Dzień dobry, trzeba oczywiście rozpocząć od poczytania literatury. Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na stronie
www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.com.
Ważna jest także wiedza z psychologii rozwojowej, by nie popełnić błędów. Nie powinna Pani wymagać od Synka słuchania bajek w wieku 13 miesięcy. Wówczas dziecko jest gotowe do słuchania opowiadania o obrazkach, chodzi o użycie mowy potocznej, a nie tekstów pisanych. Poważnym błędem jest włączanie bajek (a już Andersen dla tak małego dziecka, to fatalny pomysł). Dziecko uczy się mowy w kontakcie "twarzą w twarz". Rozwój dziecka i ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" (
www.we.pl).
Jeżeli nie musi oddać Synka do żłobka byłoby znaczenie lepiej gdyby mógł nadal uczyć się z Panią w domu. Tak na ten temat piszą badacze:
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na fundamencie
pierwszego.
Na bazie języka polskiego Synek opanuje kolejne języki, ale do rozdzielenia kodów dziecko jest zdolne między drugimi i trzecimi urodzinami (to zależy od tempa rozwoju języka matki).
Proszę się nie bać zdrobnień, to one w naszym języku pokazują miłość, emocje, czułość, są elementem kultury. Zresztą sama Pani pisze, że proso o pokazanie oczka, a nie oka. Nie wolno nam w mowie zniekształcać wyrazów, ale użycie takich słów jak: chlebek/chlebuś, mamusia, rączka, skarpeteczka, buciki, dżemik itp. jest konieczne, bo to także uczy słowotwórstwa i przygotowuje do przyswajania kolejnych języków.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska