Wróć do strony głównej.
Grudnia 23, 2024, 11:53:37 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: chłopiec 16,5 miesiąca .. czy to autyzm >?  (Przeczytany 19956 razy)
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« : Stycznia 15, 2016, 11:10:58 »

Witam serdecznie Pani profesor

Jestem mama 16, 5 miesięcznego chłopca. Martwię się ponieważ odstaje on od swoich rówieśników. Mam świadomość tego że każde dziecko rozwija się indywidualnie w swoim czasie, ale od pewnego czasu zastanawiam się czy nie ma to związku z autyzmem.
Obecnie przebywamy za granicą w Belgii więc tutaj zglosiłam swoje obawy - lekarz uspakaja mnie mowiac, że mały ma jeszcze czas, że nie powinnam się tak niepokoic, pozatym słyszy dwa języki i może rozpoczać mowę około 2 r.ż. Podczas wizyty w Polsce byliśmy u lekarza ponieważ mały był przeziębiony i również zgłosiłam problem, pediatra powiedziala , że mam dać mu jeszcze czas około 3 mscy , jeżeli nie będzie postępów zgłosic to u lekarza prowadzącego dziecko.

A więc- opiszę co mnie niepokoi :
1. Brak mowy - jedyne co słyszę to baba, mama, ja, ejj, yyyy ( są to słowa wypowiadane nieświadomie - nie kieruje słowa mama wobec mnie, nie woła mama jeżeli coś chce)
2. Czasami  nie reaguje na swoje imię
3. Często nie wykonuje poleceń np. mówie daj mi samochodzik ( czasem to robi, ale częściej nie)
4. Nie chce pokazywać częsci ciala
5. Nie wskazuje paluszkiem na obrazki o ktorych mu opowiadam (np. to jest banan - nie pokaze, bo nie wie)

W/w punkty są powodem moich zmartwień, choć słyszę że za bardzo się przejmuję i że wszystko ma swój czas. Ale ja martwię się czy z moim dzieckiem jest wszytko w porządku. Oprócz tego mój syn chodzi od 13 msca,  jest pogodnym dzieckiem, dużo się uśmiecha, nie boi się ludzi, raczej jest ufny, chętnie bawi się z dziecmi i reaguje na nie, robi da,da (pa,pa), daje cześć, przybija piątkę, dawał buzi (ostatnio już nie chce), zaczął pokazywać paluszkiem na to co go interesuje albo co chce mi pokazać, lub co chce żeby mu dać, (na komunikat gdzie jest lampa - wskaże paluszkiem ze u góry), gdy chce żeby mu otworzyć pudełko z klockami przynosi mi je, gdy chce żeby włączyc mu zabawkę również to robi, gdy mowie mu włącz autko policyjne ijoijo to idzie i włączy, wie że szczotka sluży do czesania włosów, bo czesto po kąpieli chce mi czesać wlosy, bierze słuchawkę z telefonu i przykłada do ucha, współpracuje przy rozbieraniu i ubieraniu, ostatnio nawet sam sobie zakladał moje buty na nózki, wie  że klucz służy do otwierania - wkłada go do zamka i probuje przekręcać, je samodzielnie łyżeczką i widelcem, pije  z kubeczka i ze slomki, bawi sie w akuku, jest ruchliwym dzieckiem często skacze po tapczanach, łóżku, wchodzi po schodach... Potrafi bawić się zabawkami - jeżeli mowie mu daj jeść żyrafie to wkłada jej kulke do buzi, mówie przytul misia, zrób moja, moja to też to zrobi, czasem pokaże jakie dobre jedzienie klepiąc sie po brzuszku, jeżeli biję mu brawo to czasami też się w to włączy i klaszcze w rączki. Na nocnik raz siada bez protestów, a raz z nerwami, ale ja nie odpuszczam.
Mam wrażenie że on uczy się przez obserwację naszych codziennych zachowań, a nie wtedy kiedy ja mu coś proponuje, lub chce nauczyć ... Gdy mówie do niego coś - to patrzy na mnie, ale czasami jest tak,że tego nie robi.
Patryk rozpoczał żlobek(j. niderlandzki)  nie płacze, bawi się z dziećmi, Panie w żlobku mówią ze jest bardzo wesołym i przyjaznym dzieckiem...... kazdy jego dzien jest opisywany w zeszycie
W domu mówimy w języku polskim,żłobek zaczął od 15 msca i od tego momentu słyszy niderlandzki, wcześniej też oglądal bajki w tym języku.
Faktem jest też to że często w domu był włączony tv, uwielbia oglądać bajki a najbardziej Maje.... potrafi się przy niej uspokoic, ale też wyłaczyc, bo wtedy nie reaguje na nic.... Wiem, że popełniliśmy duży błąd, ale czy przyczyna tkwi w tv ?

