Droga Mamo Marysi, proszę poszukać na stronie
www.szkolakrakowska.pl logopedy pracującego metodą krakowską w Lublinie. Nie było rozsądne puszczanie dziecku odgłosów zwierzą, to my ludzie mamy używać wyrażeń dźwiękonaśladowczych ("wyrażeń" -to oznacza, ze muszą być wypowiadane przez drugiego człowieka).
Może też Pani wykonać ćwiczenia słuchowe z użyciem zabawkowych zwierzątek. Oznacza to śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. "Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek" i "Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat" i "Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury". Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Surdologopeda (od wielu lat mam wykłady na surdologopedii lubelskiej, co oznacza, ze ta pani nie uważała na zajęciach!) powinien rozpocząć naukę czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl lub
www.szkolakrakowska.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać -
www.we.pl. Warto korzystać z programu Moje pierwsze słowa -
www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i Gdzie jest A?
www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Przedszkolak kocha czytać (
www.we.pl)
Warto wprowadzić czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, MARYSIA, oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
Jestem zaniepokojona niektórymi zachowaniami i brakiem zabawy, konieczna jest stymulacja zabaw naśladujących działanie dorosłego.
Proszę nie czytać książek dziecku, które nie mówi, ale OPOWIADAĆ prostymi zdaniami. Jak to robić przeczyta Pani w moim artykule na naszej stronie.
Proszę zapomnieć o terapii SI. Marysia potrzebuje rehabilitanta, a nie zabaw, które uczą bezradności. Ważne są ćwiczenia manualne, by dziewczynka mogla wybrać dominującą rękę.
Aby zbudować kontakt wzrokowy trzeba zrezygnować z tv, tabletów i innych wysokich technologii.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska