greg
Newbie
Wiadomości: 3
|
|
« Odpowiedz #2 : Grudnia 23, 2014, 04:21:30 » |
|
Droga Pani Profesor Piszę po dwuipółmiesięcznej przerwie z nadzieją na odpowiedź I wskazówki na dalszą pracę w 2015 roku. Emil 4 stycznia będzie miał 2 lata i 4 miesiące. Niestety do tej pory nie udało nam się skonsultować na żywo ze specjalistą MK w Luton czy Krakowie z uwagi na uciążliwość potencjalnej podróży (brak bezpośrednich lotów do Luton/ konieczność 2 lotów i noclegu w przypadku lotu do Krakowa) oraz problemów zdrowotnych żony w 3 trymestrze ciąży. Teraz postaram się przedstawić zachowania Emila na dzień dzisiejszy a także odnieść się do tego co działo się jeszcze kilka miesięcy temu: • Emil jest o wiele bardziej zżyty z Mamą, przytula ją częściej i tęskni gdy wychodzi do pracy, bierze za rękę (Mama już nie podnosi z uwagi na zaawansowaną ciążę) i prowadzi do zabawy czy aby pokazać, zaangażować w działanie • Śpi na swoim (dorosłym) łóżeczku od 2 miesięcy lecz lubi przychodzić do łóżka rodziców be poczuć bliskość i dotykać Mamy buzi. • Lubi wykonywać konkretne czynności z tymi osobami (np. usypianie – Mama, gra w piłkę – Tata, zabawa w lekarza - Ciocia ) • Bilans 2- latka (angielski) wykazał duże opóźnienia mowy i zaburzone zachowania sensoryczne (dotykanie baniek mydlanych zewnętrzną stroną dłoni i pozwalanie im na rozpryśniecie na twarzy oraz zwiększona wrażliwość na ciepłe w dotyku) Emil podczas diagnozy z logopedą (ang) nie miał problemu z nawiązaniem kontaktu wzrokowego i ku naszemu zdziwieniu wykonywał polecenia (słowno-gestykulacyjne bezbłędnie) Był zaangażowany w zabawę (zrobił na niby herbatę) i interakcję w przeciągu 5min od poznania osoby. • Przeszły problemy ze spaniem z otwartą na oścież buzią podczas snu. Teraz synek śpi z lekko rozwartymi ustami lecz ewidentnie oddycha przez nos co zakończyło cykl infekcji dróg oddechowych. W końcu żuje i radzi sobie z naprawdę twardymi kęsami choć z drugiej strony potrafi wypluć makaron bo poczuje w nim marchew czy koperek – czyli inną teksturę. • Ładnie pokazuje na rączce zabawę gdzie sroczka kaszkę ważyła, powtarzając TU, TEM (temu) • W wannie po poleceniu, sam myje nogi brzuszek siusiaka i buzie. Obmywa wannę prysznicem, nalewa płyn i bawi się pianą. Naśladuje pływaka machając rękami na siedząco. • Nauczył się dmuchać, wypluwać pastę do zlewozmywaka, wystawiać język i pokazuje ząbki, myje rączki w mydle dokładnie i spłukuje/wyciera. Lubi patrzeć w lustro łazienkowe do którego powtarzamy samogłoski i inne wyrazy plus miny. Uczy się wydmuchiwać nos, czasem dłubie w nim palcem. • W ostatnim miesiącu Emil przestał spać w dzień mimo że jest zmęczony. Zawsze znajdzie pretekst do stymulacji mózgu (koszulka w paski to przecież klawisze) aby tylko nie zasnąć i traktuje próbę uśpienia jako zabawę. Gdy nie śpi w ciągu dnia często jest markotny i mało można z nim przepracować popołudniami. Zasypia wtedy po 19 i śpi 12-13h • Lubi porównania w życiu codziennym od małe/duże po ciepłe/zimne, ostry nóż itp. Sprawia mu to wiele frajdy i pokazuje formę ‘’bardziej’’ poprzez kręcenie kółek w powietrzu rączką jakby chciał pokazać znaczenie. Pokazuje drzwi się otwierają i zamykają, misiu jest taaki gruby, parasolkę trzyma się wysoko i nisko • Nauczył się zmyślać i droczyć. Pytany kto przewrócił krzesło potrafi wskazać na misia, lampę, rodzica czy abstrakcyjny obiekt jak fotel tylko po to by usłyszeć: ‘’ale fotel nie ma rączek i nie przewrócił’’ Udaje również coraz częściej zaspanego i rozkojarzonego podczas słuchania i nauki przy stoliku. Czasem pomaga przywołanie z zapytaniem: ‘’Gdzie jest Tata, a gdzie jest Emil, a gdzie położysz obrazek?’’ • Smoczek odstawiony w 99% funkcjonuje tylko przez 15 min usypiania plus gdy ma zły sen w nocy by się uspokoił po czym jest natychmiast wyjmowany z buzi. • Ma ‘gorsze’ i ‘lepsze’ dni. Potrafi czasem przez większość dnia posługiwać się jedynie: MHMM, EE, itp. Tylko po to by podczas zasypiania wyrecytować wszystkie samogłoski i mnóstwo wykrzyknień spontanicznie plus długie ciągi gaworzenia jakby szukał nowych możliwości słowotwórczych. Często wypowiada wyrazy usłyszane w słuchawkach lecz gdy jest za to pochwalony i poproszony o ponowne powtórzenie, mówi coś innego lub na złość np. TATA. • Dzięki naśladownictwu w kuchni coraz częściej podjada ‘dorosłe’ jedzenie i eksperymentuje z nowymi smakami i teksturami. Nie ma problemu z mokrym, suchym – tylko ciepłe nie – łączy to z gorącymi przedmiotami i parą. • Pije sam owoce z tubki i wyrzuca po sobie, zaczął jeść samodzielnie zupki, dużą łyżką, zjadł ostatnio racucha widelcem, je sam owoce (jabłka, banany i akceptuje mokre). Robi babeczki z Mamą i je zjada, lubi jeść jedzenie które widzi jak powstaje i trafia na talerz. • Pracujemy nad dietą mocno ograniczoną w cukry. W posiłkach nadal pojawiają się kaszki i owsianki. Chleb jest pieczony w domu, zero czekolady, tylko rodzynki i owoce/soki. • Nie chce siadać na nocnik bez spodni, po początkowych próbach sikania z tatą, entuzjazm opadł i musimy zmienić podejście. Mówi na pieluchę Fee / Fuu i nie przepada za jej przebieraniem. • Rysuje kreski (pionowe i w bok) rysuje kółka na tablicy (z reguły wychodzi spirala), próbuje malować w granicach obrazka. Pisze kredą i flamastrami robi pieczątki nie przeszkadzają mu mokre i brudne dłonie. Ostatnio połączył na tablicy poziome punkty linią. • Rzuca piłką i ładnie łapie, oraz kopie prawą nogą. Lubi odszukiwać kółka i obrazki wcześniej pokazane i ukryte w pokoju. Podlewa kwiatki, i przelewa z kubka do kubka, trafia strumieniem wody z kubka do odpływu w umywalce - super stabilna ręka. Karmił tatę widelcem z kaszą… • Ostatnia jego pasja to instrumenty (po zobaczeniu gitary i mikrofonu na żywo podczas występów dziecięcej scholii) Uderza w struny gitary lub gra na fujarce po czym przykłada do buzi mikrofon i śpiewa używając sylab i intonując melodię. Mam nadzieję że to nie za wcześnie. • Wzrusza się podczas muzyki, jednocześnie nie lubi