Droga Pani Sylwio, mogę Pani podać tylko informacje na temat rozwoju dzieci, które miały opisywane przez Panią zaburzenia, a rodzice podjęli codzienną stymulację. Wśród tych dzieci (dziś już niektóre w wieku przedszkolnym) udało się wyeliminować zaburzenia autystyczne, choć niektóre z tych dzieci długo miały problemy z relacjami społecznymi z rówieśnikami. Jednak pod względem poznawczym rozwijały się prawidłowo, a przy konsekwentnym wychowaniu nie prezentowały zachowań nienormatywnych.
Nie wszyscy rodzice mają wysoką świadomość oczekiwanych rozwojowo umiejętności dziecka, a jeśli ich czujność zostanie uśpiona przez lekarzy i rodzinę, stracą bezpowrotnie czas, w którym można kształtować rozwój dziecka. Pierwszy i drugi rok życia charakteryzuje się wysoką plastycznością kory mózgowej i całego układu nerwowego. Oznacza to, że możemy wiele naprawić, ale także zepsuć (np. przez stymulację wysokimi technologiami).
Opisane przez Panią odmienności rozwojowe są wystarczająco niepokojące.
Teraz najważniejsze są stymulacje trzech modalności: ruch, słuch, wzrok.
Wszystkie ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia znajdzie Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl . To są naturalne stymulacje, korzystne dla każdego dziecka.
Ważne:
unoszenie głowy w pozycji na brzuchu,
wodzenie wzrokiem,
patrzenie na twarz dorosłego z bliskiej odległości,
koordynacja oko - ręka,
słuchanie mowy.
Aby dziecko przyzwyczaić do oglądania twarzy rodziców proszę wykonać powiększenie zdjęcia twarzy (format A4), pokazywać, zostawiać w łóżeczku raz z lewej, raz z prawej strony. Codziennie konsekwentnie prowadzić stymulację wzrokową i słuchową (program Słucham i uczę się mówić - dwa małe głośniki po dwóch stronach łóżeczka.)
Należy nosić dziecko przodem do siebie.
Proszę pamiętać przy kupowaniu wózka spacerowego, by dziecko ZAWSZE było zwrócone do dorosłego.
Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia.