Wróć do strony głównej.
Grudnia 24, 2024, 01:16:02 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Autyzm  (Przeczytany 6978 razy)
Karolina Markowska
Newbie
*
Wiadomości: 5


« : Marca 19, 2019, 03:04:30 »

Dzień dobry.
Mam kilka pytań odnośnie metody krakowskiej. Tak naprawdę dopiero zapoznaję się z tą metodą i mam sporo pytań. Mam od 2 tygodni w terapii dziewczynkę ( niedlugo konczy 4 lata) , został u niej stwierdzony autyzm, ale dziecko utrzymuje konrakt wzrokowy ,jest wspolne pole uwagi,  powtarza wyrażenia dźwiękonaśladowcze i rzeczowniki ( mama, tata, koń , lala). Chciałam zapytać jak w przypadku takiego dziecka zastosowac metodę krakowska? Probuję wdrożyć dziecku program sluchowy slucham i uczę się mowić ( wyrazenia dźwiękonaśladowcze, potem dołacze plytę rzeczowniki) Jak najlepiej uczyć dziecko nowych rzeczowników? Czy prezentowac dziecku obrazek z rzeczownikiem i pod nim umieszczać razem z dzieckiem etykietę z wyrazem? Czy uczyc dziecko powtarzac wyrazy sylabizując wraz z gestem artykulacyjnym, a nastepnie rysować pod zapisanym wyrazem łuki ? I jak do tego wszystkiego ma sie nauka czytania ? Czy takiemu dziecku mozna ją zacząć wprowadzać?i czy wszystko ma isć swoim torem tzn. zaczniemy powtarzac rzeczowniki , włączymy tez ten program sluchowy? A czytanie rozpoczynamy od etapu pierwszego czyli samoglosek? Bedę bardzo wdzieczna za odpowiedź !
Bylam ostatnio na pierwszym szkoleniu z metody krakowskiej , chce się jej nauczyć,ale musze dzialać już teraz. Pozdrawiam serdecznie, Karolina.

Zapisane
Natalia Antosz
Administrator
Jr. Member
*****
Wiadomości: 74


« Odpowiedz #1 : Marca 22, 2019, 10:05:47 »

