Wróć do strony głównej.
Grudnia 22, 2024, 06:13:06 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Córka 2 lata 4 miesiące nie mówi  (Przeczytany 4562 razy)
Annaz80
Newbie
*
Wiadomości: 1


« : Padziernika 22, 2020, 01:11:42 »

Witam

Córka skończyła 2 lata i 4 miesiące nie mówi, skonsultowałam ją w poradni autystycznej i padła diagnoza autyzmu wczesnodziecięcego. Jestem na etapie załatwiania wczesnego wspomagania. Od września uczęszcza do żłobka.
Córka nie jest zainteresowana mówieniem, poznawaniem tego co ja jej zaproponuje, jest ciekawa różnych rzeczy ogląda je próbuje otwierać po prostu poznaje je, nie pokazuje palcem, kontakt wzrokowy był słaby ale robi duże postępy. Bardzo lubi muzykę i oglądanie piosenek dla dzieci a najbardziej jej się podobają te które mają powtórzenia np. ko ko , idziemy do zoo. Lubi przy muzyce potańczyć po swojemu.
Książeczki pobieżnie przegląda, szybko się nudzą i wyrzuca. Jest radosnym dzieckiem, uśmiechniętym lubi dzieci choć duża grupa ją przytłacza.
Wiem już że nie telewizor i muzykę muszę jej odstawić. Chciałabym jej pomóc. W jaki sposób stymulować mowę ?
Jak się z nią bawić by rozwijała mowę, koncentrację?
Przeraża mnie diagnoza i boję się że nie dam rady, z drugiej strony wiem że muszę szybko działać.
Proszę mi doradzić od czego zacząć domową rehabilitacje.


Zapisane
Małgosia
Global Moderator
Newbie
*****
Wiadomości: 35


« Odpowiedz #1 : Listopada 02, 2020, 06:20:23 »

Dzień dobry Pani Anno,


W pierwszej kolejności proszę koniecznie wyeliminować z otoczenia Córeczki wszelkie stymulacje prawopółkulowe (telewizor, telefon, tablet, komputer, grające zabawki, muzykę, radio i in.).

Zachęcam także do kontaktu z terapeutą Metody Krakowskiej, w celu ustalenia odpowiedniego dla Pani Córeczki planu działania i wdrożenia odpowiednio dobranych ćwiczeń. Listę terapeutów znajdzie Pani pod adresem: www.szkolakrakowska.pl .

Praca z Dzieckiem w domu jest szczególnie istotna w procesie terapeutycznym, dlatego bardzo się cieszę, że zdecydowała się Pani wziąć sprawy w swoje ręce. Na początek zachęcam do lektury publikacji prof. J. Cieszyńskiej "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych"(https://sklep.centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/ksiazki/wczesna-diagnoza-i-terapia-zaburzen-autystycznych-3.html). Tam znajdzie Pani wiele wskazówek dotyczących pracy z dzieckiem.

W pierwszej kolejności należy skoncentrować się nad wypracowaniem:
- pola wspólnej uwagi  i gestu wskazywania palcem (https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/gest-wskazywania-palcem/),
- kontaktu wzrokowego (zachęcanie/przyzwyczajanie do oglądania twarzy – świetnie sprawdzi się pomalowanie ust mocno czerwoną szminką, założenie czegoś na nos, założenie  kolorowych/ przeciwsłonecznych okularów lub kolorowej opaski na włosy. Może Pani również używać grzechotki, pokazując ją blisko swojej twarzy lub posługiwać się pacynką).

Zalecam włączyć Córeczce program słuchowy wraz z książeczkami - "W lesie i na łące", "Pojazdy", "Na wsi" (www.centrummetodykrakowskiej.pl) oraz "Słucham i uczę się mówić" część: Samogłoski i wykrzyknienia (www.arson.pl). Słuchanie programu powinno trwać ok. 30 minut łącznie w ciągu dnia. Odsłuchiwanie należy podzielić na kilkuminutowe (5-10 min) sesje. Ważne, aby Córeczka słuchała w słuchawkach.

Oprócz tego zachęcam do pokazywania Dziecku zdjęcia twarzy osób wypowiadających samogłoski "Czytanie przez naśladowanie", a przy tym do głośnego wypowiadania samogłosek (https://centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/cwiczenia/czytanie-przez-nasladowanie-107.html).

Proponuję również podejmowanie zabaw w naśladowanie czynności (jazda samochodem/karmienie/pojenie/usypianie misia). Podczas takich zabaw komentujemy czynności używając do tego czasowników w 3 osobie liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, np. jedzie, je, pije, śpi  oraz opowiadamy, budujemy proste zdania, np. Miś jedzie. Miś śpi. W taki sam  sposób postępujemy podczas codziennych czynności, w uczestniczy lub towarzyszy Pani Córka.


Życzę owocnych ćwiczeń,
Małgorzata Lasak
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!