Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 06:14:55 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Syn 2 lata 4 m-ce nie mówi  (Przeczytany 7459 razy)
DBM
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Maja 27, 2016, 09:43:59 »

Pani Profesor
Proszę  o poradę . Jestem mamą chłopca 2 lata i 4 m-ce. Chyba zmarnowałam dużo czasu czekając az dziecko zacznie mowic. Wszyscy mówili , ze skoro maz zaczal mowic majac ponad 3 lata to i dziecko tez tak bedzie miało. Nawet lekarz rodzinny powiedział żeby czekac do 2,5 roku.
W tej chwili dziecko  nie mowi nic. Miał 10 m-cy to umial pokazywać jaki będzie duzy, jaki silny i kilka innych rzeczy. po paru m-cach przestal to pokazywać. Potem pojawily się pierwsze słowa :kojiik (konik, kojeek(kotek). hał hał (pies).  W tej chwili nic z tych rzeczy nie mowi i nie pokazuje. Palcem tez nie pokazuje i nie pokazywał.
Od 2 m-cy słuchamy "Sylaby i rzeczowniki" , ale nie w słuchawkach tylko z glosnika, gdyż bal się ich zalozyc. Dopiero od paru dni mogę powiedzieć , że już się "ich" nie boi . Teraz też zaczelismy słuchac "samogłoski i wykrzyknienia " i "wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Widzę za jednak bardziej chce słuchac " Sylaby i rzeczowniki ". Jednak nadal nic nie wypowiedział.
Od 2 tyg - po ćwiczeniach z palcem zaczal pokazywać pacem w książeczce, z tym ze pokazuje na coś - i chce zebym ja powiedziała co to jest. A jak ja powiem,żeby on pokazal - to nie chce.

Kolejny problem to jego nadmierny strach przed dżwiekami i obcymi miejscami. Boi się odkurzacza, suszarki, miksera, kosiarki. Gdy usłyszy odgłos któregos  z tych sprzętów to wpada w histerie. Płacze, tupie nogami jakby chciał uciekać. Gdy miksuje cos w kuchni podchodzi i uderza mnie -dając mi do zrozumienia zebym to wylaczyla. Mam wrażenie ze ten dźwięk go "BOLI". Jak idziemy w obce miejsce to jest 10 min płaczu, zanim się opanuje i zauważy,że nikt nic mu nie zrobi. Bo jakby to była wizyta u lekarza to nie uspokoi się.
Udałam się do psychologa. Zalecił terapie integracji sensorycznej.
Mam mętlik w głowie.
Moje pytanie: czy metoda krakowska może pomóc w opanowaniu strachu przed dzwiekami i obcymi miejscami?
Proszę o radę.
Pozdrawiam
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Czerwca 16, 2016, 06:57:44 »

Dobry wieczór, synek nie potrzebuje integracji sensorycznej, ale stymulacji słuchowej, która wyeliminuje nadwrażliwość. Musi Pani przewalczyć słuchanie w słuchawkach. Proszę poprosić o pomoc Dziadka, Wujka, kuzyna. Można zakładać sobie, tacie, misiowi. Wiele mam zakłada podczas oglądania książeczek czy jedzenia. Ważne, by szybko osiągnąć efekt akceptacji słuchawek na głowie.
Proszę pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Należy też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
    Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy.

Nie może już Pani czekać, bo rozwój intelektualny dziecka jest zależny od tempa i poziomu opanowania języka.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!