Szanowna Pani,

domyślam się, iż jest Pani terapeutką. Cieszę się, że chce Pani zacząć pracować MK.Jest Pani na  początku swojej pracy naszą metodą, dlatego zachęcam do zaopatrzenia się w niezbędną publikację J. Cieszyńskiej i M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna". Znajdzie tam Pani szereg informacji dotyczących rozwoju dziecka oraz ćwiczeń, które pozwalają stymulować rozwój dziecka do 6 r.ż. Praca Metodą Krakowską opiera się na pewnych założeniach. Opis metody oraz pracę 17 punktami metody znajdzie Pani w publikacji J. Cieszyńskiej "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci", J. Cieszyńskiej "Diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" oraz Z. Orłowskiej-Popek "Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących".
Zaczynając pracę z dzieckiem powinna Pani najpierw określić, na jakim etapie jest dziecko. Nie chodzi tutaj o wiek metrykalny, ale rozwojowy dziecka. Żeby tego dokonać, powinna Pani zapoznać się z etapami rozwoju dzieci, opisanymi w publikacjach, np. podanej wyżej  "Wczesnej interwencji terapeutycznej". Kiedy już określi Pani poziom rozwoju motoryki dużej oraz małej, funkcji słuchowych, wzrokowych, językowych, rozwoju zabawy, emocji i relacji społecznych oraz lateralizację, może zacząć Pani stymulację dziecka Metodą Krakowską. Jest metodą kompleksową i nie da się nią pracować, elementami, jeśli nie zapozna się z nią Pani całościowo. Zachęcam do udziału w szkoleniach, ponieważ one wiele pomogą Pani usystematyzować. Przechodząc do Pani pytań pragnę zaznaczyć, iż najpierw rozpoczynamy z dzieckiem pracę na materiale konkretnym, dopiero później przechodzimy do materiału obrazkowego, jeśli dziecko jest już na to gotowe. Może Pani etykietować materiał obrazkowy. Na początku drogi prezentujemy dziecku od 3 do maksymalnie 5 desygnatów, koniecznie w obrębie danych pól semantycznych bliskich dziecku, np. nazwy członków rodziny, nazwy zabawek, jedzenia, zwierząt, ubrań, mebli. Proszę także pamiętać, że programujemy również czasowniki w 3 os. l. poj., np. je, śpi, pije. Wyrazy podpisujemy majuskułą, czcionką bezszeryfową, ok.72 pkt. Rzeczowniki podpisujemy kolorem czarnym i pytamy o nie KTO? lub CO?, a czasowniki czerwonym i pytamy "CO ROBI?". Pokazujemy dziecku desygnat np. z pola semantycznego zabawki i nazywamy go głośno: MIŚ. Zachęcamy dziecko do powtórzenia zadając pytanie Kto? (czekamy na odpowiedź dziecka, jeśli się nie pojawi, to odpowiadamy za niego i odkładamy w polu widzenia dziecka) Następnie prezentujemy kolejne desygnaty  np. LALA, AUTO, PIŁKA, SAMOLOT w taki sam sposób, układając elementy obok siebie. Później podajemy dziecku eykietę, odczytujemy np. LALA i pytamy: Gdzie pasuje? zachęcając dziecko do dołożenia etykietki. Proszę pamiętać, iż etykietowanie możemy wprowadzać, jeśli dziecko opanowało umiejętność identyfikacji elementów.
Proszę pamiętać, iż podczas zajęć terapeuta nie powinien wprowadzać programu słuchowego, ponieważ zajmuje on dużo czasu, a terapeuta powinien go wykorzystać na zajęciach tak, aby angażować całą swoją wiedzę. Program słuchowy powinni włączać w domu rodzice (koniecznie w słuchawkach, 30 min.dziennie w sesjach po 5-8 min.).
Podczas powtarzania wyrazów prezentujemy dziecku gesty artykulacyjne, ale nie podkreślamy wyrazów łukami. Robimy to dopiero podczas nauki czytania, aby ułatwić dziecku ten proces. Informacje, jak wprowadzać Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania znajdzie Pani w publikacji J. Cieszyńskiej "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci". Cała terapia przebiega systemowo, niczego nie można robić w oderwaniu. Naukę czytania zawsze rozpoczynamy od wprowadzania samgłosek prymarnych A, U, I, następnie wprowadzamy samogłoski sekundarne O,E,Y.

Pozdrawiam i życzę owocnej pracy,
Natalia Antosz
Zapisane
julita
Newbie
*
Wiadomości: 1


WWW
« Odpowiedz #2 : Kwietnia 28, 2020, 01:03:51 »

Zastanawiam się, czy są tutaj rodzice, którzy samodzielnie wprowadzili metodę krakowską? Czy w ten sposób można spowodować więcej złego, niż dobrego? Dziecko chodzi na terapię, jednak z tego, co wiem stosowane są inne techniki nauki. Stwierdzono u niego autyzm, ale z moich obserwacji maluch jest dość kontaktowy i można go zainteresować różnorodnymi elementami. Obecnie smyk nie spotyka się z terapeutką, a jego mama próbuje uczyć go samodzielnie. Postępy są o wiele mniejsze, niż wtedy, gdy chodził na zajęcia.
Zapisane
Natalia Antosz
Administrator
Jr. Member
*****
Wiadomości: 74


« Odpowiedz #3 : Maja 04, 2020, 01:51:38 »

Droga Pani Julito,

po zapoznaniu się z publikacjami nt.Metody Krakowskiej Rodzic może pracować z dzieckiem. Należy jednak pamiętać o tym, że Rodzice dopiero co zaczynający pracę MK nie zawsze wiedzą, jak programować terapię, aby była ona skuteczna, dlatego dobrze by  było, aby mieli przewodnika w postaci terapeuty MK, który pomoże dobrać ćwiczenia, pokaże jak je wykonywać, aby Rodzic mógł to kontynuować w domu. To bardzo cenne, kiedy Rodzic chce ćwiczyć z dzieckiem. W dobie szalejącego COVID-19 nie każdy Rodzic może udać się z dzieckiem do terapeuty, dlatego dobrze, jeśli pracuje z dzieckiem w domu, nawet jeśli efekty są wolniejsze niż u terapeuty. Po ujarzmieniu pandemii  zalecałabym jednak konsultację z doświadczonym terapeutą.

Pozdrawiam,
Natalia Antosz

Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!