Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji
Program:
Typologia zaburzeń mowy wg S. Grabiasa oraz procedura postępowania logopedycznego.
Model rozwoju mowy dzieci z głuchotą, niedosłuchem, afazją, autystycznych.
Zasady minimalizacji systemu językowego i komunikacyjnego. Ustalenie hierarchii kategorii językowych.
Zminimalizowanie gramatyki i powiązanie ustalonego zasobu reguł gramatycznych z regułami komunikacyjnymi.
Etapy programowania języka:
- od samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych do prymarnych sylab,
- od sylaby otwartej do pierwszego słowa,
- od pierwszych słów do wypowiedzi wieloczłonowych,
- od wypowiedzi wieloczłonowych do minimalnego zasobu leksykalnego.
Budowanie tekstów na odpowiednich etapach programowania języka.
18 mar 2019 09:00-15:00
Organizator: ERSO
Wolne miejsca: 13
Prowadzący: Sławka Orłowska-Popek
Opiekun: Cena: 340.00 zł
Prowadzący
Dr hab. Zdzisława Orłowska-Popek – jest filologiem polskim i logopedą, pracownikiem krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego. W Centrum Metody Krakowskiej prowadzi terapię dzieci z różnorodnymi zaburzeniami komunikacji językowej: z alalią, afazją dziecięcą, autystycznych, z zespołem Aspergera, niesłyszących, zagrożonych dysleksją i dyslektycznych. W badaniach naukowych koncentruje się na problematyce związanej z budowaniem systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Jest autorką wielu artykułów i dwóch monografii Emocje w wypowiedziach uczniów niesłyszących (2011), Programowanie języka w terapii logopedycznej (na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących) (2017), pomocy logopedycznych oraz współautorką podręcznika i ćwiczeń do języka polskiego dla dzieci niesłyszących.