Wróć do strony głównej.
Padziernika 08, 2024, 10:12:51 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Pytania o terapię  (Przeczytany 8339 razy)
Karolina Markowska
Newbie
*
Wiadomości: 5


« : Maja 07, 2019, 01:24:48 »

Dzień dobry!
Proszę o pomoc i sugestię w kwestii terapii. O niedawna pracuję jako logopeda i mam wiele pytań związanych z metodą krakowską. Będę wdzięczna za pomoc !
I. Mam w terapii chłopczyka( Tomek 4 lata), u którego rozumienie mowy, zasób słownictwa nie odbiega od normy rozwojowej. W kwestii nadawania mowy u chłopca występuje wiele metatez, elizji, deformacji w obrębie wyrazów. Chłopiec buduje zdania proste jak i złozone. Zdanie pod względem gramatycznym zazwyczaj jest uporządkowane. Wprowadziłam czytanie metodę symultaniczno-sekwencyjną, poleciłam mamie zakupienie programu słuchowego( sylaby i rzeczowniki cz. I i II)
Postanowiłam pracować z chłopcem z uzyciem pomocy ,,zeszyt do nauki języka metodą krakowską". I tutaj pojawia się problem. Zastanawiam się od którego momentu zacząć pracę z dzieckiem. Czy rozpocząć pracę od zeszytu nr I (od rzeczowników) wraz z nazywaniem i etykietowaniem? ( aby dziecko zapamiętało poprawny wzorzec wyrazu ), czy zacząć  od trudniejszych ćwiczeń np od zeszytu nr 2?
II. Ola (dziecko czteroletnie). Dziewczynka wypowiada pojedyncze słowa, do niedawna jej wypowiedzi składaly się z wyrażeń dźwiękonaśladowczych, samogłosek i wykrzyknień.  Dziecko nazywa członków rodziny, zabawki, jedzenie (bułka, banan, zupa, sok itp. ). Oczywiście dziecko nadal wymawia niewyraźnie, występują elizje, deformacje. 
Wprowadziłam programowanie języka (rozpoczęłam od nazywania członków rodziny, zabawek i jedzenia). Czy mogę w takiej sytuacji wprowadzić u dziecka również etykietowanie? i kiedy wprowadzać czasowniki? czy wtedy , kiedy opanuje rzeczowniki (wg zasady programowania języka), czy robić to naprzemiennie? jedne zajęcia poświęcić na rzeczowniki, a kolejne na czasowniki? Poleciałam także zakupienie programu słuchowego (wyrażenia dźwiękonaśladowcze i rzeczowniki część I.
Będę bardzo wdzięczna za odpowiedzi w tych dwóch przypadkach ! pozdrawiam serdecznie . K. Markowska.
Zapisane
Natalia Antosz
Administrator
Jr. Member
*****
Wiadomości: 74


« Odpowiedz #1 : Maja 09, 2019, 07:01:32 »

Szanowna Pani Markowska,

niezmiernie się cieszymy, iż grono terapeutów MK wciąż się poszerza Uśmiech
Z Pani opisu wynika, iż chłopiec ma zaburzony porządek linearny, dlatego należy spory nacisk położyć na ćwiczenia ogólnorozwojowe stymulujące lewą półkulę mózgu, przede wszystkim szeregi, sekwencje - wzrokowe, słuchowe, ruchowe, układanki lewopółkulowe, ćwiczenia pamięci sekwencyjnej. Jesli chodzi o program słuchowy, należy włączyć części "Sylaby i rzeczowniki", "Sylaby i czasowniki", "Przyimki", "Odmiana rzeczownika" oraz "Trudne głoski". Jeśli chłopiec prawidłowo odpowiada na pytania, nie musi Pani pracować wg zezytów. Musi Pani przede wszystkim przeprowadzić rzetelną diagnozę nie tylko jezyka, ale również wszystkich funkcji poznawczych, ponieważ tylko całościowa stymulacja dziecka przyniesie wymierne efekty. Proszę pamiętać, iż MK to nie tylko nauka czytania. Wszelkie potrzebne informacje znajdzie Pani w podręczniku J. Cieszyńskiej, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż.". Polecam również inne publikacje dotyczące MK, np. Z. Orłowska-Popek "Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących" oraz J. Cieszyńska "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju u dzieci...".

Jeśli Ola wypowiada powtarza lub pojedyncze słowa, to proszę zacząć słuchać programu od części "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki". "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" słuchamy tylko wtedy, kiedy dziecko w ogóle nie powtarza. Proces programowania języka jest dokładnie opisany w publikacji dr Orłowskiej-Popek, którą powyżej wymieniłam. Z pewnością pomoże Pani podczas pracy z dzieckiem. Proszę pamiętać, iż prymarne rzeczowniki i czasowniki powinny pojawiać się na tych samych zajęciach. Etykietujemy dopiero wtedy, kiedy dziecko jest na to gotowe, czyli prawidłowo identyfikuje bodźce obrazkowe.

Pozdrawia serdecznie i życzę owocnej pracy,
Natalia Antosz
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!