julitamd
Newbie
Wiadomości: 10
|
|
« Odpowiedz #16 : Listopada 30, 2014, 08:06:32 » |
|
po paru miesiącach terapii mniej wiecej od połowy sierpnia ciągle ćwiczymy i słuchamy.
Słuchamy: -Sylaby i rzeczowniki cz.1 i cz.2 -Sylaby i czasowniki l.p. - od czasu do czasu "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" w ramach przypomnienia.
Ćwiczymy: -sekwencje i szeregi -układanki lewopółkulowe (nadal ma problemy chociaż układa czteroelementowy jednokolorowy poziomo, kostkę z 4 elementów w jednym kolorze) -wykluczanie ze zbioru -takie same - materiał atematyczny (idzie bardzo dobrze) -układanie konturowych obrazków na cieniach (gra kot w worku) (idzie bardzo dobrze) -samogłoski - dobrze poza "u" zamknięte usta -kolory - dopasowuje i podpisuje właściwymi wyrazami i mówi np:bały miś -schematy - pytam co to? a on odpowiada i podpisuje właściwym wyrazem -rzeczowniki zabawki - podpisywanie wyrazami -obrazki zwierząt - pytam co to? a on odpowiada i podpisuje właściwym wyrazem lub dżwiękonaśladowczym -obrazki warzyw i owoców - odpowiada co to jest. -czasowniki - różne obrazki czynności - pytam: kto to? dziewczynka, co robi? je -zdjęcia Kubusia podczas różnych czynności - odpowiada co robi -rozpoznawanie emocji na twarzach wyciętych z gazet - wesołe i smutne buzie (jeszcze nie potrafi) -stymulacja rozwoju funkcji poznawczych w wieku niemowlęcym -na kartce a4 mam narysowane dwa kwadraty, stawiam przed nim 3 zwierzątka i mówię: świnka tutaj postaw, krowa tutaj postaw, a potem dwa polecenia na raz: krowa tutaj świnka tutaj ( z dwoma ma jeszcze problemy) -składamy obrazki z dwóch części rozciętych pionowo i poziomo (rozcięte poziomo składa bokiem jak pionowo) -wrzucamy fasolki do butelki - idzie super -nawlekamy kulki na sznurek - idzie dobrze -wbijamy gwoździe -gramy na cymbałkach -segregujemy - małe/duże, kolory, kształty itp (idzie dobrze) -rysujemy głównie kredą na tablicy linie, staramy się też kredkami na kartce ale ciągle nie bardzo to lubi -czytamy książki z serii "Kocham czytać": "Samogłoski", "Wyrażenia Dźwiękonaśladowcze", "Sylaby 1" -bawimy się w: karmienie misia, dawanie pić, badanie misia, kolejką, farmą ze zwierzątkami itp. -prowadzimy zeszyt kubusia
i tak z dobrych rzeczy:
dzwiękonaśladowcze - umie i powtarza dźwięki (wymowa nie zawsze idealna ale ze zrozumieniem) samogłoski - umie i powtarza, sam rozpoznaje na innych napisach, ale mamy problem "u" - mówi z zamkniętą buzią i wychodzi mu "m" takie bez otwierania ust. C,oraz czasowniki l.p. - pokazuje paluszkiem i stara się powtarzać, widać że dużo rozumie
ładnie pokazuje paluszkiem na różnych ćwiczeniach z bliska przy stoliku.
nuci melodie usłyszanych kołysanek i piosenek które mu śpiewam
robi ładnie schematy,sekwencje, wykluczanie ze zbioru, taki sam kolory, rzeczowniki zabawki. Coraz więcej rozumie: polecenia "daj", "pokarz".
Potrafi ze zrozumieniem nazwać wiele rzeczy i zwierząt (odpowiada na pytania co to? kto to? chociaż mówi jeszcze niewyraźnie np: lala, miś, mama, tata, jejeń (jeleń), jeś (jeż), titic (tygrys), lis, titetec (widelec), titatet (śrubokręt). Dużo zwierząt nazywa wyrazami dźwiękonaśladowczymi: iha (choć czasem mówi koń), mu, am am (HAU HAU choć potrafi mówić pieś), tot (kot)-czesto miau. Ijafa (żyrafa), maba (żaba). To są tylko nieliczne przykłady, ponieważ nazywa już bardzo wiele rzeczy, zwierząt, owoców, warzyw, narzędzi.
Zaczyna też mówić czasowniki np: icham (słucham), je, śpi, idzie, siedzi, ezi (leży), pije, czesze sie, i wiele innych choć dość niewyraźnie.
Zaczyna łączyć rzeczowniki z czasownikami np: miś śpi, einka (dziewczynka) je, ani (pani) idzie, am(pan) edzi (siedzi) i wiele innych.
Dużo słów mówi niewyraźnie, często skraca i nazywa samymi samogłoskami np: aaii (kombinerki).
Potrafi także układać napisy do obrazków. Gdy mu się pokaże sam wyraz (napis) to odczytuje właściwie.
Skończyło się walenie głową w ścianę lub stolik, nie ma już demonstracyjnego padania na środku pokoju lub na ulicy.
Potrafi długo skupić uwagę, słucha co mówimy. Często sam z własnej inicjatywy coś do nas mówi ( oczywiście po swojemu i nic nie rozumiemy).
wskazuje części ciała.
Naśladuje co mówimy i powtarza. Chodzi po domu i ciągle coś mówi. Potrafi obudzić się w nocy i powtarzać to co uczymy go w dzień.
Z rzeczy niepokojących:
Zapytany gdzie jest mama/tata - nie pokaże (wskazuje paluszkiem na usta). Na zdjęciach rozpoznaje mamę i tatę.
Nie pokazuje palcem rzeczy z daleka.
Nadal nie zgłasza swoich potrzeb: nie woła jeść, nie zgłasza potrzeb fizjologicznych (nadal jest w pielusze), czasem zawoła pić (tit).
nie woła do nas mama tata
Nie zachęca nas do wspólnej zabawy. (Ale zachęca do wspólnych ćwiczeń : bierze za rękę, prowadzi do pokoju, siada przy stoliku i mówi "aaj" (siadaj). Kiedy go zapytam co chcesz robić odpowiada "czitat" czytać).
Nadal nie chce samodzielnie jeść.
Nie wykazuje empatii
Nasiliło się napinanie rączek i nóżek i takie "tuptanie" bez sensu
Napisałam co robimy, co umie a z czym nadal są problemy i moje pytanie do Pani Profesor jest takie:
co teraz z nim ćwiczyć by szedł dalej do przodu ?
Pozdrawiam. Julita
|