Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 02:31:57 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 3-letnie dziecko dwujęzyczne - brak mowy  (Przeczytany 6519 razy)
jagusia173
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Maja 19, 2015, 07:43:30 »

Szanona Pani Profesor,
zostałam poproszona o konsultację w sprawie dziecka u którego rozwój mowy nie przebiega prawidłowo. Dziecko do drugiego roku życia przebywało z rodzicami mówiącymi obcym językiem. Po drugim roku życia zaczęło uczęszczać do polskiego żłobka, gdzie został wprowadzony drugi język - polski Chłopiec ma 3 lata - nie mówi w żadnym języku. Nie występują u niego samogłoski, sylaby, wykrzyknienia, żadne wyrazy dźwiękonaśladowcze (jedynie dźwięki zbliżone do samogłosek podczas "odczytywania" literek z ulubionej książki chłopca) Dziecko nie reaguje na imię. Nie jest zainteresowany światem dźwięków - często brak reakcji na dźwięki (mowy - w tym głos mamy, instrumentów, zabawek dźwiękowych,dźwięków otoczenia  itd ). Dziecko wykonuje bardzo proste polecenia typu: usiądź, wstań, weź, zjedz. Chłopiec nie podpiera się gestem, nie inicjuje sytuacji komunikacyjnych ani z dziećmi ani z dorosłymi. W ostatnim roku spotkało go wiele sytuacji mogących wywoływać silne emocje: narodziny siostry, zmiana przedszkola, wyjazd rodziców itd. Rodzice sugerują, że przed tymi wydarzeniami chłopiec mówił coś "po swojemu". Po tych wydarzeniach nastąpił regres. Po konsultacji z psychologiem i logopedą chłopiec został skierowany na badanie słuchu (nie zostało jeszcze wykonane). Jakie działania terapeutyczne należy podjąć żeby pomóc chłopcu i rodzicom. W jakim języku powinny być te działania prowadzone (rodzice mieszkają w Polsce i bardzo dobrze mówią po polsku, ale w domu rozmawiają wyłącznie w obcym języku). Czy jeżeli pierwszym językiem jakie poznało dziecko był język obcy (niepolski) to należy stymulować dziecko w tym języki i wyeliminować język polski? Będę wdzięczna za wskazówki. Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Maja 27, 2015, 10:53:15 »

Szanowna Pani, należy przede wszystkim przeprowadzić diagnozę zanim zostanie podjęta decyzja o języku komunikacji i stymulacji dla dziecka. Takie decyzje zawsze podejmuję indywidualnie, biorąc po uwagę wszystkie aspekty; biologiczne, ekonomiczne i socjokulturowe.
Jeżeli (wiele na to wskazuje) chłopiec ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, rodzice zostaną w Polsce to należy terapię prowadzić w języku większości i przyszłej edukacji dziecka, tym bardziej, ze rodzice biegle władają językiem polskim.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
 
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!