Szanowna Pani,
skoro padła diagnoza autyzmu, to warto znaleźć terapeutę w swojej okolicy oraz rozpocząć intensywną pracę z dzieckiem pod okiem specjalisty.
Listę terapeutów pracujących Metodą Krakowską znajdzie Pani na
http://www.szkolakrakowska.pl/2,a,terapeuci.htmW Centrum Metody Krakowskiej są również prowadzone turnusy tygodniowe albo dwutygodniowe, podczas których dziecko intensywnie pracuje, a rodzić dostaje zalecenia do dalszej pracy z dzieckiem w domu.
Informacji na temat turnusów udzieli Dominika Kowalik (numer telefonu jest podany na stronie).
Nie napisała Pani, czy dziecko posługuje się mową, dlatego ciężko jest polecić program słuchowy.
Należy pracować nad gestem wskazywania palcem. Pani nazywa rzecz, przedmiot i pokazuje swoim palcem, potem pokazuje palcem wskazującym dziecka. Czytając // oglądając książk,i pyta Pani "gdzie jest ...?" , potem pokazując paluszkiem dziecka, odpowiada Pani "TU".
Należy pracować nad naśladowaniem: Pani pokazuje czynność, dziecko powtarza (karmienie lali / misia, czesanie, mycie zębów).
Sporo ćwiczeń do pracy z dzieckiem znajdzie Pani w książce J. Cieszyńskiej oraz prof. M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia" oraz w publikacjach prof. J. Cieszyńskiej z serii Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego Wzrtok, Słuch, Ruch. Proszę pamiętać, że nie kierujemy się wiekiem metrykalnym, tylko rozwojowym (!) dziecka.
Warto prowadzić dziennik wydarzeń, najpierw wykorzystujemy samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze do opisu sytuacji z życia dziecka. Polecam artykuł prof. Jagody Cieszyńskiej o dzienniku wydarzeń jako technice budowania komunikacji językowej:
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/dziennik-wydarzen-jako-technika-budowania-komunikacji-jezykowej/Pozdrawiam serdecznie
Elena Palinciuc-Dudek