Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 06:15:08 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 2 latek który nie mówi czy to autyzm?  (Przeczytany 24565 razy)
Ewelina1986
Newbie
*
Wiadomości: 4


« : Sierpnia 07, 2014, 09:41:35 »

Witam serdecznie,
Od kilku dni zastanawiam się czy mój syn ma autyzm? Synek ma 2 latka i 2 miesiące.
Mówi prawie nic, mama i tata. Oprócz tego coś po swojemu. Dużo rozumie, wykonuje proste polecenia, typu przynieś misia, podaj kamyk, ale nie zawsze. Pytając gdzie jest piesek, banan wskazuje paluszkiem, czasami się myli i błędnie pokazuje. Jeśli coś chce to wskazuje paluszkiem, lub ciągnie mnie za rękę i pokazuje co chce. Dużo "mruczy" przy tym pod nosem, bo nie potrafi mówić.
Jeśli chodzi o reakcję na imię- czasami reaguje za pierwszym razem, czasami po jakimś czasie a czasami wogóle. Wychodząc na spacer , ma swoje ścieżki, lubi zbierać patyczki, nakrętki i inne rzeczy.
Lubi przebywać z dziećmi, choć nie ma dużego kontaktu. Lubi bawić się klockami, układa wieże, lubi oglądać książeczki, układa samochody w szeregu, porusza nimi, odwraca samochód  i kreci kołami, lubi tez instrumenty, grę na flecie. Ale tak naprawdę woli zabawy rzeczami z życia codziennego.
Lubi też kręcić się w kółko, ale raczej traktuje to jako zabawę bo czeka aż go ktoś zatrzyma. Nie lubi  głośnych dźwięków (np. blendera).
Z reguły jest pogodnym dzieckiem, uśmiecha się dużo się śmieje, lubi się ganiać, ale czasami ma gorsze dni. Buntuje się i wpada w chwilową histerię kiedy coś chce a mu na to nie pozwolimy.
Bardzo proszę o poradę czy powinniśmy udać się do specjalisty, od czego rozpocząć terapię. Dodam że synek dużo oglądał telewizji, wolał oglądać telewizję niż się bawić, ale od dziś postanowiłam zrezygnować z telewizji i zająć się tylko nim. Bardzo proszę o wskazówki. Czy mogłaby Pani polecić mi dobrego specjalistę? Jesteśmy z woj. kuj-pomorskiego.
Pozdrawiam
Ewelina
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Sierpnia 12, 2014, 10:01:50 »

Droga Pani Ewelino, oczywiście nie mogę stawiać diagnozy, nie widząc dziecka, ale nie ukrywam, że wiele zachowań mnie bardzo niepokoi. Najlepiej byłoby udać się kogoś, kto potrafi ocenić rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka. Proszę sprawdzić na stronie www.szkolakrakowska.pl, kto najbliżej mógłby Pani pomóc.

   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). 
    Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" a potem, gdy tylko pojawi się spontaniczne powtarzanie kilku samogłosek lub wybranych wyrażeń dźwiękonaśladowczych należy natychmiast włączyć- "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Po wysłuchaniu programu oglądamy, "czytamy" z dzieckiem książeczki sylabowe "Kocham czytać" (www.we.pl), by stymulować powtarzanie, słuchanie i koncentrację na obrazie połączonym z mową.

Nie można lekceważyć pojawienia się nawet subtelnych objawów nieprawidłowości rozwoju, bo dziecko pozbawione komunikacji językowej rozwinie nienormatywne zachowania, a potem bardzo trudno wyeliminować stereotypie, schematyzmy i rytuały.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Ewelina1986
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #2 : Wrzenia 23, 2014, 09:25:20 »

Witam,
Pani Profesor mam pytanie dotyczące programu słuchowego "Słucham i uczę się mówić"
Synek rozpoczął słuchanie od samogłosek i wykrzyknień oraz wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Samogłoski ładnie powtarzał, wyrażenia dźwiękonaśladowcze tylko wybrane. Po pewnym czasie synkowi znudziło się to słuchanie więc przeszłam do samogłosek i rzeczowników część I. I tu powtarza sylaby z "b".  Tez zauważyłam ze mu się już nudzi, chce kończyć wcześniej. Czy powinnam przejść do następnej części? Czy powrócić do dźwiękonaśladowczych? Synek słucha około miesiąc czasu,  około 10-15 min w ciągu dnia. Czytam mu również 4 pierwsze książeczki Kocham czytać. Synek na razie nie chce powtarzać jak go o to poproszę ale ogólnie sam zaczął dużo mówić w "swoim języku"- samogłoski, sylaby. Poza tym ćwiczymy pozostałe rzeczy z książki Wczesna interwencja terapeutyczna.
Po jakim czasie mogę spodziewać się że synek zacznie mówić wyrazy?
Pozdrawiam
Ewelina
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Wrzenia 29, 2014, 10:59:02 »

