Szanowna Pani Markowska,
niezmiernie się cieszymy, iż grono terapeutów MK wciąż się poszerza
Z Pani opisu wynika, iż chłopiec ma zaburzony porządek linearny, dlatego należy spory nacisk położyć na ćwiczenia ogólnorozwojowe stymulujące lewą półkulę mózgu, przede wszystkim szeregi, sekwencje - wzrokowe, słuchowe, ruchowe, układanki lewopółkulowe, ćwiczenia pamięci sekwencyjnej. Jesli chodzi o program słuchowy, należy włączyć części "Sylaby i rzeczowniki", "Sylaby i czasowniki", "Przyimki", "Odmiana rzeczownika" oraz "Trudne głoski". Jeśli chłopiec prawidłowo odpowiada na pytania, nie musi Pani pracować wg zezytów. Musi Pani przede wszystkim przeprowadzić rzetelną diagnozę nie tylko jezyka, ale również wszystkich funkcji poznawczych, ponieważ tylko całościowa stymulacja dziecka przyniesie wymierne efekty. Proszę pamiętać, iż MK to nie tylko nauka czytania. Wszelkie potrzebne informacje znajdzie Pani w podręczniku J. Cieszyńskiej, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż.". Polecam również inne publikacje dotyczące MK, np. Z. Orłowska-Popek "Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących" oraz J. Cieszyńska "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju u dzieci...".
Jeśli Ola wypowiada powtarza lub pojedyncze słowa, to proszę zacząć słuchać programu od części "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki". "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" słuchamy tylko wtedy, kiedy dziecko w ogóle nie powtarza. Proces programowania języka jest dokładnie opisany w publikacji dr Orłowskiej-Popek, którą powyżej wymieniłam. Z pewnością pomoże Pani podczas pracy z dzieckiem. Proszę pamiętać, iż prymarne rzeczowniki i czasowniki powinny pojawiać się na tych samych zajęciach. Etykietujemy dopiero wtedy, kiedy dziecko jest na to gotowe, czyli prawidłowo identyfikuje bodźce obrazkowe.
Pozdrawia serdecznie i życzę owocnej pracy,
Natalia Antosz