Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 02:46:03 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: problemy z jedzeniem, a terapia  (Przeczytany 11910 razy)
malszal
Newbie
*
Wiadomości: 4


« : Stycznia 02, 2015, 01:54:28 »

Pani prof. mój problem dotyczy przede wszystkim diety. U Aleksandra 25.11.2014 psychiatra dziecięcy zauważył zachowania ze spektrum ASD i wystawił zaświadczenie o autyzmie - teraz czekamy na terminy w PPP w Koszalinie o wczesne wspomaganie i będziemy szukać pomocy m.in. logopedycznej. Nie ukrywam że mój świat się zawalił. Ale staram się walczyć. W domu wprowadziliśmy produkty bez mleczne, bez cukru i gluten. Ale syn odmówił jedzenia wszystkiego ma 3 lata w tym zup - z klarowanych pije tylko wywar nic z warzyw nie weźmie do ust, jak zmiksuje to ewentualnie zamoczy wafle ryżowe bez glutenu i cukru; frytki je w każde ilości. Oczywiście dieta zmieniła mu się po 2 roku życia od tego czasu nie je żadnych owoców i drugiego dania. W akcie desperacji sięgnęłam po próbę zachęcenia go zup tzn. zjesz łyżkę zupy dostaniesz babeczkę; ale on patrzył na mnie i jakby nie dawał się przekonać. Szczerze boję się, że takie jedzenie doprowadzi do anemii (ale niedawno jeszcze łudziłam się, że jak dorośnie to zacznie jeść bo przecież mu wytłumaczę i on powie dobrze Mamo). Teraz nie wiem.
Na obecnym etapie oczekuję na książki i płytę Zestaw Sylaby i rzeczowniki (cz.1,2,3,4) z wydawnictwa Arson i staram się uczyć go w kąpieli części ciała, dużo mówię po pracy i staram się do zachęcić pracy. Kiedyś tylko kartkował książeczki teraz tzn. do - dni patrzy na rysunek i po swojemu woła na pieska. Nauczył się nowego słowa jeszcze próbuje powiedzieć np. jak idzie po picie i mówi tede, wtedy biorę kubeczek od   Aleksa i mówię jeszcze. Ale martwi mnie , że mimo iż nie mówi do nas mama, tata chociaż nasza  starsza córka  zwraca się tak.
nie mam pomysłu i formy na stymulowanie go do jedzenia, żeby miał zdrowe wzorce zapisaliśmy go z mężem do żłobka by miał kontakt z dziećmi. Do dziś był 2 razy łudzę się, że jak pójdzie na dłużej i zgłodnieje to jakoś zacznie jeść. Ale nie wiem czy to dobry pomysł. Proszę Panią o pomoc w kwestii braku jedzenia i nakierowania na system pracy rodziców dziecka z autyzmem
Zapisane
Anna Warda
Newbie
*
Wiadomości: 7


« Odpowiedz #1 : Stycznia 03, 2015, 11:57:10 »

Witam serdecznie, pozwolę sobie zabrać głos w temacie. Czy Aleksander ogląda TV albo słucha radia lub nagranych piosenek? To bardzo utrudnia skupianie uwagi i ogólnie kontakt z dzieckiem. Wywoluje duza nadpobudliwosc. Pani Profesor Cieszyńska wciąż alarmuje, ze to jedna z najważniejszych kwestii. Nawet jesli dziecko nie oglada, a TV gdzies jest wlaczone w domu, to równie ma duże oddziaływanie. Zatem warto zwrócić na to uwagę. Jeśli Synek ma problemy komunikacyjne to komunikat babeczka za zupę może być dla niego niezrozumiały. Polecam też prowadzenie dziennika wydarzeń. Dziecko może nauczyć się dzięki niemu również tego jak zwracać się do rodziców. Warto podpisać Państwa zdjęcia - TATA, MAMA. W takim dzienniku można opisać tez trudne sytuacje, jak ta opisana w innym poście nt. Spaceru. Odnośnie tematu spaceru i w ogóle takich zachowań to w miarę prowadzenia terapii one się wyciszaja. Warto też zachowywać z dzieckiem kontakt wzrokowy w takich sytuacjach.
Odnośnie żłobka, to nie wiem czy posylanie do żłobka dziecka z problemami takimi jak ma Aleksander będzie dla niego dobre. To juz jest wejście w grupę, inne zasady. Generalnie zasada jest taka, ze póki dziecko nie będzie się poprawnie komunikować dopóty nie powinno chodzić do placówki. Oczywiście to takie moje wtracenia jako oddanego uczestnika forum Uśmiech. Mam nadzieje, ze w miarę trafne. Oczywiście najlepiej poczekać na opinie i odpowiedz Prof. Cieszyńskiej.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #2 : Stycznia 10, 2015, 09:48:13 »

Droga Mamo Aleksandra, Pani Ania ma rację - posłanie dziecka z takimi problemami do żłobka tylko utrwali trudności. Problem Synka to przede wszystkim brak mowy. To jest najważniejsze zdanie terapeutyczne. Im lepiej dziecko funkcjonuje językowo tym lepiej rozumie sytuacje społeczne.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, radia, komputera. Nie mogą one być włączone, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe znajdzie Pani w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu także informacje na temat wybiórczości jedzenia.  Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wybiórczość jedzenia należy eliminować z pomocą innej osoby (wujek, ciocia, koleżanka, starze kuzynostwo), nie można nawiać dziecka  do jedzenia, trzeba je posadzić głodne przed jedzeniem i czekać.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!