Wróć do strony głównej.
Kwietnia 20, 2024, 07:19:00 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności: SMF - Just Installed!
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: zaburzenia wyższych funkcji słuchowych  (Przeczytany 16611 razy)
wiosna
Newbie
*
Wiadomości: 3


« : Marca 29, 2010, 08:03:16 »

Pani Profesor
Coraz częściej pojawiają się dzieci z diagnozą niedosłuchów centralnych. Prócz tego rodzice oczekują konkretnej terapii pedagogicznej i logopedycznej. Moje pytanie brzmi: Na czym ma polegać ta "specjalistyczna" pomoc? Czy wiedza jaką zdobywa się na studiach UP w Krakowie wystarcza? Przeczytałam, że terapia ma polegać na rozumieniu mowy w hałas (redundancja), treningu szybkich reakcji itp. Nie mam tu na myśli Tomatisa, ale to co można zrobić z dzieckiem w gabinecie i w domu.
« Ostatnia zmiana: Marca 31, 2010, 08:37:01 wysłane przez wiosna » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #1 : Marca 29, 2010, 10:11:31 »

Szanowna Pani, dzieci z tzw. "zaburzeniami centralnymi" kiedyś były diagnozowane jako dzieci z afazją. Dla logopedy najistotniejsza jest odpowiedź na pytanie "Jak można pomóc dziecku w opanowaniu systemu językowego?".
Podczas zajęć prowadzonych w ramach studiów logopedycznych w UP określamy sposoby i etapy terapii, naśladując rozwój mowy dziecka. Najważniejsza jest stymulacja słuchowa, bowiem dziecko najpierw musi mieć ułatwioną percepcję informacji językowych, a dopiero potem możemy tę percepcję utrudniać (np. słuchanie w hałasie).
Zachęcam do korzystania z programu "Słucham i uczę się mówić" (www.arson.pl)  - ważne, by dziecko słuchało w słuchawkach, codziennie, minimum 15 minut.
Terapia ta pozwala uczyć się mózgowi słuchowych modeli sylab i słów, a także jest doskonałym treningiem dla dzieci nadwrażliwych słuchowo. Specyfika tego programu polega na przedłużonym czasie trwania sylaby, jednoczesnej stymulacji wzrokowej i uruchomieniu naśladownictwa.

Bardzo serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
wiosna
Newbie
*
Wiadomości: 3


« Odpowiedz #2 : Marca 31, 2010, 08:32:04 »

Bardzo dziękuję za poprzednią odpowiedź, wiele mi wyjaśniła.
Mam jeszcze kilka pytań dotyczące dzieci starszych z niedosłuchami centralnymi.
1.Czy praca z nimi powinna głównie dotyczyć rozumienia wypowiedzi ustnych i pisemnych -jeśli tak; Co Pani poleca?
2.Co można jeszcze zrobić w zakresie percepcji słuchowej ze starszymi dziećmi?
3.Czy podłożem zaburzeń centralnych jest uszkodzenie organiczne, czy neurohormonalne (słyszałam już różne teorie)?
« Ostatnia zmiana: Marca 31, 2010, 08:34:52 wysłane przez wiosna » Zapisane
Jagoda
Hero Member
*****
Wiadomości: 1231


« Odpowiedz #3 : Kwietnia 08, 2010, 08:01:43 »

Szanowna Pani, z dziećmi starszymi pracujemy nad rozumieniem wypowiedzi ustnych wspomagając te terapię językiem pisanym. Pismo pozwala nam zatrzymać przemijające w czasie wypowiedzi ustne, dlatego tak ważny jest zapis dialogu i dziennik wydarzeń. Starsze dzieci mogą skorzystać z programu słuchowego dotyczącego odmiany rzeczownika i czasownika oraz wyrażeń przyimkowych (www.arson.pl).
Należy, w świetle badań fMRI przyjąć, iż mamy do czynienia z mikrouszkodzeniami struktury mózgu.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2009, Simple Machines LLC Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!