Proszę o poradę, co powinnam zrobic ? czy to może być autyzm ? jak pomóc mojemu dziecku ? Czy w Belgii jest jakiś polski terapeuta ktory mi pomoże ? Jakie środki terapeytyczne powinnam zakupić?

Za wszelkie informacje z gory dziękuję !!!!

Pozdrawiam serdecznie






Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Stycznia 25, 2016, 01:55:01 »

Dzień dobry, opisała Pani wystarczająco dużo niepokojących objawów, abym mogła stanowczo stwierdzić, że konieczna jest stymulacja rozwoju. Czy w rezultacie się okaże, że objawy ze spektrum autyzmu są wtórne, na skutek stymulacji wysokimi technologiami, czy pierwotne to będzie można określić po kilku miesiącach stymulacji.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Czasem ojcowie mają wątpliwości, polecam im wówczas lekturę:



Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.
Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls

Artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html
http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 

W Belgii nie ma terapeuty MK, dlatego nie ma innej drogi, jak praca samodzielna (proszę poczytać wątek Pauli).
Warto planując pobyt w Polsce umówić się na tygodniowy turnus u terapeuty z listy MK (www.szkolakrakowska.pl).

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #2 : Stycznia 26, 2016, 08:42:15 »

Dziękuję serdecznie za informację. Zamówiłam materiały do pracy z dzieckiem w domu. Telewizja została już ograniczona wczesniej (okoł 2 tyg) myślę , że dzięku temu maly skupia uwage na tym co do niego mówię i odwraca się gdy go wołam po imieniu, chętniej powtarza po mnie czynności. Mam nadzieję , ze wkrótce będę mogła napisać , że zrobił postępy w mowie. Póki co zabieramy się do pracy.
Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Lutego 01, 2016, 08:26:18 »

Dobry wieczór, mam nadzieję, ze wpisy innych mam będą dobrą motywacją do pracy. Nawet niedziela nei może być wolna od stymulacji.
Trzymam kciuki
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #4 : Lutego 25, 2016, 06:31:52 »

Witam ponownie Pani profesor

Mój synek jutro skonczy 1,5 roku -  w przeciągu ostatnich tygodni zrobił duże postępy. Reaguje na swoje imię, mamy wspólne pole uwagi, zawsze patrzy jak coś do niego mówie, naśladuje dużo np. pokaze jaki jest silny, jaki duży, gdzie ma głowę, nosek, ucho. W mieszkaniu wskazuje paluszkiem na zadane pytania typu gdzie jest banan?, gdzie jest obraz?, gdzie jest jabłko?, gdzie jest piłka, buciki. Reaguje na komunikat nie wolno, daj , itp... cały czas uczy się nowych rzeczy.
Zastanawia mnie tylko to że w książkach jeszcze nie potrafi jednak wskazać na to o co go proszę... czy jest to normalne na tym etapie poznawczym, którym jest moj syn ? Oprócz tego mowa jeszcze sie nie rozwinęła mimo , ze duzo mowi w "swoim" jezyku to swiadomie nie wypowiedział jeszcze nic.

Zadzwoniłam w sprawie diagnozy do CMK i prawdopodobnie będziemy mieli termin w kwietniu, bo chciałabym wiedzieć czy jest "coś" nie tak, czy wolniej się rozwija, czy przejawia jakieś zaburzenia...

Moim zdaniem eleiminacja tv dużo pomogła w zmianie jego zachowania na lepsze. Oprócz tego ćwiczymy od tygodnia -> bo dopiero teraz otrzymaliśmy przesyłke z książeczkami no i walczę z tym zeby nie sciągal sluchawek.. pozwoli sobie zalożyć ale po 3 min chce ściagać......

z góry dziękuję za cenne wskazowki
Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Lutego 28, 2016, 12:35:25 »

Dzień dobry, proszę zatem stosować program słuchowy w cyklach 3 minutowych, tak by były 3-4 sesje w ciągu dnia.
Proszę rozpocząć od wskazywania pojedynczych obrazków rozłożonych na stoliku, być może Synek ma jeszcze kłopot  z analizowaniem całej ilustracji.
Mam nadzieję, że uda się Pani przyjechać w kwietniu, bo bardzo mnie niepokoi brak rozwoju mowy, ale mam nadzieję  na zmianę po intensywnym ćwiczeniu słuchania.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #6 : Kwietnia 06, 2016, 08:56:48 »

Witam ponownie
Syn bez problemu daje sobie zalozyc sluchawki i widze ze te cwiczenia sprawiaja mu radosc. Po miesiacu sluchania pojawilo sie brum-auto, tam- kiedy pokazuje paluszkiem, da- daj, mniam, am am, iha, czasem miau...i czasem zwraca sie do mnie mama badz mami. Jestem pelna nadziei ze dalsze cwiczenia przyniosa nam jeszcze wieksze postepy. Dodatkowo wdrozymy inne zalecone cwiczenia poniewaz wczoraj bylismy na diagnozie w CMK. Okazalo sie ze moj syn ma alalie. Przyjechalismy 1300 km z problemami na drodze, ale nie zaluje ze udalam sie na diagnoze. Teraz juz wiem dlaczego moj syn nie mowi, wiem jak moge mu pomoc i to zrobie. Mam nadzieje, ze bedzie tylko lepiej. Pozostalym mama ktore martwia sie o swoje pociechy polecam aby udaly sie na diagnoze. To jest najwazniejsze... ja do tej pory przegladalam internet...gdzie opisywano rozne zaburzenia, dopasowywalam rozne zachowania syna do wypisanych, ale nikt lepiej Wam nie pomoze jak wiarygodna diagnoza specjalisty.
Pozdrawiam

P.S. odezwe sie niedlugo, mam nadzieje ze z lepszymi wiadomosciami. Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #7 : Kwietnia 17, 2016, 07:41:39 »

Bardzo dziękuję za informację, czekam na nowe wieści

Serdecznie pozdrawiam

Jagoda Cieszyńska
Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #8 : Maja 06, 2016, 08:52:57 »

Minal miesiac od mojego ostatniego wpisu. Cwiczymy dziennie i sa efekty. Synek uzywa duzo wyrazow dziekonasladowczych : brum brum, iha, bach, am am, bi bi, hau  hau, pi pi, lala, mu mu... Dodatkowo czesto uzywa aoueiy. Jak widzi napis to podchodzi i mowi a o u...wszytko dzieki cwiczeniom w sluchakach. Czasami sam sie domaga cwiczen - podchodzi do szafki gdzie sa wszystkie matetialy i paluszkiem pokaze ze chce cwiczyc.Kolejny postep- rozpoznaje obrazki, wskazuje paluszkiem gdzie jest np. Hau hau, pi pi,  itp. Wskazuje czesci ciala: glowa, nosek, oko, brzuszek, raczki, nogi. Widze , ze coraz wiecej rozumie..reaguje bardzo dobrze na polecenie daj, nie wolno. Potrafi sobie ubrac czapke, buty i spodnie. Czasami z pomoca ale swietnie sobie radzi.
Systematyczne cwiczenia sprawiaja ze moje dziecko zmienia sie.
Jednak duzo jeszcze przed nami. Mam pytanke dotyczace rozpoznawania czlonkow rodziny. Czy oprocz cwiczenia z fotografiami mozna robic jeszcze cos dodatkow ? Zastanawia mnie to ze syn na pytanie gdzie jest tata, zawsze obroci glowke w kierunku taty, pokaze paluszkiem  a nawet powie tata. A na to samo pytanie o mame to juz ciezko. Jeszcze miesiac temu myslalam ze mowi juz do mnie swiadomie, ale zaczelam sie zastanawiac bo znajoma zapytala a gdzie mama a on nie szukal.mnie wzrokiem ani nic. Mama uzywa rzadko. Jest to dla mnie przykra sytuacja poniewaz to ja z nim dziennie cwicze, mowie i spedzam wiekszosc czasu i powinno to byc wg mnie spontaniczne ze jezeli cos chce to mowi mama tymbardziej ze wiekszosc rzeczy juz rozpoznaje i nazywa chociazby wyrazami dzwiekonasladowczymi. Prosze o jakies wskazowki. Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Maja 06, 2016, 09:01:18 wysłane przez mamaLinka » Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #9 : Maja 11, 2016, 11:43:36 »

