Droga Pani Marto, wydaje się że niepłynność mowy Córeczki spowodowana jest dwoma głównymi czynnikami. Pierwszy to wrażliwość układu nerwowego. Nowe trudne sytuacje powodują u dziecka pojawienie się rekcji emocjonalnych, najpierw było to wyrywanie sobie włosów, teraz niepłynność.
Drugi czynnik to tv i wysokie technologie. Te dzieci, które mają wrażliwy układ nerwowy muszą być szczególnie chronione przed wpływem wysokich technologii.
Nie odpowiedział mi pani czy Córka opanowała gramatykę języka polskiego i angielskiego w pełni, to znaczy, czy buduje zdania poprawne gramatycznie, czy ma odpowiedni do wieku zasób słów. Brak słów i trudności z budowaniem zdań także mogą być przyczyną jąkania.
Ze względu na niepłynność mowy należy zapewnić dziecku:
- sen 10-12 godzin,
- ruch na świeżym powietrzu (rower, spacer) lub basen - minimum godzinę dziennie,
- prawidłowe odżywianie (wyeliminowanie białego cukru, słodkich przekąsek, przetworzonego jedzenia),
- picie rano i wieczorem herbatki ziołowej (na dwie filiżanki - łyżeczka melisy, łyżeczka rumianku i łyżka pokrzywy).
- dwa razy w tygodniu kąpiel z dodatkiem wywaru z szyszek chmielu.
ćwiczenia zwalniające mowę:
o Nauka czytania w języku polskim metodą sylabową. Program "Kocham czytać" -
www.we.pl. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” stronie
www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®. Chodzi o zwolnienie tempa mowy podczas powtarzania sylab i czytania sylab.
o Program słuchowy; Słucham i uczę się mówić - Trudne głoski oraz Sylaby i rzeczowniki (
www.arson.pl). Płyt należy słuchać dwa razy dziennie (dwie płytki, potem kolejne dwie itd), w słuchawkach.
o Córka może też słuchać nagranych wierszyków i krótkich tekstów lub bajek, ale w słuchawkach.
Jeśli sprawność manualna prawej ręki nie jest na prawidłowym poziomie polecam do ćwiczeń zeszyty Agnieszki Bali - Stymulacja Prawej i Lewej Półkuli Mózgu Zeszyt ćwiczeń 7 - Planowanie ruchu ręki , Zeszyt ćwiczeń 4 - Grafopercepcja.
Proszę pamiętać, by NIGDY nie mówić do dziecka "mów wolniej" 'mów powoli" ani kończyć za Córeczkę wypowiadaną frazę.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska