Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 01:26:36 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 2 letnia dziewczynka nie mówi  (Przeczytany 6632 razy)
maamaa
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Kwietnia 14, 2020, 01:14:25 »

Dzień dobry,
jedyne słowo jakie wypowiada córka 2 latka to tata. Mówi też ta (tak) aby potwierdzić, że chce konkretną rzecz, sama nie powie co chce jedynie pojękuje, bądź pokazuje (palcem bądź udając czynność). Wypowiada sylaby ka (tej szczególnie nadużywa - prawie wszystkie obrazki w książeczkach są ka), ba, ta, da. Używa dźwięków na określenie zwierząt ale nie są one raczej prawidłowe - pies hrrrrr, kot mmm, lew aaaa, kaczka ka, krowa bbbb. Samochód to bbbb, karetka łała. Późno zaczęła chodzić  (18,5 mcy), do tej pory motorycznie jest niepewna, traci równowagę i jest mało stabilna. Słuch i rozumienie mowy ok, wykonuje każde polecenie. Naśladuje czynności, potrafi bawić się symbolicznie.  

Chciałabym rozpocząć od samogłosek i wykrzyknień i wyrażeń dźwiękonaśladowczych.
Myślałam również o zeszytach kocham czytać. Moje pytanie czy to dobry pomysł?

Zwróciłam uwagę na literkę i ma być duża, ale kropką natomiast w zeszytach i na plakatach kocham czytać widnieje I. Nie jest to mylące dla dziecka w tej sytuacji? Co zrobić żeby było dobrze?

W jakiej kolejności wprowadzać program?
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 14, 2020, 01:19:08 wysłane przez maamaa » Zapisane
Małgosia
Global Moderator
Newbie
*****
Wiadomości: 35


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 21, 2020, 07:19:02 »

Szanowna Pani,

Jak słusznie Pani zauważyła, córeczka wymaga pilnego rozpoczęcia oddziaływań mających na celu stymulację rozwoju mowy. Im prędzej, tym lepiej.

I tak, wprowadzenie programu słuchowego „Słucham i uczę się mówić” jest bardzo dobrym pomysłem. Rozpoczynamy od następujących części: "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (efekt przyniesie jedynie słuchanie w słuchawkach). Słuchamy łącznie przez około 30 minut dziennie (w około ośmiominutowych sesjach) pokazując przy tym w książeczkach. Jeśli córeczka zacznie powtarzać, odstawiamy „Samogłoski i wykrzyknienia” oraz „Wyrażenia dźwiękonaśladowcze” i słuchamy kolejnych części: "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki".

Równolegle proszę wprowadzić także Symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania. Tutaj warto wspomagać się wspólnym oglądaniem ilustracji zawartych w zeszytach z serii "Kocham czytać” (początkowo będą to zeszyty od 1-3). Podczas oglądania staramy się stymulować naśladowanie mowy, zachęcamy do powtarzania (oczywiście bez nakłaniania słowami: "powiedz" czy "powtórz", bo to zwykle przyniesie odwrotny skutek).

Warto również bawić się obrazkami przedstawiającymi różne sytuacje nazwane samogłoskami („Czytanie przez naśladowanie”, „Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania – Samogłoski”, „Gdzie jest A?”   www.centrummetodykrakowskiej.pl) i wyrażenia dźwiękonaśladowcze ("Na wsi", "W lesie i na łące", "Pojazdy" z serii Czytam Mamie i Tacie - www.centrummetodykrakowskiej.pl).

Oprócz tego proszę również wprowadzić ćwiczenia ogólnorozwojowe,  zwłaszcza te stymulujące pracę lewej półkuli mózgu. Wszelkie przydatne ćwiczenia opisane zostały w publikacji prof. J. Cieszyńskiej i prof. M. Korendo pt. "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 r. ż.". Zachęcam do lektury i czerpania z niej wiedzy i pomysłów.

Jeśli chodzi o i, to cechą charakterystyczną metody jest zapis tej samogłoski z kropką. Początkowo ułatwia on dziecku odbiór tego obrazu graficznego jako znaku – litery i odróżnienie jej od zwykłej linii/kreski. Niemniej jednak wielka drukowana litera występuje w klasycznym zapisie bez kropki, dlatego dziecko powinno ją również znać i wiedzieć, że to ta sama. Zwykle identyfikacja tych dwóch znaków nie stwarza dzieciom problemów, dzieje się to naturalnie (samoistnie), tak jak rozpoznawanie małego druku na dalszym etapie nauki czytania. To też efekt równolegle prowadzonych ćwiczeń identyfikacji i relacji. Jednak gdy początkowo dziecko ma z tym trudność, zawsze można dopisać kropkę w książeczkach i na plakatach i dopiero później wytłumaczyć, porozmawiać o tym, że to ta sama – z kropką i bez kropki. Początkowo jednak przy zapisie warto być konsekwentnym, czyli gdy już zdecydujemy się  zaprezentować samogłoskę z kropką, to konsekwentnie stosujemy taki zapis również w sylabach, a oprócz tego pamiętamy o ważniejszym aspekcie zapisu, czyli o bezszeryfowej czcionce.

Wspomniała Pani również o niskiej sprawności motorycznej córki. Tutaj radziłabym skonsultować się neurologiem i/lub fizjoterapeutą.

zachęcam do działania i życzę wytrwałości,
Małgorzata Lasak
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 21, 2020, 07:24:23 wysłane przez Małgosia » Zapisane
maamaa
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Maja 19, 2020, 02:26:58 »

kiedy wprowadzić literę ó?
nie widzę jej w zeszycie kocham czytać..
Zapisane
olababilec
Global Moderator
Newbie
*****
Wiadomości: 37


« Odpowiedz #3 : Maja 19, 2020, 12:14:13 »

Dzień dobry,

proszę wprowadzać ó jednocześnie, kiedy wprowadzamy "u". Jak będzie Pani pokazywać samogłoski, to mówimy 'tu u i tu ó'.

Pozdrawiam,

Ola Babilec
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!