Wróć do strony głównej.
Kwietnia 28, 2024, 04:25:40 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Niepokojące zachowania synka - 16 mcy  (Przeczytany 12867 razy)
Ewelina
Newbie
*
Wiadomości: 6


« : Sierpnia 19, 2015, 10:55:00 »

Chciałabym prosić Panią o pomoc. Mój synek skończył właśnie 16 mcy i od kilku miesięcy obserwuję u niego niepokojące zachowania. Byliśmy już w poradni PP, ale w zasadzie nic konkretnego się nie dowiedzieliśmy oprócz tego, że jest na granicy normy, jeśli chodzi o zachowania poznawcze, samodzielność itd., za to bardzo dobrze rozwija się ruchowo. Ta dysharmonia wg pani psycholog może wpływać na to, że rozwój psychiczny trochę kuleje. Na podstawie obserwacji, rozmowy z nami i zabawy z synkiem stwierdziła, że na tę chwilę nie dostrzega zachowań wskazujących na autyzm. Coś mi jednak mówi, że nie jest tak, jak być powinno.
To co mnie, jako mamę najbardziej niepokoi to:
- brak naśladowania i wykorzystania narzędzi, synek nie bawi się łopatką i innymi narzędziami, nie naśladuje naszych codziennych czynności, chociaż mu je pokazujemy i prosimy o to
- brak u niego takich empatycznych zachowań typu pogłaskanie nas, przyniesienie czegoś innym dzieciom gdy płaczą itd.
- nic nie mówi, nie naśladuje dźwięków typu hau hau, miau miau, chociaż od kilku mcy sporo siedzimy z książeczkami z obrazkami i ćwiczymy pokazywanie (trochę ja pokazuję swoim palcem, potem paluszkiem synka)
- nic pokazuje paluszkiem, czasem ewentualnie ręką, ale bardzo rzadko.
- gdy się zdenerwuje albo mu coś nie wyjdzie, uderza główką o ścianę, podłogę, potem patrzy na mnie, jakby badał reakcję na swoje zachowanie. Bardzo nerwowo reaguje na porażki.
- wcześniej bardzo ładnie jadł samodzielnie, teraz jakby przeszkadza mu konsystencja np. zupek, gdy wyczuje jakieś grudki , to je wypluwa, ma opory, żeby wziąć do rączki owoce.
- od jakiegoś czasu układa klocki i różne przedmioty w rządek, niekoniecznie jakiś uporządkowany, czasem jeden klocek na drugi, to przykrywa czapeczką itd., ale bardzo się angażuje w budowanie takich konstrukcji

Z plusów: synek zawsze reaguje na swoje imię, ma z nami bardzo dobry kontakt wzrokowy, nawiązuje go sam, inicjuje (gdy patrzy na mnie i coś chce, a ja udaję że nie widzę, podchodzi i klepie mnie rączką, patrzy w oczy), dużo się śmieje. Jest towarzyski, lubi się popisywać, wie kto to babcia, dziadek, wujek itd. Bardzo dużo się przytula, całuje nas, a gdy mu się coś złego przydarzy, przybiega się "poskarżyć". Przynosi ulubione książeczki albo inne zabawki, którymi chce się z nami bawić i podaje je. Podąża swoim wzrokiem za moim,
Ostatnio mamy też postęp w zakresie gestów, wie, gdzie ma nosek, pokaże jaki jest duży, zrobi kosi kosi, gdy mówię "zrób papa", podnosi rękę, ale nie macha.
Jeśli chodzi o rozumienie poleceń, to też jest postęp, podaje różne przedmioty o które proszę, przynosi buciki, gdy mówię, że idziemy na spacer itd.
Synek bardzo reaguje na muzykę, zasypia przy kołysankach, lubi różne piosenki dla dzieci odtwarzane z płyt, uwielbia, gdy mu śpiewam. Powyłączałam mu jakiś czas temu wszystkie dźwiękowe zabawki, nigdy nie oglądał telewizji.
Rodzina puka się w głowę, zarzucają mi, że naczytałam się bzdur w Internecie i dręczę dziecko. Podobno mój mąż w tym wieku zachowywał się tak samo, nie mówił zupełnie nic bardzo długo, jadł tylko kaszki, serki itd. Było to jednak 30 lat temu, a z tego co wiem, to synek jest jeszcze w takim wieku, że można bardzo wiele zrobić, żeby mu pomóc prawidłowo się rozwijać. Na szczęście mam wsparcie w mężu. Gdzieś obiło mi się o uszy, że autyzm może być jakoś związany z genetyką - kuzyn męża ma zdiagnozowany autyzm, choć on w wieku mojego synka był podobno bardzo zaburzony. Teraz ma już ponad 20 lat, mówi, jest dość samodzielny, ale społecznie kiepsko sobie radzi.
Niestety w naszej miejscowości nie ma specjalisty pracującego MK. Ja przez większą część dnia pracuję, ale z synkiem jest niania, więc myślę, że dałaby radę z nim popracować, a ja po pracy również mogę mu poświęcić kilka godzin, weekendy mamy całe dla siebie.
Z góry dziękuję za jakieś rady i wskazówki.
Zapisane
Ewelina
Newbie
*
Wiadomości: 6


