Wróć do strony głównej.
Maja 02, 2024, 01:06:50 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Bratanek 19 miesięcy skończone - pomocy  (Przeczytany 6077 razy)
M
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Czerwca 09, 2015, 04:27:56 »

Witam,
od pewnego czasu mama Bartka zaczęła niepokoić się jego zachowaniem , również my - najbliższa rodzina -ciocie i babcia.
Nasz niepokój wzbudził fakt że Bartek nie jest towarzyskim dzieckiem w tym sensie że mało reaguje na ludzi. Traktuje ich jak powietrze, potrafi przejść obok w ogóle nie zwracając uwagi na nową osobę w domu lub nawet na mnie - ciocie którą zna i widzi od urodzenia. Nie reaguje gdy się go woła po imieniu, bardzo rzadko na dworzu gdy woła go mama. Unika kontaktu wzrokowego, czasem przy karmieniu piersią spojrzy mamie w oczy. Nie wyciąga rąk do ludzi (oprócz mamy)ani też nie pokazuje czy się ich boi, najczęściej nic, zero reakcji.Nie zwraca uwagi na inne dzieci chociaż bawi się ze starszą siostrą , ok. 4 miesiące temu wyciągał do tańca córkę mojej znajomej jednak to by było na tyle jeśli chodzi o kontakty z innymi ludźmi. Mama chłopca myślała że jest po prostu tak bardzo przywiązany do niej, chce być często rękach w jej domu, czyimś domu - a na innych nie zwraca uwagi.  Nie pokazuje papa, nie daje buzi, nie daje cześć, nie pokazuje palcem przedmiotów, bierze mamę za rękę i prowadzi ją do przedmiotu który chce. Wcześniej mówił kilka wyrazów : mama, baba, chcem, czesc , ostatnio (może od ok. dwóch tygodni) prawie nic nie mówi. Baaardzo lubi telewizor i puszczane mu na nim piosenki - również na telefonie i komputerze, nagminnie by ich słuchał, prosi by mu włączyć . I tu pojawia się problem bo zastanawiamy się czy jest troszeczkę opóźniony przez zbyt częste oglądanie tv i za mało poświęcanie mu czasu czy są to objawy autyzmu. Robi czasem "świńską" minkę i mruży przy tym oczy ale nie zwrócilam uwagi czy to jest na światło czy tak po prostu dla zabawy. Lubi rozdrabniać papier jedzenie na kawałki i "mielić" je sobie w palcach. Lubi wchodzić i schodzić po schodach ale w sumie wszystkie dzieci to lubią. Wykonuje polecenia i naśladuje. Umie sobie umyć rączki jak mu się pokaże i umie umyć ząbki, podciągnąć spodenki, chce jeść sam widelcem czy łyżeczką. Pije sam z butelki takiej ze specjalnym korkiem. Gdy słyszy jakieś melodie to buja się z nogi na nogę - myślałyśmy że tak tańczy. Zdarzyło mu się ostatnio kilka raz zakręcić się w kołko podczas odkurzania. Od kilku dni wyłączyłam całkowicie tv polubił bardziej niż zwykle grające i świecące zabawki. Lubił wcześniej kręcić kółka samochodami. Nie wiemy co mamy robić...Ogólnie mama zawsze mówiła że jest po prostu bardzo wrażliwym dzieckiem (na zmiany, na nowe otoczenie) dla mnie wydawal się on takim małym dzikusem co do ludzi.Jest w pokoju bawi sie ja wchodzę, wołam go a on nic. Tzw" olweka"
Czy to może być autyzm? Co robić dalej? Jaką wybrać najkrótszą drogę?
Zapisane
M
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #1 : Czerwca 17, 2015, 02:12:41 »

Po porozumieniu z mamą dziecka muszę poprawić mój opis : bratanek reaguje na imię na dworzu zawsze, daje cześć i bije brawo.  W domu nie jest noszony na rękach bo nie ma takiej potrzeby. Gra w piłkę z mamą , rozumie polecenia : daj piłkę, daj buty. Umie naśladować (wierszyki z zabawką) Po tygodniu wyłączenia tv, komputera i wszystkich mediów nastąpiły zmiany: zdecydowanie poprawił się kontakt wzrokowy zrobił dwa razy papa. Teraz dotyka palcem obrazka na książeczce i czeka na reakcję kogoś (twarz) aż ktoś mu powie co jest na obrazku. Wcześniej nie zauważał dzieci a wręcz go denerwowały jak były blisko, teraz ich towarzystwo mu nie przeszkadza, siedzi z nimi w bliskiej odległości, zabiera im zabawki z rąk, do niektórych zdarzy mu się uśmiechnąć , na pewno bardziej je obserwuje. Na pewno po wyłączeniu tv widać że dociera do niego więcej bodźców, obserwuje ptaszki, jadące samochody, samoloty na niebie. Bratanek nie jest taki że siedzi sam i się bawi sam, tylko wymaga dużej uwagi, ciągle trzeba coś z nim robić, ciągle ciągnie mamę do zabawy, jest absorbujący. Po trzech dniach przestał prosić o włączenie komputera, nie ciągnie go do telefonu. Dziś zdarzyło mu się jechać pociągiem i pokazać palcem na coś za oknem.   Zakupiłyśmy pomoce samogłoski , gdzie jest A, sylaby ponieważ martwi nas jego mowa.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #2 : Lipca 13, 2015, 08:02:18 »

Dobry wieczór, z opisu zachowania Bratanka można wnioskować, że zaburzone zachowania są spowodowane przestymulowaniem wysokimi technologiami. Jednak należy także brać pod uwagę fakt, że nie wszystkie dzieci, które mają dostęp do tv i komputera oraz posiadają grające zabawki wykazują zakłócenia rozwojowe. Niektóre dzieci mogą wykazywać szczególne predyspozycje do nieprawidłowego rozwoju. Dlatego koniecznie trzeba rozpocząć intensywne ćwiczenia. Dziecko w tym wieku powinno już budować proste zdania.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

Artykuły w Internecie na ten temat:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html

http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.CentrumMetodyKrakowskiej.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!