Natalia Antosz
|
|
« Odpowiedz #1 : Marca 22, 2019, 10:05:47 » |
|
Szanowna Pani,
domyślam się, iż jest Pani terapeutką. Cieszę się, że chce Pani zacząć pracować MK.Jest Pani na początku swojej pracy naszą metodą, dlatego zachęcam do zaopatrzenia się w niezbędną publikację J. Cieszyńskiej i M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna". Znajdzie tam Pani szereg informacji dotyczących rozwoju dziecka oraz ćwiczeń, które pozwalają stymulować rozwój dziecka do 6 r.ż. Praca Metodą Krakowską opiera się na pewnych założeniach. Opis metody oraz pracę 17 punktami metody znajdzie Pani w publikacji J. Cieszyńskiej "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci", J. Cieszyńskiej "Diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" oraz Z. Orłowskiej-Popek "Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących". Zaczynając pracę z dzieckiem powinna Pani najpierw określić, na jakim etapie jest dziecko. Nie chodzi tutaj o wiek metrykalny, ale rozwojowy dziecka. Żeby tego dokonać, powinna Pani zapoznać się z etapami rozwoju dzieci, opisanymi w publikacjach, np. podanej wyżej "Wczesnej interwencji terapeutycznej". Kiedy już określi Pani poziom rozwoju motoryki dużej oraz małej, funkcji słuchowych, wzrokowych, językowych, rozwoju zabawy, emocji i relacji społecznych oraz lateralizację, może zacząć Pani stymulację dziecka Metodą Krakowską. Jest metodą kompleksową i nie da się nią pracować, elementami, jeśli nie zapozna się z nią Pani całościowo. Zachęcam do udziału w szkoleniach, ponieważ one wiele pomogą Pani usystematyzować. Przechodząc do Pani pytań pragnę zaznaczyć, iż najpierw rozpoczynamy z dzieckiem pracę na materiale konkretnym, dopiero później przechodzimy do materiału obrazkowego, jeśli dziecko jest już na to gotowe. Może Pani etykietować materiał obrazkowy. Na początku drogi prezentujemy dziecku od 3 do maksymalnie 5 desygnatów, koniecznie w obrębie danych pól semantycznych bliskich dziecku, np. nazwy członków rodziny, nazwy zabawek, jedzenia, zwierząt, ubrań, mebli. Proszę także pamiętać, że programujemy również czasowniki w 3 os. l. poj., np. je, śpi, pije. Wyrazy podpisujemy majuskułą, czcionką bezszeryfową, ok.72 pkt. Rzeczowniki podpisujemy kolorem czarnym i pytamy o nie KTO? lub CO?, a czasowniki czerwonym i pytamy "CO ROBI?". Pokazujemy dziecku desygnat np. z pola semantycznego zabawki i nazywamy go głośno: MIŚ. Zachęcamy dziecko do powtórzenia zadając pytanie Kto? (czekamy na odpowiedź dziecka, jeśli się nie pojawi, to odpowiadamy za niego i odkładamy w polu widzenia dziecka) Następnie prezentujemy kolejne desygnaty np. LALA, AUTO, PIŁKA, SAMOLOT w taki sam sposób, układając elementy obok siebie. Później podajemy dziecku eykietę, odczytujemy np. LALA i pytamy: Gdzie pasuje? zachęcając dziecko do dołożenia etykietki. Proszę pamiętać, iż etykietowanie możemy wprowadzać, jeśli dziecko opanowało umiejętność identyfikacji elementów. Proszę pamiętać, iż podczas zajęć terapeuta nie powinien wprowadzać programu słuchowego, ponieważ zajmuje on dużo czasu, a terapeuta powinien go wykorzystać na zajęciach tak, aby angażować całą swoją wiedzę. Program słuchowy powinni włączać w domu rodzice (koniecznie w słuchawkach, 30 min.dziennie w sesjach po 5-8 min.). Podczas powtarzania wyrazów prezentujemy dziecku gesty artykulacyjne, ale nie podkreślamy wyrazów łukami. Robimy to dopiero podczas nauki czytania, aby ułatwić dziecku ten proces. Informacje, jak wprowadzać Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania znajdzie Pani w publikacji J. Cieszyńskiej "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci". Cała terapia przebiega systemowo, niczego nie można robić w oderwaniu. Naukę czytania zawsze rozpoczynamy od wprowadzania samgłosek prymarnych A, U, I, następnie wprowadzamy samogłoski sekundarne O,E,Y.
Pozdrawiam i życzę owocnej pracy, Natalia Antosz
|