« Odpowiedz #1 : Sierpnia 20, 2015, 12:17:11 »

Chciałabym tylko dodać, że udało mi się zapisać na wizytę za dwa tygodnie do pani dr Leszki w Poznaniu, kupiłam też pierwsze dwie części do pracy "Słucham i uczę się mówić" i jak tylko przyjadą, zaczynamy.
Zauważyliśmy z mężem, że te dziwne zachowania (uderzanie głową, kołysanie się w pozycji czworaczej) bardzo nasiliły się w ostatnie dni, gdy akurat skończył się nam urlop i wróciliśmy do pracy. Wcześniej przez dwa tygodnie synek był non stop z nami i owszem, pojawiały się, ale bardzo rzadko. Niania twierdzi, że gdy jest zdenerwowany, uderza się rączkami w brzuszek, rzuca zabawkami, ale główką nie uderza.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #2 : Wrzenia 28, 2015, 09:10:11 »

Droga Pani Ewelino, mam nadzieję, że terapia prowadzona jest intensywnie, bo najlepszy czas na wypracowanie prawidłowych zachowań.
serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Ewelina
Newbie
*
Wiadomości: 6


« Odpowiedz #3 : Lutego 11, 2016, 09:26:15 »

Witam serdecznie Pani Profesor.
Konsultowałam synka (w tej chwili prawie 22 mce) u trzech niezależnych terapeutów (min. w poradni PP), żaden nie dostrzegł u niego cech wskazujących na autyzm, ponieważ:
- nawiązuje prawidłowo kontakt wzrokowy, trafnie odczytuje emocje, przytula się do nas spontanicznie, całuje itd.
- naśladuje pokazywane czynności, podejmuje bez trudu zadania typu rysowanie, układanie wieży z klocków, sortowanie itd.
- je samodzielnie łyżką i widelcem, pije z "dorosłego" kubeczka
- wskazuje ręką (nie palcem) przedmioty, postacie w książeczkach, jeśli chce coś do zjedzenia albo picia
- rozumie polecenia poza kontekstem, także takie dwupoziomowe (typu idź do kuchni i przynieś kubeczek)
-podejmuje próby samodzielnego ubierania, rozbierania, wchodzi sam po schodach, jest sprawny manualnie
Zbadaliśmy słuch, jest bez zastrzeżeń. Mimo to synek nadal nie mówi, niepokoi mnie ten brak pokazywania palcem i bardzo ubogie zabawy, choć tu również widzę postępy. Dopiero od 3 tygodni ćwiczymy ze słuchawkami, wcześniej bardzo protestował i odpuściłam mu te słuchawki, a teraz poszło bez problemów i sam je zakłada. Mam pani kilka książek i bawimy się zgodnie ze wskazówkami, układamy puzzle, układanki lewopółkulowe. Trochę jestem zawiedziona, że w okolicy nie znalazłam nikogo, kto by chciał popracować z moim synkiem, wszyscy uważają, że "ma jeszcze czas" i żebym nie dramatyzowała, że wystarczy to, co robimy w domu. Nie chcę na siłę robić z niego chorego dziecka, ale widzę, że jego rozwój odbiega od normy i potrzebuje stymulacji. Niestety pracuję na cały etat, wytłumaczyłam niani co i jak, ale nie mam możliwości zweryfikowania, jak z nim pracuje.
Jak motywować synka do powtarzania tego, co słyszy w słuchawkach? Które ćwiczenia najlepiej wpływają na dzielenie wspólnego pola uwagi? Mam wrażenie, że u niego to jest największy problem, najchętniej robiłby milion rzeczy naraz i ma problem, żeby przysiąść przy jakimś zadaniu.
Pozdrawiam Uśmiech
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #4 : Lutego 12, 2016, 09:50:34 »

Droga Pani Ewelino, niepokój jest uzasadniony, bo synek ma wyraźne problemy z naśladowaniem mowy. Gdyby Pani mogła przyjechać na turnus do Warszawy lub Krakowa na 3-5 dni, wówczas terapeuta nagrałby zajęcia i niania wiedziałby jak pracować. Wiem, że to ważne, bo czasem niewielkie błędy w postępowaniu terapeutycznym hamują rozwój. To był duży błąd, że Pani zaniechała słuchania w słuchawkach, całe szczęście, ze jest teraz inaczej.
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
   Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. 

Proszę ufać swojej intuicji matki, ona Panią motywuje do działania i niech tak będzie. Nawet jeśli lekarze i rodzina mówią, ze Pani dramatyzuje. Pani, jak każda odpowiedzialna matka, czuje, że dziecko potrzebuje pomocy.

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Ewelina
Newbie
*
Wiadomości: 6


« Odpowiedz #5 : Lutego 12, 2016, 12:54:05 »

Po Pani odpowiedzi stwierdziłam, że jednak pojedziemy chociaż na kilka wizyt do terapeuty MK, mimo że do najbliższego mamy ponad 100 km i synek po podróży nie bardzo nadaje się do ćwiczeń. Zajrzałam jeszcze raz na stronę MK i okazało się, że przez te ostatnie miesiące jedna z pań przeprowadziła się w nasze okolice i mamy w przyszłym tygodniu pierwsze spotkanie. Bardzo się cieszę i dziękuję Pani za wsparcie Uśmiech.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #6 : Lutego 28, 2016, 12:39:41 »

Droga Pani Ewelino, mam nadzieję, że spotkanie z terapeutką MK pozwoliło Pani rozpocząć intensywny program stymulacji. Pani Zuzanna z pewnością pokaże Pani róże sposoby ćwiczeń, by wykorzystać ten najlepszy czas rozwojowy.
serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Ewelina
Newbie
*
Wiadomości: 6


« Odpowiedz #7 : Lutego 29, 2016, 11:21:05 »

Dziękuję p. Profesor, mamy cały zestaw ćwiczeń, na razie musimy popracować nad zatrzymaniem synka przy stoliku, bo mocno protestuje, po kilku minutach robi wszystko, żeby tylko dać mu spokój. Poznawczo jak na swój wiek jest ok, ale z komunikacją faktycznie mamy duży problem. P. Zuzanna zwróciła uwagę na niepokojące rzeczy, których wcześniej w ogóle nie widziałam, wydawały mi się prawidłowe. Teraz ruszamy pełną parą. Bardzo się cieszę, że to forum istnieje i mam nadzieję, że inne mamy, które są odprawiane z kwitkiem z różnych poradni, przeczytają to i będą szukać pomocy dla swoich dzieci.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #8 : Lutego 29, 2016, 10:21:00 »

Droga Pani Ewelino, jest Pani pod dobrą opieką pani Zuzanny. Synek jest mały i może go PAni razem z terapeutka poprowadzić na prawidłową ścieżkę rozwoju.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
Ewelina
Newbie
*
Wiadomości: 6


« Odpowiedz #9 : Kwietnia 11, 2016, 09:11:37 »

Witam serdecznie p. Profesor.
Widzę, że dużo mam podczytuje wątek, więc może napiszę, co u nas. Synek od ponad miesiąca co tydzień jest na terapii, płacze praktycznie całą godzinę, ale jednak pracuje i robi duże postępy. Bawimy się też w domu wg zaleceń, rano niania a po południu ja. Najtrudniej idzie z mową - od 2 mcy słucha płytek w słuchawkach i brak postępów w powtarzaniu. Zaczyna mówić mamama, tatata, amamam, ale jeszcze bez zrozumienia, przynajmniej tak mi się wydaje. Widzę również postępy w zabawie, sam z siebie próbuje jeździć autami, wbija kołeczki młotkiem, przytula misia itd. Pani terapeutka zaproponowała nam diagnozę u prof. Korendo (w kierunku cech ZA) i wstępnie umówiliśmy się za kilka miesięcy.
Gdyby ten wątek przeglądały mamy dzieci z podejrzeniem albo taką wczesną diagnozą ZA, to bardzo proszę o kontakt Uśmiech
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 11, 2016, 09:32:04 wysłane przez Ewelina » Zapisane
ona1987
Newbie
*
Wiadomości: 25


« Odpowiedz #10 : Padziernika 23, 2016, 05:00:04 »

Witam. Prosze napisac co u Panstwa. Pozdrawiam
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!