Droga Mamo, Synek nie rozwija się normatywnie. W tym wieku dziecko powinno już różnicować "swoich" i "obcych", przytulanie się do nieznanej dziewczynki czy obcej kobiety świadczy o problemach w rozpoznawaniu znanych osób, a to objaw zaburzeń rozwoju społecznego.
Przede wszystkim niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Oto lektura w razie wątpliwości:
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
Gest wskazywania palcem, nakazowy (pokazywanie na sklep) to nie jest gest wskazywania palcem komunikacyjny.
Powinna Pani zrezygnować całkowicie z białego cukru, słodkich przekąsek, gazowanych napojów, i przetworzonych pokarmów.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej:
o Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się powtórzeń, nawet zniekształconych należy włączyć: Sylaby i rzeczowniki oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
o Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Można także wykorzystać program Kocham czytać -
www.we.pl. Warto korzystać z programu Moje pierwsze słowa -
www.wir-wydawnictwo.com, A. Kosiba Samogłoski i Gdzie jest A?
www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Przedszkolak kocha czytać (
www.we.pl)
o Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka, oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
o Pisanie kartek z dziennika wydarzeń - rysunek lub zdjęcie, pod zdjęciem podpis sytuacji - wyrazami i krótkimi zdaniami - czcionka Arial, wielki druk, 36 pkt. Terapeuta lub rodzic odczytuje głośno zdania, zadaje pytania Kto?, co robi? i odpowiada za dziecko, oczekując powtórzenia.
Jak pisać dziennik można poczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.de Dzieci chętniej powtarzają i zapamiętują zadania, które dotyczą ich samych. Zapisy pozwalają im lepiej zrozumieć sytuacje i uczyć się słownictwa i gramatyki.
Bardzo ważne są ćwiczenia sprawności manualnej, rysowanie równoległe - zamiast ołówka czy zwykłych kredek należy użyć kredek-kamyczków,
Może Pani zobaczyć na kanale You Tube jak ćwiczyć z takim małym dzieckiem z książeczkami "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy".
W Anglii jest tylko jeden ośrodek pracujący metodą krakowską w Luton (tel. 07436564107)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska