Wróć do strony głównej.
Kwietnia 25, 2024, 03:33:35 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Utzymująca się niepłynność mowy  (Przeczytany 20691 razy)
MarcinW
Newbie
*
Wiadomości: 5


« : Marca 10, 2015, 01:13:13 »

Szanowna Pani Profesor,
mój 4,5 letni synek Mikołaj od około dwóch lat ma epizody niepłynności mowy. W marcu 2013 roku byliśmy u Państwa na konsultacji (pani dr. Marta Koredno) wszystkie testy przeprowadzane przez panią doktor wyszły bardzo dobrze, a co ciekawe Mikołaj w ogóle się na wizycie nie zacinał... Od tamtej pory ćwiczymy według zaleceń tj. czytamy sylaby, robimy szeregi itd. itp.  Mikołaj pracuje również z naszym lokalnym logopedą.  Niestety niepłynność powracała i po konsultacji mailowej z panią doktor Korendo udaliśmy się ponownie do Państwa na konsultacje (dr. Alicja Kabała; 8.12.2014). Podczas drugiej konsultacji "nowością" było zdiagnozowanie dominacji lewego ucha. Jako dodatkowe ćwiczenia pojawiły się sekwencje słuchowe. Podczas konsultacji Mikołajek w ogóle się nie zacinał... Uśmiech Niestety obecnie znów niepłynność powróciła ze zwiększoną siłą, a do szkoły coraz bliżej. Dalej uczymy się czytać sylabami (wreszcie mu to jakoś idzie, bo wcześniej nie było łatwo), dalej uczęszcza raz na tydzień do logopedy i ćwiczymy z nim w domu. Ponieważ z ćwiczeniem w domu różnie bywało to teraz chciałbym się na tym bardzo skupić i stąd moje pytania.

Zacząłem z nim przerabiać "słucham i uczę się mówić - sylaby i rzeczowniki". Lubi słuchać tych płyt. Czy ma powtarzać po lektorze sylaby i wyrazy? Czy to nie za łatwe dla niego? Ćwiczymy też sekwencje i szeregi różnych autorów i wydawnictw. Bardzo lubi układać puzzle. Czy może? TV lub gra na tablecie tylko maksymalnie 10 minut dziennie. Pływamy, gramy w piłkę, trenujemy karatę... Kochamy się i przytulamy. Ograniczamy słodycze. Nie pijemy słodkich napojów. Śpimy minimum 10 godzin dziennie.

Pani profesor co mogę jeszcze robić, aby pomóc synkowi? On jeszcze nie czuje problemu, czy mam już mu powiedzieć, że ma chore gardełko? Czy dopiero jak będę czuł, że coś go trapi lub coś podejrzewa?
Ile czasu dziecko w jego wieku powinno ćwiczyć dziennie?

Przepraszam za dość duży chaos, który się wkradł do mojego listu, ale to chyba przez moje duże emocjonalne zaangażowanie.

Będę bardzo wdzięczny za jakąkolwiek wskazówkę i pomoc.

Z wyrazami szacunku
zatroskany tata
Marcin
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Marca 20, 2015, 06:11:06 »

Drogi Panie Marcinie, proszę na razie nie podejmować tematu niepłynności, chyba że Synek nie będzie mógł wymówić jakiegoś słowa, wówczas powie Pani, że czasem dziecko lub dorosły ma taki kłopot, ze słowa nie chcą wskoczyć z głowy na język iże to się dzieje gdy dziecko jest zmęczone.
Ponieważ te epizody się powtarzają a brak ich podczas badania, to może wskazywać na silny komponent psychologiczny. Dlatego warto codziennie czytać sylabami około 20-25 minut, pozostały cas z 60 minutowych zajęć proszę przeznaczyć na rysowanie równoległe (15 minut - rysuje dorosły jeden element na swoje kartce a dziecko tak samo na swojej, a potem odwracamy role, dorosły naśladuje dziecko), pozostały czas to 5-6 minut słuchania i POWTARZANIA - warto codziennie dac inną książeczkę, wprowadzić "Trudne głoski".

Napisał Pan "ograniczamy słodycze", a ja piszę 0 cukru, 0 białego pieczywa i 0 soków z kartonów (można wyciskać w domu i nie dosładzać.
Żadnej gry i żadnej tv
Oto lektura dl aPana:

Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
   
   
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
MarcinW
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #2 : Marca 23, 2015, 08:18:57 »

Bardzo Pani dziękuję za pomoc.
Zapisane
MarcinW
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #3 : Wrzenia 21, 2015, 03:39:45 »

Szanowna Pani Profesor,

od ostatniej pani odpowiedzi minęło pół roku. W tym czasie Mikołaj nauczył się czytać. Opanował już nawet sylabki z małych liter z czego jesteśmy bardzo dumni i za co dziękujemy również pani.

Niepłynność mowy niestety nie ustąpiła.
Co mamy teraz ćwiczyć? Czytamy sobie po 10-15 minut dziennie. "Trudne głoski" są już chyba za łatwe czy mamy mimo to dalej słuchać i powtarzać? Dalej ćwiczyć rysowanie równoległe? Może pani polecić jakieś ćwiczenia dla 5,5 latka? Może powinienem znów (3 raz) do Państwa przyjechać?

Jeśli przyjazd jest niekonieczny proszę o jakieś wytyczne na kolejne miesiące dla mojego syna.
Bardzo dziękuję za życzliwość i pomoc.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #4 : Wrzenia 26, 2015, 01:42:28 »

Drogi Panie Marcinie, bardzo się cieszę z dynamicznego rozwoju intelektualnego Mikołaja. Niestety lewouszność jest czynnikiem negatywnym dlatego konieczne są ćwiczenia słuchowe, ale trzeba oczywiście je zmienić, biorąc pod uwagę dotychczasowy rozwój Synka. Należy teraz przejść do słuchania nagranych tekstów, już bez wydłużenia czasu ich trwania, to mogą być audiobooki lub nagrane przez rodzica teksty (książki). Chodzi przede wszystkim o uwagę słuchową, by przygotować Synka do autokontroli słuchowej.
ćwiczenia sekwencji słuchowych zalecone przez dr Alicję Kabałę warto kontynuować, ale w sytuacjach nieco utrudnionych, np. podczas jazdy samochodem, podczas spaceru, ubierania się; chodzi o powtarzanie ciągu niepowiązanych ze sobą wyrazów (3,4,5 wyrazów, coraz dłuższych i trudniejszych).
Proszę o informacje kiedy niepłynność występuje (pora dnia, sytuacja społeczna, kondycja dziecka).
Warto zapisać się po raz drugi do dr Alicji Kabały (nie trzeba naciskać na termin, ale koniecznie przed wakacjami).
Ufam spostrzeżeniom pani doktor.
Wiem z doświadczenia (to 37 lat!), że bardzo ważne jest przygotowanie dziecka do wymagań szkoły, a więc rysowanie równoległe już nie, ale planowanie ruchu ręki tak (zeszyt A. Bali z Wydawnictwa Arson).
Mikołaj musi umieć wszystko czego wymagać będzie nauczyciel w klasie I, by chłopiec miał zapewnioną komfortową sytuację emocjonalną.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
MarcinW
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #5 : Padziernika 29, 2015, 08:54:27 »

Bardzo pani dziękuję za pomoc.
Długo nie odpisywałem, bo próbowałem znaleźć jakąś prawidłowość dotyczącą nasilenie się jąkania. Niestety synek nie chce się przyporządkować pod żaden schemat. Jeśli chodzi o nasilenie niepłynności, według mnie nie ma znaczenie ani pora dnia, ani zmęczenie, ani nastrój. Raczej jest to grupa kilku dzięków (np. w słowo prawda), które najczęściej (nie zawsze) sprawiają mu trudność.
Będziemy ćwiczyć według pani wskazań i umówimy się do pani Alicji.

Serdecznie pozdrawiam.
MarcinW
Zapisane
MarcinW
Newbie
*
Wiadomości: 5


« Odpowiedz #6 : Czerwca 29, 2017, 12:48:24 »

Dzień dobry Pani profesor,
minęły dwa lata odkąd pisałem ostatni raz. Od tego czasu dużo się zmieniło,ale niestety jąkanie pozostało...
Mikołaj właśnie idzie do 2 klasy czyta płynnie (chyba lepiej ode mnie) jest bardzo dobrym uczniem i mądrym dzieckiem.
Niestety (dla mnie) dalej się zacina i co najważniejsze ostatnio sam wspomniał, że się zacina, "bo ma taka wadę wymowy". Nadszedł więc moment, kiedy dziecko staje się świadome swojej przypadłości... Jednocześnie jestem pewien, że świadomość ta nie jest powiązana z żadnymi negatywnymi przeżyciami i uczuciami.
Czy mogę znów prosić o pomoc? Może potrzebujemy znów jakiejś pomocy z Państwa strony (do tej pory byliśmy na konsultacjach u pań Marty Korendo i Alicji Kabałay)?
Jak teraz ćwiczyć z Mikołajem? Co robic, aby mu pomóc?

Z góry bardzo dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam

Zapisane
margola
Newbie
*
Wiadomości: 1


WWW
« Odpowiedz #7 : Lipca 16, 2018, 08:24:01 »

Dobrze jest słyszeć, że n przestrzeli lat poprawiło się wiele u Twojego syna. Daj znać dalej, jakie podjęliście kroki w związku z jąkaniem się.
Zapisane
modraula
Newbie
*
Wiadomości: 1


« Odpowiedz #8 : Wrzenia 21, 2018, 02:10:32 »

Szanowny Panie,

polecam materiały o jąkaniu dostępne na stronie konferencji Zabirzenia Płynności Mowy: http://www.konferencja-zpm.edu.pl/pl/multimedia-2/

Oraz na stronie The Stuttering Foundation (międzynarodowa fundacja pomagająca osobom jąkającym się i ich rodzinom): https://www.stutteringhelp.org/polish-translations
Szczególnie dużo informacji jest w broszurze: https://www.stutteringhelp.org/sites/default/files/The_child_who_stutters_to_the_pediatrician_Polish.pdf

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!