Szanowna Pani,
opisane przez Panią zachowania córeczki są niepokojące i konieczne jest podjęcie natychmiastowej stymulacji. Nie można marnować czasu w sytuacji kiedy prawie 2 letnie dziecko nie mówi, nie ma intencji komunikacyjnej.
Bez bezpośredniego kontaktu z dzieckiem nie można postawić diagnozy. Proponuję skontaktować się z terapeutą, który przygotuje plan działania i pokaże jak realizować ćwiczenia. Listę terapeutów pracujących Metodą Krakowską® znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
Zalecam całkowite wyeliminowanie stymulacji prawopółkulowych, proszę wycofać wszelkie zabawki dźwiękowe, TV, radio, tablet. Nie mogą one być włączone, nawet jeśli dziecko nie patrzy na ekran (dźwięki z nich płynące nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia).
Nie wiem od jakiego czasu stosuje Pani program słuchowy, proszę nie zrażać się tym, że córeczka nie powtarza, tylko kontynuować program słuchowy (koniecznie w słuchawkach) wraz z pozostałymi elementami terapii. Terapia systemowa obejmuje wiele elementów (program słuchowy, ćwiczenia spostrzegania wzrokowego, ćwiczenia motoryki, ćwiczenia pamięci, stymulację lewej półkuli mózgu, ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego, analogii, kategoryzacji, ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych, ćwiczenia rozumienia mowy, wczesną naukę czytania, stymulację zabawy). Wszystkie te ćwiczenia są konieczne do efektywnej terapii.
Ćwiczenia rozwojowe opisane są w książce prof. J. Cieszyńskiej oraz prof. M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia". Ćwiczenia muszą być realizowane codziennie, jeśli dziecko nie podejmuje zadania należy wykonać je ręką dziecka.
pozdrawiam
Dorota Nagraba