Dzień dobry,
niewątpliwie opisane przez Pana deficyty w rozwoju Filipka są niepokojące. Chłopiec powinien reagować na imię oraz polecenia. Rozwój mowy jest opóźniony, około 18 miesiąca życia dzieci normatywnie rozwijające się nazywają przedmioty i czynności (używają wyrażeń dźwiękonaśladowczych, rzeczowników i czasowników) oraz próbują budować pierwsze konstrukcje zdaniowe, np. Mama am. Tata nie ma. Lala śpi.
Opisane przez Pana symptomy mogą wskazywać na zaburzenia rozwoju, mogą być też spowodowane stymulacją wysokimi technologiami. Z związku z tym zachęcam do całkowitego ograniczenia w życiu Filipka telewizji, muzyki, gier oraz zabawek interaktywnych. O niekorzystnym wpływie stymulacji obrazami na rozwój dzieci piszemy na naszym blogu (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/wplyw-wysokich-technologii-na-rozwoj-dziecka/ oraz
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/wplyw-technologii-na-dzieci/).
Niestety nie jestem w stanie ocenić rozwoju Pana Synka bez kontaktu twarzą w twarz. Zatem zachęcam Pana do kontaktu ze specjalistą, który zdiagnozuje trudności Filipka i wskaże, jak stymulować jego rozwój. Mogę jednak polecić działania i zabawy, które korzystnie wpłyną na jego rozwój:
- nazywanie przez rodzica wszystkich wykonywanych czynności, np. przy ubieraniu się mówimy: TAK, MAMA UBIERA, TATA JE, MAMUSIA MYJE itd.,
- pokazywanie i nazywanie elementów w otoczeniu dziecka (korzystanie z wyrażeń dźwiękonaśladowczych - zachęcamy dziecko do powtarzania),
- program słuchowy (Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze) - ok. 30 min. dziennie, w sesjach po 5-8 minut, koniecznie w słuchawkach!
- ćwiczenia rozumienia znaczenia wypowiedzi dorosłych (popartych gestem), np.: Daj mamusi am, Daj tatusiowi buty, Daj lali pić,
- czytanie książeczek, pokazywanie palcem elementów w książeczkach, zadawanie pytań: Gdzie jest kwa kwa? lub na zabawkach: Gdzie miś ma oko?,
- kategoryzacja wg koloru, następnie wielkości i kształtu:
rodzic przygotowuje dwa pudełka oraz klocki w dwóch kolorach (np. czerwonym i niebieskim), następnie wrzuca po jednym klocku z każdego koloru do pudełek i powtarza zadanie, aż w pudełku znajdą się minimum po dwa klocki. Następnie rodzic podaje dziecku klocek i pyta: GDZIE PASUJE? Dziecko musi samodzielnie zadecydować, do którego pojemnika wrzucić klocek.
- poszukiwanie takich samych przedmiotów:
rodzic przygotowuje 2 zestawy takich samych zabawek - rozkłada je na stole, nazywa dziecku i zachęca do powtórzenia. Następnie z drugiego kompletu podaje jedną z zabawek i prosi, aby dziecko poszukało, GDZIE JEST TAKI SAM?
- identyfikowanie i różnicowanie nowych wyrażeń dźwiękonaśladowczych:
rodzic pokazuje zwierzątka, manipuluje nimi (rusza zwierzętami jakby szły) i imituje dźwięk, który wydają, np. koń IHA, krowa MU…
Zachęca dziecko do powtarzania. Można pracować także na obrazkach i zdjęciach.
- identyfikowanie i różnicowanie słów:
rodzic rozkłada obrazki i mówi: POKAŻ MI, GDZIE JEST MIŚ?
- identyfikowanie i różnicowanie melodii i słów piosenek:
rodzic wybiera 3 zabawki i śpiewa po dwa wersy piosenki, np. była sobie żabka mała, rere kum kum, rere kum kum itd., podczas śpiewania manipulując zabawką. Po odśpiewaniu 3 piosenek, zaczyna śpiewać wers jednej z nich i wyciąga rękę do dziecka, zachęcając, żeby podało daną rzecz.
Trzymam za Państwa kciuki i serdecznie pozdrawiam
Aleksandra Chmielewska