Dobry wieczór, Córeczka jest mała i tylko od środowiska zależy, czy będzie podążać prawidłową ścieżką rozwoju. Brak uśmiechu społecznego i gaworzenia samonaśladowczego są niepokojące i są wystarczającą przesłanką do rozpoczęcia stymulacji.
Mała motoryka:
- wyciąganie ręki do zabawki, gdy w jednej ręce dziecko trzyma inną zabawkę
- manipulowanie elementami grzechotki pod kontrolą wzroku,
- chwyt za sznurek, by przyciągnąć koło (pierścień)
- chwytanie przyciągniętego koła
- chwytanie klocka (miękkie plastikowe klocki) i utrzymywanie go,
Percepcja
- poszukiwanie źródła dźwięku (jedna osoba podaje dźwięki, druga trzyma dziecko na kolanach),
- śledzenie ruchu koła, pokrywki, piłki
- skupianie wzroku na zabawce, którą dorosły porusza nią na stole,
- słuchanie programu słuchowego w słuchawkach (3-5 minut dziennie - nie jednorazowo), (Słucham i uczę się mówić: Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze -
www.arson.pl)
- śledzenie spadającego przedmiotu ze stołu,
- odsłanianie ukrytego pod chustką/serwetką przedmiotu,
- obserwowanie siebie w lustrze (dziecko musi widzieć swoją twarz)
- śpiewanie dwóch wersów zwrotki piosenki do zabawki i poruszanie rytmiczne zabawką (zawsze w taki sam sposób) np. Zuzia lala nieduża, a na dodatek cała ze szmatek i Wio koniku, a jak się postarasz na kolację dojedziemy akurat i Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu złapie kot bury. Po kilkunastu powtórzeniach śpiewamy dwa wersy piosenki i oczekujemy, że dziecko popatrzy na właściwą zabawkę.
Komunikacja
- zabawa zwierzątkami z użyciem wyrażeń dźwiękonaśladowczych,
- pokazywanie palcem (gdzie lampa, gdzie mama) - gest wskazywania palcem powinien pojawić się około 8 miesiąca życia
Wkładanie rączek do buzi jest w tym wieku naturalne, wybudzanie się przy głośnych dźwiękach też, ale już tarcie oczek i nietolerancja pokarmowa i dotykowa są niepojące. Trzeba działać, bo w tym wieku wszystko można wypracować.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska