Droga Mamo Dwulatka, zachowania Synka są bardzo niepokojące, konieczna jest terapia, która będzie skuteczna, gdy Rodzice będą się wspierać. Jeżeli mąż doświadczył przemocy w dzieciństwie potrzebuje pomocy, by to doświadczenie przepracować i nie powtórzyć tych zachowań wobec własnego dziecka. To niestety Pani musi mu pomóc. W Polsce poleciłabym psychologa, ale w Anglii to na Panią spada ta praca. Piszę praca, bo wiem, że to wymaga dużego wysiłku, by partnerka pokazała mężowi, jak jest dla niej i całej rodziny ważny. Gdy dziecko pojawia się na świecie mężczyzna, który nie doświadczył miłości w dzieciństwie traci poczucie bezpieczeństwa. a jeśli dziecko rozwija się nieprawidłowo zupełnie sobie z tym nie radzi. Ma więc Pani poniekąd dwoje dzieci, którym trzeba pomóc.
Mieszka Pani za granicą, nie ma Pani wsparcia rodziny, ale ma Pani ważny cel w życiu, uratować dziecko. Pani takie potrzebuje wsparcia od męża. Mam nadzieję, że nie śpicie w jednym łóżku z dzieckiem (mogę tak przypuszczać na podstawie Pani opisu). gorąco radzę tego zaniechać i odbudować swoje życie erotyczne, które jest bardzo ważnym czynnikiem w relacji małżeńskiej.
Przede wszystkim proszę CAŁKOWICIE wyeliminować telewizję.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Jest wiele badań na ten temat:
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
Nie może Pani pozwolić na wyrywanie włosów, ani na żadne akty agresji ze strony dziecka. Trzeba przytrzymać rękę stanowczo powiedzieć: "nie wolno".
Napisała Pani : "Kłócił sie z ojcem stając w mojej obronie". Nie wiem, co to oznacza, że się kłócił, bo przecież nie mówi!
Oto sugestie do terapii, która powinna być prowadzona CODZIENNIE, około 2 godziny.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl,). "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com).A. Kosiba Samogłoski oraz Gdzie jest A? (
www.konferencje-logopedyczne.pl)
A. Bala "Przedszkolak kocha czytać" (
www.we.pl)
Czytanie globalne - układanie podpisów pod zdjęciami członków rodziny (MAMA, TATA, imię dziecka, oraz pod zdjęciami domowników wykonujących podstawowe czynności (JE, ŚPI, PIJE, STOI, JEDZIE, SIEDZI, GOTUJE). Wszystkie podpisy czcionką Arial 36 pkt.
Można także czytać z dzieckiem książeczki stymulujące rozwój mowy "Pojazdy" "Na wsi" "Na łące" (
www.konferencje-logopedyczne.pl)
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych"
www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy.
Ważne są ćwiczenia naśladownictwa. Rysowanie równoległe - zamiast ołówka czy zwykłych kredek należy użyć kredek-kamyczków. Rysować linie pionowe, poziome, koliste formy, ślimaczki. Proponować dorysowywanie sznurków do narysowanych baloników, czy łodyżek do kwiatów.
Ważne jest składanie obrazków z 2 , potem z 3 części.
A przede wszystkim konsekwentne postępowanie wychowawcze. Najbliższe 12 miesięcy wyznaczą całą przyszłość chłopca.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska