Dzień dobry,
W pierwszej kolejności zachęcam do konsultacji ze specjalistą, który oceni rozwój dziecka i dobierze odpowiednie ćwiczenia. Listę terapeutów pracujących metodą krakowską znajdzie Pani na stronie
www.szkolakrakowska.pl.
W czasie oczekiwania na wizytę, należy samodzielnie zacząć działać. W pierwszej kolejności położyć nacisk na umiejętnośc naśladowania. Zachęcam do wspólnego, aktywnego czytania książek, wskazywania paluszkiem elementów, o które pytamy. Ponadto, zachęcam do zabawy z Synkiem opartej na naśladowaniu czynności i wykonywaniu poleceń (usypianie/karmienie/pojenie lali/misia, jeżdżenie autem itp.). W trakcie zabawy komentujemy to, co robimy, czyli nazywamy czynności (3 osoba liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, np. śpi, siedzi, je, pije) oraz opowiadamy, budujemy proste zdania (Lala śpi./ Miś pije. Mama je.) i zachęcamy dziecko do ich powtarzania.
Aby wspomóc naukę powtarzania i rozumienia nowych słów, zachęcam również do rozpoczęcia pracy z programem słuchowym „Słucham i uczę się mówić” wyd. Arson, części: Samogłoski i wykrzyknienia oraz Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Słuchamy , koniecznie w słuchawkach.
Pomysłów na ćwiczenia i zabawy z dzieckiem można szukać w publikacjach profesor Jagody Cieszyńskiej-Rożek z serii "Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego" w częściach "Słuch", "Wzrok", "Ruch" (
https://sklep.centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/zestawy/zestaw-sluch-wzrok-ruch-174.html) oraz w publikacji profesor Jagody Cieszyńskiej-Rożek i profesor Marty Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia".
Bardzo proszę też o niepuszczanie dziecku bajek w telewizji czy na tablecie/laptopie.
Serdecznie pozdrawiam,
Aleksandra Babilec