Wróć do strony głównej.
Stycznia 14, 2025, 04:26:17 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2
  Drukuj  
Autor Wątek: dziecko 21 miesięcy podejrzenie spektrum autyzmu  (Przeczytany 33168 razy)
ania_aks
Newbie
*
Wiadomości: 9


« : Sierpnia 26, 2016, 11:11:25 »

Witam
Zanim zdecydowałam się napisać przeczytałam wiele postów i jednak każdy opisywany przypadek jest nieco inny. Jestem mamą 20 miesięcznego Mateusza. Urodzonego przez CC (ponieważ urodził się bardzo spory). Jego rozwój przebiegał prawidłowo. Głuszył gaworzył bardzo dużo, raczkował.Od urodzenia jednak był dość nerwowym dzieckiem. Kiedy mu coś nie wyjdzie lub nie dostanie czegoś bardzo szybko wpada w złość, która ostatnio trwa chyba odrobinę krócej. Jednak zaczął nas niepokoić jego rozwój mowy sylaby ma, ta, ba dzia, trochę później słowa mama czasami tata baba,dziadzia. Było również am am. Jak również brak reakcji na imię. (Jenak odnosimy wrażenie że niektóre polecenia np. zakazu po kilku powtórzeniach realizuje).Te krótkie wyrazy i sylaby pojawiły się około 16-17 miesiąca. Jednak około 18 miesiąca zniknęły.Dziecko przestało powtarzać. Około 18 miesiąca dziecko uderzyło nosem (twarzą) o klepkę z wysokości swoich rączek ok.20cm. Po konsultacjach chirurgicznych i laryngologicznych okazało się że skończyło się tylko na strachu i lekkim stłuczeniu.
Obecnie dziecko pokazuje palcem co chce mówiąc przy tym często hii. Czasami wskazuje na siebie i na rzecz którą chce zobaczyć. Bierze nas za rękę jeśli chce byśmy gdzieś podeszli.
Lubi się bawić piłką. Oglądać książeczki, przebywać na powietrzu, tańczyć przy piosenkach, skakać.Często wyjmuje wszystkie łyżki z szuflady, jak również szczotkę (próbując zamiatać). Nie będę ukrywać, że przebywa często przy włączonym TV jak i radiu. Jeżeli idzie o zabawki grające migające nie jest do nich jakoś specjalnie przywiązany.
Kiedy czytamy mu krótkie bajki zagląda nam czasami przez ramię albo wkłada głowę miedzy książkę a nas przyglądając się badawczo z uśmiechem i zwracając na siebie uwagę. Bywa również tak, że podczas czytania po prostu "przewraca się po łóżku" lub spaceruje po pokoju.
W czasie zabaw lubi też spacerować w kółko po pokoju przez chwilę np w koło basenu z kulkami. Jeżeli postawimy mu jakąś przeszkodę wtedy ją omija bądź stara się ją usunąć i spacer jest kontynuowany. Chodzi też na palcach ale już zdarza mu się to coraz mniej czasami jak chce podbiegnąć. Lubi też się kręcić czasem na fotelu obrotowym ale niezbyt długo. Kiedy powiemy do niego zrób papa chętnie robi i daje cześć utrzymując przy tym kontakt wzrokowy. Lubi też kiedy się go masuje po plecach na różne sposoby. Ostatnio też zasypia na brzuchu z podkulonymi nogami wpatrując się nam w oczy.
Przesypia całe noce wędrując po całym łóżeczku.

Byliśmy niedawno na zajęciach z terapii sensorycznej. Pani nieznająca dziecka widząc je pierwszy raz po 5 minutach powiedziała nam że dziecko ma zaburzenia ze spektrum autyzmu i musimy się z tym pogodzić. Jednak na terapię sensoryczną nie wyrażała chęci nas przyjąć jedynie zaleciła konsultację z logopedą (na którą czekam) i badanie słuchu (na które również musimy czekać). Czekając zaczęłam szukać pomocy i trafiłam na te forum.

Bardzo proszę o pomoc, czy jeszcze powinnam się skontaktować z innymi specjalistami?

Nadmienię jeszcze, że w rodzinie jest przypadek (mój bratanek) dziecka z opóźnionym rozwojem mowy. Obecnie chłopiec będzie miał 7 lat w grudniu i wypowiada pojedyncze słowa. Jego terapia przez pierwsze 2 lata była błędna bo leczono go jak dziecko z autyzmem, która w rezultacie nie odniosła żadnego skutku.


Pozdrawiam Ania K
Zapisane
wroclawianka
Newbie
*
Wiadomości: 8


« Odpowiedz #1 : Sierpnia 27, 2016, 09:28:08 »

Witam serdecznie,

Widzę, że nikt jeszcze nie odpisał. Jesteśmy w bardzo podobnej sytuacji i rozumiem doskonale twoje obawy. Jestem świeża na forum i szukając pomocy dla mojego dziecka w końcu trafiłam tutaj. Mój synek skończył właśnie niedawno 20 m-cy. Od 2 tygodni słucha programu Słucham i uczę się mówić. Ćwiczymy sekwencje, naśladownictwo, układanki. Od tygodnia zaczęliśmy pracę z logopedą MK.
Na początek przeczytaj posty Pani Jagody Cieszyńskiej, wskazówki, które kieruje ona do wszystkich rodziców, który rozpoczynają stymulację swoich pociech (na forum jest tego bardzo dużo) a o autyzmie nie myśl. Osobiście radzę skupić się na stymulacji i zobaczyć efekty Uśmiech Ja wierzę, że u mojego syna zaburzenia są wtórne spowodowane TV, komputerem itp. Nawet jeżeli okaże się inaczej to widzę efekty mojej pracy z nim i to cieszy Uśmiech Nie ma na co czekać Uśmiech

Powodzenia i wytrwałości Uśmiech
Zapisane
ania_aks
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #2 : Sierpnia 28, 2016, 12:33:06 »

Witam gorąco
Dziękuję bardzo za słowa otuchy to bardzo pomaga  Uśmiech
Przeczytałam większość postów i tak jak Pani Profesor zaleca również będę zaczynać wprowadzać Słucham i uczę się mówić. Udało mi się zdobyć pierwszą część serii a reszta niebawem dotrze. Poszukuję też gabinetu w moich okolicach integracji sensorycznej. A na konsultacje do logopedy który pracuje MK czekamy. (czekam na odpowiedź e mail). Mały od trzech dni nie ogląda TV jak również nie jest on włączony podczas jego obecności, podobnie jest z radiem. Więcej mówi po swojemu i skupia się na tym co mówimy. Mam nadzieję, że to przetrwamy.

Jeszcze raz dziękuję za dobre słowo

Pozdrawiam
Zapisane
wroclawianka
Newbie
*
Wiadomości: 8


« Odpowiedz #3 : Sierpnia 28, 2016, 03:07:30 »

Mam pytanko. Po czym ta Pani stwierdziła u Twojego synka ze ma objawy spektrum autyzmu?  U nas w lipcu w synapis nie wykluczyli autyzmu i w pazdzierniku mamy kolejną wizytę. Synek był bardziej zainteresowany zabawkami niż osobami, nie chciał pokazać jak tankuje się auto itp. Ogólnie od kwietnia zauważyliśmy problem bo nie rozumiał co się do niego mówi. W tej chwili rozumie wszystko i to jest nasz największy sukces. Stara się też naśladować, dużo się z nim wygłjpiamy i ćwiczymy kontakt wzrokowy +MK
Zapisane
ania_aks
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #4 : Sierpnia 29, 2016, 06:14:51 »

Głównie jak zaobserwowała Pani na korytarzu, że czasami podbiega na palcach, jak również to że nie chciał na początku utrzymać z nią kontaktu wzrokowego (no cóż wg mnie bardziej interesująca była sala pełna różnych sprzętów niż Pani Język). Z nami kontakt wzrokowy utrzymuje, ale to Pani nie przekonywało. Kolejnym punktem było zasugerowane przez nas to że nie reaguje na imię (a tak naprawdę nie zawsze reaguje i nie zawsze wykonuje polecenia). Synek na wstępie zrobił papa kiedy było oto poproszone starsze dziecko i polecenia nie wykonało. To była bardzo szybka opinia później to już było tylko szukanie potwierdzenia, a przynajmniej staranie się bo mały ją zaskakiwał. No i podobno oglądanie książeczek przez takie dziecko dłużej niż 5 minut to też podobno jest objaw.
Zapisane
Zmartwiona
Newbie
*
Wiadomości: 25


« Odpowiedz #5 : Sierpnia 29, 2016, 07:39:12 »

Przepraszam, ze sie wtrace, ale jak panie argumentowaly, ze ogladanie ksiazeczek przez dziecko ksiazeczek dłużej niz 5 min. to objaw autyzmu? Jesli dziecko skupia sie na tym co mu pokazujemy to chyba dobrze? Czy to byla opinia w ośrodku specjalizujacym sie w diagnizach?
Zapisane
ania_aks
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #6 : Sierpnia 29, 2016, 08:32:42 »