Witam
Mowi mama !
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #10 : Czerwca 16, 2016, 05:57:37 »

Dzień dobry, tak to już niestety jest, że dziecko ćwicząc z mamą jest z nią tak utożsamione, że pytanie z jej strony "gdzie jest mama?", nie wywołuje oczekiwanej reakcji. Powinien pytać tata, ale pod warunkiem, że by ćwiczył przynajmniej dwa razy w tygodniu.
Synek wraca na prawidłowa ścieżkę rozwoju i to jest dla Pani wielka nagroda. Za kilkanaście miesięcy powie "Kocham Cię Mamusiu" a teraz proszę myśleć tylko o jego rozwoju poznawczym, społecznym, językowym i ruchowym.
Wszystkie ćwiczenia aż do 6 roku życia są dokładnie opisane w książce J. Cieszyńska, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna" (www.we.pl).
serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #11 : Czerwca 23, 2016, 07:38:09 »

Pani profesor dziekuje serdecznie za zainteresowanie i odpowiedz.
Moj synek rzeczywiscie wyrownuje braki. Rozpoznaje samogloski, mowi i podaje-znajomi w szoku jak to zobaczyli. Wszytkie cwiczenia wykonuje poprawie ktore zalecono na diagnozie. Wyrazenia dzwiekonasladowcze zostaly opanowane dodatkowo pojawily sie swiadome slowa mama, tata, baba, lala, halo. Rozumie juz duzo polwcen typu wstac, usiadz, rozbierz buty, chodz, siadaj na nocik. Jestem zadowolona z efektow jakie uzyskalismy. Cwiczymy dalej, ale mam takie pytania:
Synek wypowiada swiadomie slowa np domino-mino, buty- bu, mis-mi.. tak wiec co mam zrobic zeby byly to pewlne slowa? Czy przyjdzie to z czasem cwiczac konsekwentnie program sluchowy ? Czy jakies inne cwiczenia mam zastosowac?
Kolejne pytanie.. synek mowi nie... teraz to juz naduzywa tego slowa bo wszytko jest na nie, ale nie wymawia tak. Jakie cwiczenia zastowosac zeby swiadomie potwierdzal cos slowkiem tak?
Wydaje sie ze mamy teraz okres buntu(22 mce) bo w wielu sytuacjach chce postawic na swoje, ciagle pojawia sie slowko nie, a dodatkowo wiekszy urwis sie zrobil.

Serdecznie dziekuje za wskazowki.
Pozdrawiam
Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #12 : Czerwca 23, 2016, 07:41:37 »

I jeszcze jedno pytanie o ktorym zapomnialam.
Widzac ze synek czesciej uzywa lewa raczke to stymulujemy lewa strone, ale mimo to uzywa raczek naprzemiennie lewa-prawa( jak to wyprowadzic?)
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #13 : Czerwca 23, 2016, 09:42:26 »

Dobry wieczór, proszę przez najbliższe cztery miesiące pozwolić dziecku wybrać dominującą rękę. Trzeba wszystkie zabawki i narzędzia (łyżka, widelec, ołówek) kłaść w linii środkowej. Warto właśnie teraz zwiększyć liczbę stymulacji dotyczących użycia narzędzi.

Wypowiadanie pierwszych lub ostatnich sylab jest normą rozwojową, z pewnością program sluchowy pzyspieszy proces nabywania mowy.

Słowo "tak" nie jest atrakcyjne dla dziecka. Musi Pan wielokrotnie używać "tak", by dziecko zechciał spontanicznie użyć tego słowa.

Owszem, dziecko w tym wieku często próbuje manipulować rodzicami, a dorośli muszą stawiać granice.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
mamaLinka
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #14 : Sierpnia 27, 2016, 07:17:30 »

Witam
Postanowilam podzielic sie tym co dzieje sie u nas. Synek skonczyl wlasnie 2 latka. Wypowiada duzo slow w jezyku polskim i kilka w jezyku niderlandzkim. Oczywiscie my cwiczymy wszytko w jezyku polskim. Bardzo duzo
powtarza uslyszanych slow
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!