Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 06:08:02 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Matematyka Autyzm wysokofunkcjonujacy/Asperger  (Przeczytany 8859 razy)
mopiw13
Newbie
*
Wiadomości: 31


« : Padziernika 13, 2014, 11:21:27 »

Dzien dobry
W swojej pracy (jestem terapeutą) z niektórymi dziećmi rozpoczęłam naukę podstaw matematycznych. Dzieci te umią odliczać np. do 20. Umią podać mi daną ilość elementów. Podac ilość kropek bez przeliczania (do szesciu). Znają pojecie mało/dużo, mniej/więcej. Ulożyć cyfry od 1 do 10. Znają pojęcie tyle samo.
Próbujemy teraz dodawac w zakresie do 10 na konkretach. Na konkretach w miarę dają sobie radę. Na palcach też. Ale bardzo duzy problem pojawia się w odejsciu od konkretu. Gdy dziecko ma ulozone z liczmanow dzialanie, podpisze je i obliczy (liczac paluszkiem liczmany). Gdy ma zapis tylko z samych cyfr jest bardzo duzy problem...

Czy sa jakies cwiczenia aby dzieciom ulatwic odejscie od konkretu?
Czy to kwestia wyobraźni? Jeden z chłopców Adas (autyzm wysokofunkcjonujacy) w zabawie ma bogata wyobraźnię, potrafi nadawać znaczenie rzeczom i wymyslac fabułę w zabawie...Czy to jednak nie chodzi o taką wyobraźnię?

Czytałam, ze również dzieci z alalią myślą konkretnie. Czy nalezy oczekiwac, ze i one beda miec problemy matematyczne?

Czy konkretne myślenie jest do przebrnięcia?

Pozdrawiam
Monika Jasminska
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Padziernika 15, 2014, 08:25:06 »

Droga Pani Moniko, dzieci z zaburzeniami rozwoju stopniowo przechodzą przez etapy rozwoju myślenia matematycznego. Jeśli umieją już przeliczać na konkretach, trzeba ćwiczyć zapis do zadań konkretnych typu: Jaś ma 2 jabłka, mama dała mu jeszcze 3 ile ma teraz. Zapis: 2+3 = 5. to pozwala dziecku przejść od konkretu do symbolicznego zapisu. Oczywiście te jabłka muszą być obecne (prawdziwe jabłka, obrazki), a zapis zbliży dziecko do myślenia abstrakcyjnego.
Nie wolno zbyt wcześnie odchodzić od liczenia na konkretach. To liczenie na konkretach mam być zapisywane cyframi wielokrotnie.
Dzieci z alalią po opanowaniu systemu językowego są gotowe do myślenia abstrakcyjnego.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!