Wróć do strony głównej.
Kwietnia 20, 2024, 11:27:21 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: 3 latek - autyzm, dziennik postępów pracując Metodą Krakowską  (Przeczytany 1470 razy)
jagmar
Newbie
*
Wiadomości: 2


« : Grudnia 30, 2022, 03:56:54 »

Witam!

Na wstępie może napiszę czemu postanowiłem tu napisać. Chce chyba sam dla siebie stworzyć miejsce gdzie będę mógł opisywać postępy mojego synka i patrzeć co i kiedy się zmieniło. A jeżeli komuś taka lektura do czegośsie przyda będzie mi miło.

Przechodząc do sedna. Jestem tatą 3 letniego Olisia. Wszystkie symtpomy wskazują na Spektrum Autyzmu (badanie nerologiczne, badanie Ados u psychologa, opinia psychologa, opinia sensoryczna, opinia logopedyczna). Do diagnozy została tylko opinia Psychiatry na którą czekam. Ale zamiast czekać na diagnozę która de facto nie wiele zmieni zacząłem pracować razem z żoną metodą krakowską pod okiem terapetki posiadającej Certyfikat MK.

Początek:
Oliś nie mówił praktycznie żadnych słów, wykonuje autostymulacje. Słabo reaguję na imię, słaby kontakt wzrokowy. Wykonuję pewne proste polecenia (wynieś do śmieci, zdejmij czapkę, przynieś buty itp)

1 miesiąc ćwiczeń
Ćwiczymy codziennie, są to:
- segregacja - na początku miał problem z oddzieleniem kloców od siebie w dwóch kolorach. Teraz: robi segregacje na 6 czy 8 różnych rzeczach (potrafi segregować ze względu na kolor, kształt, wielkość oraz różne obrazki) Włączamy kategoryzacje ze względu na przeznaczenie - obrania/owoce, meble/zwierzęta itp. Robi bez problemu Uśmiech

- sekwencje - tu musimy pracować więcej, ciężko mu to szło, ale już zaczyna robić.

- Puzzle - dopasowywał bez problemu rozcięte na 2 pod skosem itp. Po miesiącu ćwiczeń dopasowuje rozcięte na 4 wzdłuż. Zaczynamy rozcięte na 3 pod skosem Uśmiech

- czytanki - samogłoski/dźwiękonaśladowcze/sylaby
- słuchanki - dźwiękonaśladowcze

- rysunki - duże problemu z odwzorowaniem prostej kreski. Dużo pracy przed nami

- zabawy w udawanie - idzie coraz lepiej, potrafi sam położyć lale, przykryć kocem, dać pić i powiedzieć "ciiiii". Bawimy się z nim w ubieranie i rozbieranie misia, w spacer z misiem, lub mycie rączek itp.

- naśladownictwo - zaczął naśladować ruchy moje lub żony - skacze gdy ja skaczę, staje na jednej nodzę gdy ja tak stale lub kuca i podskakuje gdy robię to ja.

i teraz najlepsze. Po miesiącu ćwiczeń Oliś zaczyna nazywać przedmioty!
mówi: Auto, Lala, Kawa, Dom, Sok, Ser, Jajo
połowicznie mówi (zaczyna lub kończy): Banan, Balon, Klocki, Samolot, Bułka, Piłka, Lampa itp

Zamiast ciągnąć za rękę zaczyna mówić "chodź" !

Kolejny etap (według wskazań terapeutki:
- więcej ćwiczeń na kontakt wzrokowy
- częściej pokazywać przedmioty w domu i pytać co to i je nazywać
- zamiast rzeczowników włączyć czasowniki - słuchanki, obrazki z podpisami co kto robi
- trenować rysowanie linii na taśmę przyklejonej do stolika.
- podążanie za wskazaniem - z różnych odległości pytać o przedmioty pokazując je palcem wskazującym.

To na razie chyba tyle. Kolejny wpis będzie podczas kolejnych sukcesów lub po kolejnej wizycie u terapeutki.

pozdrawiam
Zapisane
jagmar
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #1 : Stycznia 16, 2023, 01:53:04 »

Witam!

Podzielę się kolejnymi etapami Mrugnięcie

Zaczęliśmy więcej używać czasowników. Oliś bardzo szybo załapał i po kilku dniach ćwiczeń zapytany "co robi" potrafi odpowiedzieć "je, piję, płaczę, bawi się". Codziennie robimy programy słuchowe - Sylaby i czasowniki liczba pojedyncza oraz na zmianie sylaby i rzeczowniki (każdego dnia inną książeczkę).

Większą uwagę przykładamy do szeregów. Jest trochę lepiej ale nadal potrafi układać nie po kolei (nie od lewej strony). Choć udaje mu się czasami zrobić bez błędnie - w zależności na jakim materiale pracujemy.

Trochę odpuściliśmy z segregacją bo robił je bardzo dobrze i nie mam już pomysłu co dalej. Ale musimy też do tego wrócić.

Grafomotoryka - tu nam ręce opadają. Co prawda potrafi już postawić kreskę w pionie lub poziomie ale narysować jedno koło to już wyzwanie. Zawsze rysuje kilka.

Co mnie cieszy to pojawiły się inne zabawy. Wkłada ludziki do zabawkowego prysznica, myje im ręce itp. Dodatkowo bawi sie lego w sklep, w dom itp. Dodatkowo obserwuje lepszy kontakt wzrokowy.

Jak widać postępy są - zobaczymy co dalej Mrugnięcie

pozdrawiam
Zapisane
MamaZosi
Newbie
*
Wiadomości: 2


« Odpowiedz #2 : Stycznia 18, 2023, 01:57:31 »

Witam,

bardzo gratuluję takich super postępów w terapii pańskiego syna. Ja dopiero zaczynam dzialać metodą krakowska( córka ma 2l i 3m) i kompletnie nie wiem jak się do tego zabrać a w moim mieście nie ma kwalifikowanych terapeutów MK. Moja córka nie mówi, dużo sylabuje i wokalizuje. Nie naśladuje żadnych zwierzątek... Jedyne co potrafi powiedzieć to Am i to mówi intencjonalnie no i psss (psikanie dezodorantu), pokazuje paluszkiem jak coś chce. Mógłby mi Pan udzielić kilku wskazówek jak zacząć?
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!