Szanowna Pani,
opisane przez Panią zachowania są niepokojące (brak rozwoju języka, brak naśladowania, brak gestu wskazywania palcem) i wymagają podjęcia natychmiastowych działań. Zachęcam do kontaktu z terapeutą Metody Krakowskiej, który oceni rozwój synka i ułoży plan terapii. Listę terapeutów MK znajdzie Pani na stronie:
http://www.szkolakrakowska.pl/Jako, że czas oczekiwania na diagnozę bywa długi, proszę samodzielnie rozpocząć ćwiczenia. Synek jest jeszcze mały i ma szansę wrócić na prawidłową ścieżkę rozwoju.
Proszę całkowicie wyłączyć wszelkie prawopółkulowe stymulacje (TV, zabawa telefonem komórkowym, grające zabawki, gry na telefonie komputerze. Dziecko nie może przebywać w pomieszczeniu w którym włączony jest telewizor, radio. O wpływie wysokich technologii pisze Manfred Spitzer w książce „Cyfrowa demencja”.) Liczne są także publikacje na ten temat w internecie.
Proszę wprowadzić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" (ok. 30 min. dziennie w seriach pięciominutowych, proszę zacząć od "Samogłoski i wykrzyknienia" i "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze"). Programu należy słuchać w słuchawkach, tylko wtedy ma on wartość terapeutyczną. Proszę także rozpocząć ćwiczenia ogólnorozwojowe. Opisane są one w publikacji Prof. J. Cieszyńskiej i Prof. M. Korendo pt. "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja dziecka od noworodka do 6. roku życia". Korzystając z książki należy pamiętać, iż decyzja od czego rozpocząć pracę uwarunkowana jest nie metrykalnym wiekiem dziecka, a etapem rozwoju który dziecko już w pełni osiągnęło.
pozdrawiam serdecznie
Dorota Nagraba