hałasu i wyłącza głośne zabawki jeśli jest w odwiedzinach. TV i radio nie funkcjonuje przy nim. • Pozostały 2 fiksacje: odkurzacz (NONO) którym pozwalamy mu odkurzyć prawdziwe śmieci (trwa to 2min) wieczorem i ostatnio – odwilgacasz powietrza który hipnotyzuje go swoim monotonnym hałasem i pokrętłem regulacyjnym. Odwilgacasz zamykamy w pokoju i tłumaczymy że nie ma tam wstępu bo pracuje. • Ma świetną orientację w przestrzeni. Kojarzy miejsca gdzie był z tym co zobaczył lub co go tam zainteresowało (odkurzacz w szpitalu, komputer w pracy mamy ) • Bawi się w lekarza – badanie cioci, brzuszka Mamy i ostatnio siebie (kładzie się na ziemi i pokazuje) , naprawianie rowerka/ samochodu, Sklep + kasa oraz samochody i zjeżdżalnia. • Koniec z wyciąganiem z lodówki i z szafek. Nie znosi sprzętów na środek pokoju (tata nie każe/ lub zepsute) Nie zbiera kamieni na spacerach. Przechodzi od zabawy do zabawy jednak są to raczej krótkie okresy. Preferuje zabawki akcja – reakcja, jak samochody na zjezdzalni. • Nie boi się samochodów, nieznajomych, wizyt w domu, i poza domem. Nie ma problemu z przyjęciem u Św. Mikołaja. • Podczas rozmowy na Skype z dziadkami wypatruje w tle przedmioty np. serwis do kawy, kaczuszkę • Uwielbia puzzle i układanki potrafi ułożyć całkiem skomplikowane obrazki z 10 elementów. • Wspina się na duże nawet wysokości ale pojawił się lęk zjeżdżania, Emil do tej pory sam nie podskakuje. • Nie ma ataków złości nie jest agresywny, wręcz przeciwnie sprawia wrażenie stonowanego i wyważonego. Ostatnio zaczyna się jednak buntować i potrafi rzucić przedmiotem na znak dezaprobaty czy chęci zakończenia ćwiczenia. • Emil Mówi: TATA, TOTIA (ciocia) NANA, NONO (na odkurzacz), TAM!, TU, TUTU, TAK, NIE, DA, SESESE, UUU, O!, OJ, ŚI, OJEJ! OH! AU! EHE! Praktycznie każdą samogłoskę u niego słyszeliśmy Gaworzy i próbuje tworzyć sylaby– czasem 30 sek ciąg.Wszystkie samogłoski + czyta je. AM (je) AU, AŁA, PAPA (macha) HAM, MMMA- MA (na Mamę), FE, APFE, APSIK, Ha! Ha! JE JE, Mmmmmuuu, IO, iii, HAU, Miii, ME, UHU- UHU (Grrra, BABA) Cii, AM AM ,HO HO, Sese (wąż) ACH, OCH, wuuuuuu , TU TU • Emil Czyta: A, E, I ,O, U, Y, czyta w książeczce i wszędzie od koszulek po witryny sklepowe.
Zaawansowanie Ćwiczeń w Domu: Oprócz 4 zestawów rzeczowników (na słuchawki których jeszcze nie powtarza) pracujemy z następującymi pozycjami (w podpunktach to co Emil potrafi): 1. Kocham czytać zeszyt 2 (wyrażenia dźwiękonaśladowcze) • Mmmmmu • Ha (iha) • Próbuje IO (czasem powie I, najczęściej próbuje sapać jak osiołek) • Miii • Hau • UHU • Tu- tu (trąba) • Wwuuu • Grrr (spontanicznie) • Eche (naśladuje kaszel) 2. Samogłoski – kocham czytać, zeszyt 1 / Samogłoski i Wykrzyknienia (Słucham i uczę się mówić) • A, U, I, O, E, Y (stękające) • i i (świnka) • e e e • a a a • o o o • YYY ( nie potrójne– pojedyncze i stękające) • i i i • UU • OJ • ACH • UF • OCH • Czyta samogłoski/ literki w chmurkach i znajduje w życiu codziennym na etykietkach koszulkach itd.
3. Wyrażenia Dźwiękonaśladowcze (seria słucham i uczę się mówić) • Mmmu • HAU • Mmmmi (miau) • SSSS • IHa (HA) • UHU • HO HO • CHA CHA • AM AM • PA PA • Cii • FEE / PFE • iO • JEJE • GRRA 4. SEKWENCJE (plakietki i etykietki) - Układa ‘pociąg’ (dokładając do potrójnego wzoru) z 6 kolejnych plakietek - Jest na etapie opisu słownego: Ułóż! Jabłko, cytrynę, gruszkę - Dobiera brakujący element (póki co w środku) 5. RELACJE • Identyfikacje -Materiał tematyczny / atematyczny -potrafi dopasować rząd (ułożyć taki sam pod spodem) wszystkie 7 różnych lal -okręgi z kropkami w środku dopasowuje 4 w rzędzie - najbardziej kontrastowe - motyle dopasowuje zazwyczaj 4 w rzędzie - najbardziej kontrastowe • Różnicowanie – materiał Tematyczny/atematyczny ¬- wyklucza ze zbioru 3 obrazków 1 inny • Porównywanie - w trakcie początkowych etapów 6. Ćwiczenia Pamięci Sekwencyjnej i Symultanicznej -Potrafi ułożyć w pary szereg z WSZYSTKICH obrazków (utrudnia sobie odwracając kartoniki obrazkiem do dołu…) - Ćwiczy pamięć sekwencyjną słuchową (póki co podaje po 1 kartoniku) - Rozpoczął ćwiczenia pamięci symultanicznej (zakrywanie obrazków) 7. Zestaw Dydaktyczny – Układanki z figur geometrycznych -dzieli figury na trójkąty, prostokąty i Koła bez problemu rozpoznaje też duży i mały w poleceniu. -układa wszystkie obrazki z klocków na szablonach – jest bardzo precyzyjny i cierpliwy gdy figury rozjeżdżają się. 8. Rzeczowniki Zabawki – Plakietki i Etykietki - podaje prawidłowo plakietki- np. Daj auto! - Dokłada do zabawek plakietki z rysunkami - Dokłada czytaną etykietkę pod obrazkiem - Dokłada obrazek do etykietki LALA i Miś (Auto i Piłka czasem się mylą) 9. Układanki Lewopółkulowe - Wzory, naśladowanie: trzyczęściowe wzory układa pionowe, poziome, lustrzane L, i okienko z 4 kwadratów - Wzory – tablice: układa wszystkie dwukolorowe wzory (na szablonie) - Kategoryzacje wg koloru wrzucając do 3 kubków -Sekwencje: opanowane pojedyncze i podwójne, w trakcie ćwiczenia sekwencji dowolnych i kontynuacji sekwencji. 10. Szeregi - Kontynuowanie szeregu: układa 4 obrazki (grzyb, kółka, jabłko) od najmniejszego do największego i odwrotnie 11.Co robi Kot? – plakietki i etykietki - podaje prawidłowo plakietki - Dokłada czytaną etykietkę pod obrazkiem (plakietką) 12. Sekwencje - Naśladuje sekwencje z 6 elementów (mat tematyczny) - Naśladuje sekwencje z 6 elementów (mat. Atematyczny) - Kontynuowanie sekwencji (świnka, krowa, świnka) (kółko małe i duże) ułoży gdy słownie powtórzy się sekwencję. 13. Taki Sam – plakietki i etykietki - łączy w pary, dokłada, znajduje, bez problemu wszystkie zadania z zestawu łącznie z odszukiwaniem plakietki przez kilka sekund. 14. Rzeczowniki LP - Ćwiczy regularnie, postępy jak w Rzeczowniki Zabawki – Plakietki i Etykietki
Przyznam że przegapiliśmy dziennik wydarzeń co będzie naszym kolejnym zadaniem. Kolejnym Pracujemy przy stoliku codziennie przez minimum 1 -1.5h rano w co wchodzą 3 różne pozycje słuchowe i różnorodne zestawy dydaktyczne (3-4) Staramy się wplatać inne pozycje w ciągu dnia by stymulacja była ciągła. Mamy jednak wrażenie postępującej frustracji i niemocy z uwagi na brak dostępu do specjalisty MK na miejscu i konsultacji, korekcji naszego podejścia do problemu. Emil również oraz częściej sygnalizuje że mówi o czymś innym niż my myślimy, stąd też mój kolejny post (przepraszam za rozległą formę ale zleży mi na przekazaniu realiów takimi jakie są) prośbą o pokierowanie naszymi działaniami w dobrym celu. Intensyfikujący się bunt Emila i nieubłagalna data przyjścia na świat jego braciszka (17/02/15) wywierają presję na jak najlepsze wykorzystanie czasu i wypracowanie dalszych metod pracy z nim na co dzień… Chcemy nawiązać kontakt z ośrodkiem w Luton lub Krakowie jak tylko żona i drugie dziecko będą gotowe do wspólnej podróży samolotem co nastąpi najwcześniej na wiosnę 2015.
Do tego czasu będę niezmiernie wdzięczny za rady Pani Profesor na tym forum. Z góry dziękuję za odpowiedź, zwłaszcza mając na uwadze jakże intensywny okres Świąteczno – Noworoczny. Z pozdrowieniami i najlepszym życzeniami od naszej rodziny. Grzegorz
|