Drogi Panie Marcinie, po 37 latach pracy terapeutycznej nie mam żadnych wątpliwości, że dziecko, które nie mówi nie powinno chodzić do żłobka, czy przedszkola. W istocie jest to czas utracony. Po 15 (to właściwie cały dzień dla tak małego dziecka) Synek nie będzie w stanie korzystać z terapii/stymulacji rozwoju.
Socjalizacja ma sens od momentu gdy dziecko komunikuje się werbalnie. Jeśli tego nie czyni, uczy się wyłączania, bardzo się męczy. Jeśli żona nie pracuje, to nie widzę powodu dla którego Dziecko ma spędzać czas pozbawione indywidualnego kontaktu z kochającą osobą. Mitologizowanie konieczności socjalizacji w momencie INDYWIDUALNEGO rozwoju to największa bzdura współczesnych czasów.
Proszę też pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (
www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" -
www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (
www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie"
www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Aby wzbudzić motywację Państwa do stymulacji rozwoju proszę o obejrzenie filmów z Tytusem w kanale You Tube na naszej stronie.
Wasz Synek, to największy skarb, nie pozwólcie sobie odebrać przyjemności prowadzenia dzieck aprawidłową ścieżką rozwoju.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska