Droga Pani Moniko, trzeba już zacząć działać. Szkoda, że Córeczka nie otrzymała aparatów, rozszczep nie ma nic do rzeczy, konieczne jest stymulowanie ośrodków korowych odpowiedizalnych za przetwarzanie informacji językowych. dziecko musi słuchać mowy, by mogo powtarzać sylaby i samogłoski.
Na razie proszę zastosować następujące ćwiczenia:
2. Koncentrowanie wzroku na ustach mówiącej osoby dorosłej
Dorosły:
- Pochyla się nad łóżeczkiem i mówi do dziecka melodyjnym głosem, z charakterystyczną wznoszącą intonacją
- Śpiewa, tak by usta były dobrze widoczne
- Śpiewa w ciemności oświetlając usta latarką
1. Lokalizowanie źródła dźwięku
Mama:
- stojąc z boku łóżeczka włącza dzwonek budzika
- stojąc z drugiej strony łóżeczka dzwoni dzwoneczkiem
2. Zmiany aktywności pod wpływem słuchania dźwięków mowy
Mama:
- naprzemiennie raz do jednego, raz do drugiego ucha śpiewa kołysankę
- pochylając się nad łóżeczkiem przemawia do dziecka z charakterystyczną wznoszącą kadencją pod koniec zdania
- siedząc obok łóżeczka, czyta rytmiczne wierszyki (zawsze dwa te same wierszyki np. Brzechwy)
1. Słuchanie wypowiedzi językowych dorosłych.
Mama:
- uśmiechając się do dziecka przemawia do niego długimi, melodyjnymi frazami
- powtarza poszczególne samogłoski zmienijąc wysokość wypowiadanych dźwięków
- powtarza ciągi zbudowane z różnych samogłosek np. a u e a o i itp.
- powtarza zestawy sylab np. ba-ba-ba, ge-ge-ge, da-da-da, bu-bu-bu
- podczas czynności pielęgnacyjnych (ubieranie, przewijanie) nazywa wykonywane przez siebie czynności.
Proszę zastosować program "Słucham i uczę się mówić"- Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze (
www.arson.pl). Głośniki ustawić po prawej i lewej stronie głowy (trzy razy dziennie każda płyta ).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska