Droga Pani Ewo, Synek mówi zbyt mało, by mógł rozwijać myślenie i rozumieć pytania i dłuższe wypowiedzi dorosłych. Dlatego niechętnie ogląda książeczki, bo nie zawsze rozumie. To wystarczający powód, by rozpocząć stymulację rozwoju mowy.
Synek powinien znać około 250 słów, choć są także dzieci, które w tym wieku mówią rozbudowane zdania gramatycznie poprawne. Z pewnością powinien już łączyć słowa i budować zdania dwu i trzyelementowe, powinien rozumieć proste pytania: kto? co?, jaki?, gdzie? z kim? kogo? czego nie ma?
W Pani liście nie ma opisu żadnych niepokojących zachowań, które mogłyby wskazywać na zaburzenia ze spektru autyzmu, ale nie wiem, czy nie ma wybiórczości pokarmowej, jak reaguje na zmiany, czy je łyżką i widelcem, czy pije sam z kubka. W tym wieku wszystkie te umijętności są ważnymi oznakami prawidłowego rozwoju.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.com Na stronie
www.szkolakrakowska.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.
Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na fundamencie
pierwszego.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Proszę napisać, czy Synek zaakceptował słuchawki, czy powtarza samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska