Dzień dobry Pani Anno,
W pierwszej kolejności proszę koniecznie wyeliminować z otoczenia Córeczki wszelkie stymulacje prawopółkulowe (telewizor, telefon, tablet, komputer, grające zabawki, muzykę, radio i in.).
Zachęcam także do kontaktu z terapeutą Metody Krakowskiej, w celu ustalenia odpowiedniego dla Pani Córeczki planu działania i wdrożenia odpowiednio dobranych ćwiczeń. Listę terapeutów znajdzie Pani pod adresem:
www.szkolakrakowska.pl .
Praca z Dzieckiem w domu jest szczególnie istotna w procesie terapeutycznym, dlatego bardzo się cieszę, że zdecydowała się Pani wziąć sprawy w swoje ręce. Na początek zachęcam do lektury publikacji prof. J. Cieszyńskiej "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych"(
https://sklep.centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/ksiazki/wczesna-diagnoza-i-terapia-zaburzen-autystycznych-3.html). Tam znajdzie Pani wiele wskazówek dotyczących pracy z dzieckiem.
W pierwszej kolejności należy skoncentrować się nad wypracowaniem:
- pola wspólnej uwagi i gestu wskazywania palcem (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/gest-wskazywania-palcem/),
- kontaktu wzrokowego (zachęcanie/przyzwyczajanie do oglądania twarzy – świetnie sprawdzi się pomalowanie ust mocno czerwoną szminką, założenie czegoś na nos, założenie kolorowych/ przeciwsłonecznych okularów lub kolorowej opaski na włosy. Może Pani również używać grzechotki, pokazując ją blisko swojej twarzy lub posługiwać się pacynką).
Zalecam włączyć Córeczce program słuchowy wraz z książeczkami - "W lesie i na łące", "Pojazdy", "Na wsi" (
www.centrummetodykrakowskiej.pl) oraz "Słucham i uczę się mówić" część: Samogłoski i wykrzyknienia (
www.arson.pl). Słuchanie programu powinno trwać ok. 30 minut łącznie w ciągu dnia. Odsłuchiwanie należy podzielić na kilkuminutowe (5-10 min) sesje. Ważne, aby Córeczka słuchała w słuchawkach.
Oprócz tego zachęcam do pokazywania Dziecku zdjęcia twarzy osób wypowiadających samogłoski "Czytanie przez naśladowanie", a przy tym do głośnego wypowiadania samogłosek (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/cwiczenia/czytanie-przez-nasladowanie-107.html).
Proponuję również podejmowanie zabaw w naśladowanie czynności (jazda samochodem/karmienie/pojenie/usypianie misia). Podczas takich zabaw komentujemy czynności używając do tego czasowników w 3 osobie liczby pojedynczej czasu teraźniejszego, np. jedzie, je, pije, śpi oraz opowiadamy, budujemy proste zdania, np. Miś jedzie. Miś śpi. W taki sam sposób postępujemy podczas codziennych czynności, w uczestniczy lub towarzyszy Pani Córka.
Życzę owocnych ćwiczeń,
Małgorzata Lasak