Droga Pani Kingo, nie miałabym zaufania do logopedy, polecającego metodę, której nie zna. To doprawdy tak, jak przyznanie się do braku kompetencji.
Podczas stosowania programu słuchowego aparaty zdejmujemy, ubieramy dziecku słuchawki (najlepiej bezprzewodowe). to są zwyczajne słuchawki.
Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 8 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (
www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). Warto też stymulować dziecko do spontanicznego powtarzania wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy"
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ćwiczenia słuchowe z wykorzystaniem piosenek - śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko weźmie do ręki właściwą zabawkę poruszając nią.
Ćwiczenia podawania zwierzątek i zabawek.
Należy ćwiczyć gest wskazywania palcem oglądając książeczki, które powinna Pani opowiadać, a NIE CZYTAĆ. Opowiadać, to znaczy opisywać obrazki. Dziecko musi rozumieć, o czym Pani mówi, ilustracje są więc bardzo ważne, a mowa spontaniczna jest lepiej rozumiana niż język pisany.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska