Wróć do strony głównej.
Kwietnia 19, 2024, 07:10:43 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Niepokojące objawy u 10 msc synka-gdzie szukać pomocy?  (Przeczytany 2703 razy)
Anna Ko
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Kwietnia 22, 2020, 04:08:34 »

Witam,
jestem mamą 10-miesięcznego synka i bardzo niepokoi mnie jego rozwój. Synek urodzony o czasie, bez żadnych komplikacji okołoporodowych, jest mocno opóźniony w rozwoju ruchowym ze względu na dużą asymetrię i wzmożone napięcie mięśniowe. Neurolog nie stwierdza objawów zaburzenia OUN, obraz USG w normie. Mimo rehabilitacji synek jeszcze nie siada, nie raczkuje, nie staje za to bardzo sprawnie pełza.
 Niepokoi mnie również jego rozwój poznawczy. Późno zaczął gaworzyć jednak teraz 'gada' bardzo dużo, nie są to zrozumiałe wyrażenia ale wyraźnie sylabuje ge, ga, bu, ba, ma, da, di, nia itd. Robi to tylko kiedy sam zechce, nie da się go nakłonić do 'odpowiadania', kiedy np ja powtarzam bababa wskazując na babcię on nigdy nie próbuje powtórzyć, mówi mamama jednak nie w odniesieniu do mojej osoby, wyraźnie nie rozumie jeszcze znaczenia 'słów' które mu się wyrywają. Nie naśladuje dźwięków, pokazuję mu psa, wydając odgłos szczekania, podobnie inne zwierzaki, jedak synek przygląda się takim zabawom w milczeniu. Mam wrażenie że nie rozumie mowy, nawet podstawowych poleceń typu daj, am, chodź. Pytany gdzie mama, tata, piesek nie patrzy w kierunku tych osób /rzeczy. Na imię reaguje wybiórczo, często za drugim, trzecim razem. Nie wskazuje palcem, nie potrafi wskazywać części ciała, oka, ucha np u misia. Chętnie ogląda ze mną książeczki, mimo kilkukrotnego pokazywania i nazywania przeze mnie oglądanych zwierzątek czy przedmiotów nie jest w stanie ich wskazac na rysunkach. Nie naśladuje gestów typu papa, kosi kosi, bam bam itp. Nie pozwala się złapać za rączkę żeby ćwiczyć ruch wskazywania, klaskania, wyrywa wówczas rączki.
Jeśli chodzi o budowanie relacji to synek wyraźnie cieszy się kiedy widzi mnie, męża, poznaje bliskich np podczas oglądania zdjęć, wyraźnie się uśmiecha kiedy pokazuję mu babcię czy dziadka. Kiedy wychodzę z pomieszczenia pełza za mną, kiedy wchodzę odwraca głowę w moją stronę i się uśmiecha. Ogólnie dziecko dużo śmieje się w głos, odpowiada uśmiechem na uśmiech, lubi kiedy mu się śpiewa, zawsze wówczas mnie uważnie obserwuje i się śmieje. Lubi łaskotki, zabawę w akuku. Podczas przewijania, kąpieli, karmienia nawiązuje kontakt wzrokowy jednak noszony na rękach ewidentnie nie patrzy nam w oczy, ucieka wzrokiem.
Pediatra sugeruje że spowolnienie w rozwoju ruchowym może wpływać na późniejszy rozwój poznawczy (np niemożność posadzenia dziecka powoduje ograniczony repertuar zabaw) i każe dać dziecku czas. Jednak martwię się, że synek nie potrafi tak wielu rzeczy, które w tym wieku powinien już opanować. Gdzie mogę szukać pomocy? Mieszkam w okolicach Krakowa. Czy jest możliwość umówienia dziecka z kimś kto przeprowadziłby obserwację, ocenił czy jego zachowania mieszczą się w normie rozwojowej i zalecił jak wspierać synka w opanowywaniu brakujących umiejętności?
Z góry bardzo dziękuję za wszelkie sugestie.
Zapisane
Małgosia
Global Moderator
Newbie
*****
Wiadomości: 35


« Odpowiedz #1 : Kwietnia 23, 2020, 07:41:02 »

Szanowna Pani Aniu,

Oczywiście, rozwój motoryczny jest ściśle powiązany z rozwojem mowy. Proszę jednak nie czekać, a rozpocząć działania mające na celu stymulację rozwoju Pani Synka. Terapię funkcji poznawczych może Pani prowadzić równolegle z rehabilitacją ruchową. Opisywane przez Panią zachowania nie wskazują jednoznacznie na zaburzenia rozwoju (niemożliwym jest dokonanie diagnozy bez kontaktu twarzą w twarz), niemniej jednak, opisuje Pani objawy, które są niepokojące – uciekanie wzrokiem w niektórych sytuacjach, brak gestu wskazywania palcem, brak naśladowania, wybiórcza reakcja na imię. Gdy intuicja matki podpowiada, że coś w rozwoju dziecka jest „nie tak” , należy niezwłocznie zacząć działać. Czas odgrywa tu kluczową rolę. Wcześnie wychwycone zakłócenia rozwoju i odchylenia od normy można szybko sprowadzić na prawidłowy tor rozwoju. Gorąco zachęcam do zapoznania się z publikacją prof. J. Cieszyńskiej i prof. M. Korendo „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia”. Opisywane są tam zabawy i ćwiczenia, które korzystnie wpływają na rozwój wszystkich dzieci (w przypadku odchyleń od normy – wyrównują deficyty, w przypadku prawidłowego rozwoju – dodatkowo go stymulują).

W obecnej sytuacji związanej z pandemią istnieje jedynie możliwość konsultacji online, zarówno z Panią prof. J. Cieszyńską, jak i Panią prof. M. Korendo. Taka konsultacja nie jest diagnozą. Można jednak porozmawiać na temat rozwoju dziecka, zaczerpnąć wskazówek niezbędnych na ten czas do pracy z dzieckiem w domu. Wszelkich informacji na temat dostępnych terminów i kosztów konsultacji online udzieli telefonicznie Pani Magda Rolińska: 518 404 155 lub Pani Dominika Kowalik: 514 553 534.

Pozdrawiam serdecznie i zachęcam do działania,
Małgorzata Lasak
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!