Droga Pani Ewelino, proszę wprowadzać nowe książeczki (4 części rzeczowników i czasowniki liczba mnoga). Warto także co drugi dzień powracać do wyrażeń dźwiękonaśladowczych, i używać tych wyrażeń podczas dnia, np. gdy Pani trze marchewkę - "szu szu", gdy deszcz pada "kap kap", gdy Pani kroi chleb "ciach ciach", aby Synek zobaczył, że te wypowiedzi opisują rzeczywistość.
Bez badania poziomu funkcji poznawczych trudno ocenić kiedy chłopiec będzie gotowy do powtarzania wyrazów, ale jeśli mówi już  w swoim języku, to jest nadzieja, że pierwsze słowa pojawią się wkrótce.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Ewelina1986
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #4 : Stycznia 10, 2015, 06:24:58 »

Witam Pani Jagodo,
Mam pytanie odnośnie mojego synka.
Synek powtarza wiele sylab, mówi kilka wyrazów, niektóre niedokładnie. Np. zamiast "mapa" mówi "apa".
Problem jest z sylabami z l, k oraz g.
Synek wogóle ich nie powtarza. Jak można wywołać te głoski?
Pozdrawiam
Ewelina
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Stycznia 10, 2015, 08:34:25 »

Droga Pani Ewelino, u dziecka w tym wieku niedokładne powtórzenie są normatywne. gdy dziecko mówi "apa" zamiast "mapa" dorosły powtarza prawidłową wersję, by dziecko ją usłyszało. To samo dotyczy głosek l, k, i g głoski te są często zastępowane innymi głoskami. Dziecko zamiast l mówi j, zamiast k i g mówi t i d. Takie substytucje są częste w rozwoju, ale warto wypowiadając słowa  i czytając sylaby w książeczkach "Kocham czytać" akcentować je wypowiadając głośniej. Głoskę l wywołujemy od sylaby zamkniętej AL OL UL EL IL YL.
Ważna jest tu umiejętność uniesienia czubka języka do wałka dziąsłowego (za górnymi zębami), Można takie zabawy zaproponować dziecku. Głoski k i g to głoski zwarte tylnojęzykowe, do artykulacji których konieczne jest przesuwanie masy języka w płaszczyźnie poziomej. Wówczas bawimy się z dzieckiem w wysuwanie języka i chowanie go. Są oczywiście profesjonalne metody, ale na razie proszę się ograniczyć do ćwiczeń ruchów języka i do ćwiczeń słuchowych, do których zaliczają się też codzienne Pani wypowiedzi.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Ewelina1986
Newbie
*
Wiadomości: 4


« Odpowiedz #6 : Marca 28, 2015, 10:18:26 »

Witam Pani Jagodo,Mam pytanie odnośnie mojego synka. Co mogę jeszcze zrobić by synek powtarzał więcej wyrazów?  Synek powtarza dużo sylab ale nie potrafi ich połączyć w wyraz. To co synek powtarza z wyrazów: mama, tata, dziadzia, baba,Ania, Asia, siusiu, jaja, dzień, sam, ja, ty to, tam,tu, są, ten, apa (mapa), pi (pić), oć (chodź), oj, wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Zastanawiam się co jeszcze mogę zrobić. Robimy ćwiczenia (układanki lewopółkulowe, szeregi, sekwencje, kategoryzacje, rysowanie linii pionowej, poziomej, (rysowanie rozpoczęliśmy niedawno bo synek nie lubił ryzować, teraz próbujemy łączyć dwie kropki), obrazek do obrazka, rozumienie poleceń, układanie obrazka z części, czytanie książeczek kocham czytać. zabawy tematyczne. czytanie samogłosek (czytanie rozpoczęliśmy niedawno, nie ćwiczyliśmy tego też wcześniej) Przestaliśmy od jakiegoś czasu słuchać programu "słucham i uczę się mówić" bo małemu znudziło się już to słuchanie. Co mogłabym jeszcze zrobić bo czas płynie a mały robi małe postępy w mowie.
Pozdrawiam
Ewelina
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #7 : Kwietnia 08, 2015, 12:43:56 »

Droga Pani Ewelino, ponieważ Synek wkrótce skończy 3 lata warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl. Bardzo trudno jest udzielić rady, ponieważ wolne efekty terapii mogą być spowodowane:
- dodatkowym zakłóceniem rozwoju funkcji poznawczych,
- zbyt krótkimi ćwiczeniami w domu,
- brakiem wprowadzania rzeczy nowych (szczególnie dziennika wydarzeń),
- błędami podczas ćwiczeń (najczęstszy błąd to ćwiczenie tego co dziecko umie i lubi, a nie tego co jest rzeczywiście potrzebne)
- brakiem wprowadzania w komunikacji słów i zwrotów, które dziecko już opanowało (nawet gdy słowa są zniekształcane można to robić).

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!