Natalia Antosz
|
|
« Odpowiedz #1 : Padziernika 05, 2019, 01:55:37 » |
|
Pani Karolino,
oczywiście może Pani wprowadzić w plan terapii program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", ale należy to zadanie zlecić do pracy w domu Rodzicom chłopca, aby czas na zajęciach terapeutycznych wykorzystać na inne aktywności. Chłopiec musi słuchać koniecznie w słuchawkach, ok. 30 min. dziennie (oczywiście nie ciągiem, lecz w kilku sesjach, aby słuchanie było aktywne). Chłopiec może słuchać już wszystkich płyt z wyjątkiem części "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", ponieważ etap powtarzania jest już za nim. Napisała Pani, iż chłopiec rozumie polecenia i buduje zdania, jednak nie udzieliła Pani informacji, czy rozumie konkretne pytania. Np. do zdania: KUBA JE BUŁKĘ zadajemy nastepujące pytania: Kto? (Kuba) Co robi? ( je) Co? (bułkę). Jeśli np. na pytanie Co robi? chłopiec odpowie JE BUŁKĘ, wówczas nie mamy pewności, czy jego rozumienie nie opiera się tylko na rozumieniu w kontekście. Dlatego należy ćwiczyć rozumienie konkretnych pytań. Informacje jak programować język u dziecka znajdzie Pani w publikacji: Z. Orłowskiej- Popek, pt."Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących " Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących". Znajdzie tam Pani również przykłady zdań i formy ich opisu. Tak jak Pani zauważyła, etykietujemy tylko rzeczowniki w mianowniku (nazwy członków rodziny, zabawki, pojazdy) oraz czasowniki w 3. os. l. poj. Rzeczowniki zapisujemy czarnym kolorem, czcionką bezszeryfową, majuskułą, natomiast czasowniki kolorem czerwonym, również majuskułą i czcionką bezszeryfową. Oczywiście na każdych zajęciach należy wprowadzać symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania, zaczynamy od samogłosek. Konkretne informacje dotyczące nauki czytania i jej poszczególnych etapów wprowadzania znajdzie Pani w publikacji J. Cieszyńska "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci", w rozdzialne 'Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania". Proszę pamiętać, iż terapia prowadzona MK musi być kompleksowa i musi stymulować wszystkie funkje poznawcze dziecka.
Pozdrawiam serdecznie, Natalia Antosz
|