Prawdzie niepublicznym ośrodku ale tak specjalizującym się w diagnozowaniu. Stwierdziła po prostu, że za długo się skupia na jednej czynności, tylko że on przez ten czas a bywa że i dłużej ogląda kilka książeczek. Rozpoznaje swoje ulubione postacie bo się uśmiecha gdy pojawiają się  na obrazkach. Mówiąc prawdę nie uzyskałam wyczerpujących informacji na temat mojego synka, a mówiąc prawdę byłam po tym spotkaniu skołowana. Bo już sama co jest objawem a co nie Smutny co powinno dziecko robić a co nie.
Zapisane
Zmartwiona
Newbie
*
Wiadomości: 25


« Odpowiedz #7 : Sierpnia 29, 2016, 09:30:07 »

Pytam, bo mam corke 9miesiecy i tez uwielbia oglądać książki.  Dokładnie tsk jak piszesz- ma swoje ulubione i rozpoznaje kotka, psa. Nie skupia uwagi na szczegolach tylko lubi duze, wyrazne obrazki. Zawsze uwazalam, ze to dobrze, bo dzieci z zaburzeniami nie skupiaja sie na ogladaniu tylko wertuja kartki. Oczywiscie moge sie mylic. Moze Pani Profesor cos podpowie:)
Pozdrawiam
Monika
Zapisane
ania_aks
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #8 : Sierpnia 30, 2016, 10:03:14 »

Też mi się wydaje, ale jak mówisz poczekajmy opinie i zalecenia Pani Profesor. Póki co zaczęliśmy pracować z programem Słucham i uczę się mówić.
Zapisane
wroclawianka
Newbie
*
Wiadomości: 8


« Odpowiedz #9 : Sierpnia 30, 2016, 10:02:20 »

Bardzo dobrze, że skupia uwagę Uśmiech Mój synek przewracał bardzo długo kartki mechanicznie, z biegiem czasu jak zaczął rozumieć co się do niego mówiło to zatrzymywał się na stronie i pytany "gdzie jest..... ?" pokazywał palcem.
W synapsis w lipcu gdy miał 18 miesięcy nie popisał się na 2 h obserwacji - miał gdzieś panią psycholog, ogólnie bawił się sam, przynosił nam przedmioty ale jak to powiedziała psycholog nic z tego przynoszenia nie wynikało. Oczekiwała od niego, że pokaże jak chce się bawić. Kontakt wzrokowy utrzymywał ale też stwierdziła, że jest on bezcelowy. Oczywiście mowa to była totalna porażka bo po prostu nie mówi. Z obserwacji wyszłam bardzo zmieszana i już po 15 minutach miałam wrażenie, że według niej mój synek ma autyzm a w październiku mamy się pokazać dla formalności. Zobaczymy zatem co powiedzą w październiku.
Neurolog stwierdziła natomiast, że skoro nie ma postępu z mową to dlatego też funkcje komunikacyjne mogą iść wolniej i na tym etapie rozwoju nie stawiałaby diagnozy bo w przeciągu pół roku dziecko może się diametralnie zmienić i śladu po zaburzeniach może nie być. Tak samo powiedziało jeszcze dwóch pediatrów. Na tym etapie nie warto tworzyć według mnie diagnoz ale trzeba działać pomimo tego, że rodzina często postrzega nas jak "wariatki". To mamy znają swoje dzieci najlepiej i wiedzą czy rozwijają się prawidłowo.
Zapisane
Zmartwiona
Newbie
*
Wiadomości: 25


« Odpowiedz #10 : Sierpnia 31, 2016, 11:42:22 »

hej,
a mozesz napisać coś więcej o obserwacji? jak wyglądała?

pozdrawiam
Monika
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #11 : Sierpnia 31, 2016, 03:20:26 »

Droga Pani Aniu, Mateuszek jako dziecko urodzone CC, miał z pewnością zaburzenia napięcia mięśniowego, które zawsze wpływają na rozwój mowy, o ile wcześniej nie jest prowadzona stymulacja.
Przede wszystkim proszę pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja  prawopółkulowych stymulacji,  co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo, że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie.  Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek.  Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

Wyłączenie wysokich technologii jest kluczowe dla przebiegu terapii.

Bardzo ważne, by zadbać o naturalną stymulację integracji sensorycznej: (proste prace domowe, pedałowanie na rowerze, gra w piłkę, pływanie, spacery, drabinki na placu zabaw). Terapia SI utrwala oburęczności uczy dziecko, że nie ma kontroli nad swoim ciałem.

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). Należy też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
    Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy.


