Szanowna Pani,
z całego serca polecam stymulować obydwa języki. Co to znaczy?
1. Proszę w domu rozmawiać z córeczką wyłącznie w języku polskim.
2. Należy zakupić program słuchowy "Słucham i uczę się mówić". Sylaby i rzeczowniki. Dziecko powinno słuchać kilka razy dziennie w słuchawkach, śledzić w książeczce czytane sylaby i rzeczowniki.
3. Należy wprowadzić Symultaniczno-Sekwencyjną Naukę Czytania - program Kocham czytać, Moje sylabki.
4. Programowanie języka (w domu - polskiego, w przedszkolu - niemieckiego).
5. Rysowanie i pisanie dziennika wydarzeń. Tutaj znajdzie Pani informacje na temat dziennika wydarzeń jako technice kształtowania kompetencji komunikacyjnej w sytuacji dwujęzyczności
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/dziennik-wydarzen-jako-technika-ksztaltowania-kompetencji-komunikacyjnej-w-sytuacji-dwujezycznosci/.
Polecam też artykuł prof. J. Cieszyńskiej o dzienniku wydarzeń jako technice budowania komunikacji językowej.
Warto poprosić Panie z przedszkola o pomoc w prowadzeniu dzienniczka w języku niemieckim.
W przypadku córeczki ważna jest również całkowita rezygnacja z telewizji, nie może ona być włączona,nawet wtedy, kiedy dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Warto przeczytać artykuł prof. J. Cieszyńskiej o wpływie wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/wplyw-technologii-na-dzieci/Polecam również blog poświęcony dwujęzyczności i dwukulturowości prowadzony przez dr E. Ławczys:
http://dwujezycznosc.blogspot.com/2015/11/programowanie-jezyka-polskiego-u-dzieci.htmlPozdrawiam serdecznie
Elena Palinciuc-Dudek, mama dwujęzycznych dzieci