Anita Lorenc
Zainteresowania naukowe
- fonetyka eksperymentalna i kliniczna
- badanie wymowy z zastosowaniem artykulografii elektromagnetycznej
- metoda werbo-tonalna
- diagnoza i terapia dzieci z opóźnionym rozwojem mowy o różnej etiologii (w tym z powodu uszkodzeń słuchu)
- programowanie języka
Stanowisko i przebieg kariery naukowej
- od 2018 – kierownik Pracowni Fonetyki Stosowanej im. Marii Przybysz-Piwko
- od 2016 – adiunkt w Zakładzie Logopedii i Emisji Głosu Instytutu Polonistyki Stosowanej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego,
- 2016 – dyplom uzyskania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa w Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Polonistyki na podstawie osiągnięcia pt. Wymowa normatywna polskich samogłosek nosowych i spółgłoski bocznej,
- 2007–2016 – adiunkt w Zakładzie Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- 2006 – dyplom uzyskania stopnia naukowego doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Neofilologii na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt. Wymowa dzieci niesłyszących posługujących się fonogestami, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Piotry Łobacz,
- 2000 – dyplom ukończenia Podyplomowych Studiów Surdologopedii na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na podstawie przedstawionej pracy dyplomowej pt. Korelacja pomiędzy sprawnościami językowymi a słyszeniem w przesiewowych badaniach słuchu i mowy dzieci i młodzieży w województwie pomorskim, napisanej pod kierunkiem dra Zdzisława M. Kurkowskiego,
- 1998–2007 – asystent w Zakładzie Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
- 1998 – dyplom ukończenia wyższych studiów magisterskich na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kierunek – filologia polska, specjalności – nauczycielska i logopedyczna, na podstawie pracy magisterskiej pt. Nazwy wartości w świadomości językowej dzieci 7-letnich i 10-letnich, napisanej pod kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Grabiasa.
Członkostwo organizacji naukowych, funkcje
- Opiekun stażu naukowego dr hab. Katarzyny Klessy, prof. UAM, realizowanego w Pracowni Fonetyki Stosowanej IPS UW finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (projekt nr 2018/02/X/HS2/03593).
- Kierownik projektu naukowo-badawczego nr 2012/05/E/HS2/03770 pt. Współczesna wymowa polska. Badanie z wykorzystaniem trójwymiarowej artykulografii elektromagnetycznej finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki.
- Wykonawca w projekcie nr UDA-POIG.08.01.00-24-228/09-00 pt. Portal edukacyjny polskiej fonetyki stosowanej w zakresie normy i patologii mowy finansowanym ze środków UE, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
- Wykonawca w projekcie nr UDA-POIG.08.01.00-16-108/11-00 pt. Encyklopedia logopedii, narzędzie do edukacji, diagnozy i terapii dla środowisk naukowych, rodziców, placówek edukacyjnych i terapeutycznych finansowanym ze środków UE, Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
- Wykonawca w projekcie Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS i Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu dotyczącym przesiewowych badań słuchu i mowy u dzieci w wieku szkolnym, z wykorzystaniem programów „Słyszę...” i „Mówię...” opracowanych przez IFPS i Katedrę Inżynierii Dźwięku Politechniki Gdańskiej. Udział w pracach nad polską, angielską i hiszpańską wersją językową testu „Mówię…”.
- Wykonawca w międzynarodowym projekcie naukowo-badawczym pt. Badania epidemiologiczne uszkodzeń słuchu u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym przeprowadzanym na terenie wszystkich województw w Polsce przez pracowników naukowych oraz studentów z Brigham Young University w Provo, Utah (USA), Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie oraz Zakładu Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS w Lublinie.
- Wykonawca w pracach realizacyjnych bazy danych mowy polskiej w ramach projektu finansowanego przez Komisję Europejską pt. COPERNICUS 1304-BABEL–A Multilanguage Database.
- Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego w kadencji 2017-2020.
- Przewodnicząca Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Logopedycznego od 2018 r.
- Członek Association for Laboratory Phonology od 2018 r.
- Od 2017 roku członek międzynarodowej grupy DELAD pracującej nad utworzeniem cyfrowego archiwum mowy zaburzonej w powiązaniu z instniejącymi infrastrukturami zasobów, takimi jak CLARIN (Common Language Resources & Technology Infrastructure) oraz dzieleniu się nim z zainteresowanymi badaczami.
- Członek Komisji Fonetyki i Fonologii przy Międzynarodowym Komitecie Slawistów od 2017 r.
- Członek Polskiego Towarzystwa Fonetycznego od 2016 r.
Nagrody i wyróżnienia
- Laureatka nagrody Rektora Uniwersytetu Warszawskiego za wybitne osiągnięcia naukowe w 2019 r.
- Odznaczenie medalem Komisji Edukacji Narodowej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania w 2016 r.
- Odznaczenie Brązowym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego w 2012 r.
- Zespołowa nagroda XI konkursu European Language Label (ELL) w 2012 r., przyznana przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji Projekt nr UDA-POIG.08.01.00-24-228/09-00 „Portal edukacyjny polskiej fonetyki stosowanej w zakresie normy i patologii mowy” Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (udział w charakterze wykonawcy).
Posiadane dyplomy, stopnie naukowe
- 2016 rok: dyplom uzyskania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa w Uniwersytecie Warszawskim na Wydziale Polonistyki na podstawie osiągnięcia pt. Wymowa normatywna polskich samogłosek nosowych i spółgłoski bocznej,
- 2006 rok: dyplom uzyskania stopnia naukowego doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Neofilologii na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt. Wymowa dzieci niesłyszących posługujących się fonogestami, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Piotry Łobacz,
- 2000 rok: dyplom ukończenia Podyplomowych Studiów Surdologopedii na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie na podstawie przedstawionej pracy dyplomowej pt. Korelacja pomiędzy sprawnościami językowymi a słyszeniem w przesiewowych badaniach słuchu i mowy dzieci i młodzieży w województwie pomorskim, napisanej pod kierunkiem dra Zdzisława M. Kurkowskiego,
- 1998 rok: dyplom ukończenia wyższych studiów magisterskich na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kierunek – filologia polska, specjalności – nauczycielska i logopedyczna, na podstawie pracy magisterskiej pt. Nazwy wartości w świadomości językowej dzieci 7-letnich i 10-letnich, napisanej pod kierunkiem prof. dra hab. Stanisława Grabiasa (egzamin magisterski z wynikiem bardzo dobrym).