Terapeutów metody krakowskiej w pobliżu miejsca zamieszkania znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
ania_aks
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #12 : Wrzenia 01, 2016, 12:08:50 »

Bardzo dziękuję Pani Profesor.
Synek już od tygodnia jest całkowicie odcięty od telewizji jak i innych przekazów medialnych. Zauważyliśmy, że nieco więcej mówi wprawdzie po swojemu. Z płytą samogłoski i wykrzyknienia pracujemy od 5 dniu. Ciężko mu idzie słuchanie w słuchawkach. Staramy się aby chociaż jedną sesję wysłuchał w nich. Dlatego nie wiem czy dobrze się ratujemy nosząc go na rękach w trakcie słuchania normalnie z odtwarzacza alby niczym się nie zajmował.
Pojawiły się u niego nowe sylaby których nie było wcześniej i samogłoska aaa którą zdarza mu się już powtarzać.
Mały również kąpie się codziennie używając do tego gąbki o innej fakturze, jak również olejków zapachowych.
Panią logopedą która jest w naszej okolicy(czyli w naszym przypadku Ciechanów) kontaktowałam się i czekam na odpowiedź. A wizytę u laryngologa mamy już w najbliższy wtorek.

Pozdrawiam
Ania
« Ostatnia zmiana: Wrzenia 01, 2016, 12:11:02 wysłane przez ania_aks » Zapisane
wroclawianka
Newbie
*
Wiadomości: 8


« Odpowiedz #13 : Wrzenia 19, 2016, 01:34:31 »

Ku pokrzepieniu serc.
Chciałam się z Wami podzielić tym co dzieje się u mojego synka. Niedługo skończy 21 miesiąc. Dziś rozpoczęliśmy czwarty tydzień zajęć z terapeutą MK. Pracujemy intensywnie z logopedą 3 razy w tygodniu. W domu różnie bywa, największy nacisk kładę na książeczki, program słuchawkowy, zabawy rozwojowe. Staramy się też robić ćwiczenia przy stoliku.
Dziś na zajęciach nastąpił przełom Uśmiech Synek powtarzał wszystkie sylaby za logopedą Uśmiech Starał się również powtarzać odgłosy dźwiękonaśladowcze. Po 3 tygodniach ćwiczeń synek nauczył się:
- kategoryzować według koloru, zwierzątka, uczymy się według wielkości i kształtu (idzie mu bardzo dobrze)
- rozumie polecenia słuchowe
- wrzuca klocki do odpowiednich naczyń gdy ma mówione gdzie ma wrzucić klocka(np miska butelka talerz)
- powtarza sekwencje ruchowe
- rozróżnia samogłoski
- stara się robić sekwencje obrazkowe
- składa obrazek w pionie z 2 części, w poziomie ćwiczymy
- stara się robić polecenia z psa sekwencyjnego
- dokłada taki sam obrazek
- dopasowuje rzeczy do obrazka (np miś do misia na obrazku, lalka i lalka na obrazku) i wiele innych rzeczy Uśmiech
2 pierwsze tygodnie ćwiczeń to bieganie za moim synkiem wokół stolika. Dziś synek bez wstawania od stolika siedział 25 minut. Skupienie uwagi jest 100 % lepsze. Kontakt z moim synkiem również jest dużo lepszy. Pokazuje palcem, utrzymuje kontakt wzrokowy, sprawdza moją reakcję. Powoli sylabami nazywa rzeczy. Ka - kalafior, bu- buty, gu- ogórek, wu- wózek Uśmiech Jest oczywiście sporo deficytów zwłaszcza społecznie ale ćwiczenia bardzo pomagają, pomagają zrozumieć świat a co za ty idzie inne procesy same się aktywują. Uśmiech
Nie można tracić nadziei Uśmiech Nie można się poddawać nawet gdy na początku jest ciężko Uśmiech
Pozdrawiam Uśmiech
Zapisane
ania_aks
Newbie
*
Wiadomości: 9


« Odpowiedz #14 : Wrzenia 21, 2016, 03:11:56 »

Tylko się cieszyć Uśmiech i nie poddawać tylko pracować z bobasem:)
Nasz maluch jest po badaniach słuchu wyszedł nam niedosłuch na jedno ucho, ale dalej pracujemy wytrwale z małym. Od tygodnia może trochę więcej zaczął słychać w słuchawkach. Jeszcze czasami pojawiają się opory ale już coraz mniej i trwają coraz krócej. Pracujemy na obrazkach - stara się wskazywać obrazki.
Postępy do tej pory już widać mały bardziej reaguje na polecenia, pojawiły się z powrotem sylaby które wcześniej pouciekały pojawiają się nowe.
Obecnie czekamy na wizytę u pani logopedy pracującej metodą krakowską.

wrocławianka Twój wpis jest bardzo budujący:)
Dzięki Ci za niego :*

 
Zapisane
Strony: [1] 2
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!