Droga Mamo Zuzi i Antosia, zwykle jedno z bliźniaczego rodzeństwa nieco wolniej się rozwija (szczególnie, gdy był efekt "podjadania" i jedno z dzieci jest silniejsze). Zawsze zaburzone napięcie daje efekt późniejszego opanowania umiejętności motorycznych, ale nie reakcji społecznych i emocjonalnych. Zawsze wierzę intuicji matek, bo takie wyposażenie uzyskałyśmy przez lata ewolucji. Jeśli Pani czuje, że kontakt z Synkiem nie jest pełny trzeba przystąpić do stymulacji, bez względu na to czy to tylko opóźnienie, czy jakieś zaburzenie ze spektrum.
Konieczne są dwa rodzaje stymulacji:
- słuchanie mowy ( 2-3 minuty, w słuchawkach "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (
www.we.pl)
- słuchanie mowy rodziców - proszę opowiadać i pokazywać obiekty
- kontakt wzrokowy (NIE WYMUSZANY) podczas zabawy, podczas karmienia i pokazywania zabawek i nowych przedmiotów.
Mam nadzieję, że dzieci chronione są przed wpływem telewizji i innych wysokich technologii. W domu nie powinno być włączone radio ani TV, nawet gdy dzieci są w innym pokoju.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.plSerdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska