Droga Pani Karolino, przede wszystkim musi Pani konsekwentnie stosować metodę OPOL i zawsze mówić do Córek po polsku, a ojciec po angielsku, nawet gdy jego córki są u was w domu. Do nich oczywiście zwraca się Pan w języku angielskim. To wymaga konsekwencji i nieustannego monitorowania swoich wypowiedzi, ale jest to konieczne, bo jak Pani sama widzi trzyletnia Córeczka nie rozwija żadnego języka, co w znacznym stopniu wpłynie na rozwój intelektualny.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.de Niezwykle ważna jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (
www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (
www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.
Proszę nie uczyć nazw liter korzystając z literek!!! Rozpoznawanie pojedynczych liter i ich nazywanie tylko utrudni naukę czytania ze zrozumieniem.
W USA może Pani poprosić o konsultację terapeutkę Metody Krakowskiej Annę Nepomuceno- <
ana.niedzwiecka@gmail.com>
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Uczenie języka migowego jest zupełnie absurdalnym pomysłem. Takie doświadczenie nie tylko zwolni tempo uczenia się języka werbalnego, ale