Wróć do strony głównej.
Maja 17, 2024, 07:10:56 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Rozwoj mowy u dziecka z wada genetyczna z niedosluchem  (Przeczytany 19737 razy)
Monika13
Newbie
*
Wiadomości: 3


« : Listopada 23, 2014, 07:41:05 »

Dzien dobry.
Moja 6 miesieczna corka ma stwierdzony zespol di georga region 2 (delecja chromosomu 10). Badania wykazaly niedosluch 80 i 90 db. Narazie nie mamy aparatow bo czekamy na operacje rozszczepu podniebienia, aby sprawdzic czy niedosluch pozostanie na tym poziomie. Tak zalecili nam laryngolodzy. Ja jednak obawiam sie o rozwoj mowy bo wiadomo im pozniej aparatowanie tym pozniejsza mowa. Corka bedzie miala operacje za miesiac, a badanie sluchu za dwa. W opracowaniach internetowych znalazlam informacje ze dzieci  z ta wada, u ktorych zdiagnozowano niedosluch po pierwszym roku nie mowia. Bardzo sie o to boje. Prosze o pomoc - czy istnieje jakas metoda stymulacji i pewnie rehabilitacja sluchu? Czy jesli zaczniemy dzialac w 8 miesiacu nie bedzie za pozno? Czy mowa bedzie mozliwa? Od czego i kiedy mamy zaczac? Bede bardzo wdzieczna za odpowiedz.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Grudnia 01, 2014, 01:07:08 »

Droga Pani Moniko, trzeba już zacząć działać. Szkoda, że Córeczka nie otrzymała  aparatów, rozszczep nie ma nic do rzeczy, konieczne jest stymulowanie ośrodków korowych odpowiedizalnych za przetwarzanie informacji językowych. dziecko musi słuchać mowy, by mogo powtarzać sylaby i samogłoski.
Na razie proszę zastosować następujące ćwiczenia:
2.   Koncentrowanie wzroku na ustach mówiącej osoby dorosłej
Dorosły:
- Pochyla się nad łóżeczkiem i mówi do dziecka melodyjnym głosem, z charakterystyczną wznoszącą intonacją
- Śpiewa, tak by usta były dobrze widoczne
- Śpiewa w ciemności oświetlając usta latarką
1.   Lokalizowanie źródła dźwięku
Mama:
-   stojąc z boku łóżeczka włącza dzwonek budzika
-   stojąc z drugiej strony łóżeczka dzwoni dzwoneczkiem
2.   Zmiany aktywności pod wpływem słuchania  dźwięków mowy
Mama:
-   naprzemiennie raz do jednego, raz do drugiego ucha  śpiewa kołysankę
-   pochylając się nad łóżeczkiem przemawia do dziecka z charakterystyczną wznoszącą kadencją pod koniec zdania
-   siedząc obok łóżeczka, czyta rytmiczne wierszyki (zawsze dwa te same wierszyki np. Brzechwy)
     1.   Słuchanie wypowiedzi językowych dorosłych.
Mama:
-   uśmiechając się do dziecka przemawia do niego długimi, melodyjnymi frazami
-   powtarza poszczególne samogłoski zmienijąc wysokość wypowiadanych dźwięków
-   powtarza ciągi zbudowane z różnych samogłosek np. a u e a o i itp.
-   powtarza zestawy sylab np. ba-ba-ba, ge-ge-ge, da-da-da, bu-bu-bu
-   podczas czynności pielęgnacyjnych (ubieranie, przewijanie) nazywa wykonywane przez siebie czynności.

Proszę zastosować program "Słucham i uczę się mówić"- Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze (www.arson.pl). Głośniki ustawić po prawej i lewej stronie głowy (trzy razy dziennie każda płyta ).

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Monika13
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #2 : Grudnia 01, 2014, 02:39:09 »

Dziekuje Pani Profesor za wyczerpujaca odpowiedz.
Oczywiscie bede sie starala wdrozyc wszystkie wskazowki, z tym, ze musze powiedziec ze corka slabo nawiazuje kontakt wzrokowy. Interesuje ja wszystko dookola, natomiast gorzej z twarza. Poczatkowo miala problem z chwytaniem przedmiotow, w tej chwili jest juz lepiej po wielu cwiczeniach. Ogolnie to bardzo duzo trzeba ja stymulowac. Zamiwilam ksiazke Pani Profesor "Wczesna interwencja terapeutyczna" i mam nadzieje ze to pomoze w stymulowaniu rozwoju corki.
Mam pytanie czy cwiczenia zaproponowane przez Pania Profesor mam stosowac juz teraz? Domyslam sie ze przy niedosluchu 80 i 90 db corka naprawde niewiele slyszy. Zauwazylam ze reaguje na klasniecie ale nie potrafi zlokalizowac zrodla dzwieku.
Pozdrawiam,
Monika
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Grudnia 04, 2014, 05:57:04 »

Droga Pani Moniko, początkowy brak reakcji na dźwięki nie jest żadnym dowodem na brak ich odbioru przez korę mózgową. Pracowałam przez 28 lat z dziećmi posiadającym głębsze ubytki, uczyły się powoli zwracać uwagę na bodźce słuchowe, potem jest różnicować i identyfikować. To jest długotrwały proces, ale bez dostarczania dźwięków nie wypracujemy odpowiedzi korowych.
A więc moja odpowiedź na Pani pytanie brzmi: tak, trzeba rozpocząć stymulację słuchu.

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
Monika13
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #4 : Grudnia 05, 2014, 09:50:43 »

Jeszcze raz bardzo dziekuje.
Zauwazylam ze przy powtarzaniu zestawu sylab corka skupia sie na moich ustach, a gdy jest zdenerwowana uspakaja.
Chcialabym rozpoczac prace z terapeuta metody krakowskiej, aby stymulowac rozwoj corki. Z zespolem moze wiazac sie zabuzenia ze spektrum autyzmu - ja widze niepokojace objawy, ale lekarze to bagateluzuja mowiac, ze autyzmu nie diagnozuje sie u tak malych dzieci. Corka rzadko odpowiada usmiechem na usmiech, chyba ze po przebudzeniu, gdy zabieram ja z lozeczka, malo sie usmiecha, trzeba sie troche nagimnastykowac, np polaskotac, pokazac jezyk. Do niedawna nie widziala swojego odbicia w lustrze, ale teraz czesciej z nai podchodze i widze ze cos zauwaza. Ogolnie malo interesuja ja zabawki, gdy dam jej do raczki chwyci na chwile i zaraz pusci, sama z siebie nie wezmie do raczek, uwielbia patrzec na zapalone lampy, w okno i na wlaczony tv (to akurat teraz wyeliminowalam i tv jest wylaczony gdy corka jest w pokoju). Rodzina uwaza ze to poprostu spokojne, powazne dziecko, ale wg mnie nie sa to normalne zachowania.Prosze o informacje czy program terapeutyczny jest opracowywany w Krakowie czy moge poszukac terapeuty w swoim miescie? Jestesmy z Poznania ale nie byloby problemu aby przyjechac do Krakowa.
Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #5 : Grudnia 05, 2014, 06:22:23 »

Droga Pani Moniko, w Poznaniu pracują dwie terapeutki MK : dr Justyna Leszka i dr hab. Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska (kontakt przez nasze biuro lub www.szkolakrakowska.pl).
Ma Pani rację, trzeba rozpocząć stymulację Córeczki.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!