Korzystne zajęcia dodatkowe to:
- wszelkie zajęcia na świeżym powietrzu, zwłaszcza zabawy piłką i te, które wymagają wykonywania ruchów naprzemiennych: nauka jazdy na rowerze, na łyżwach, na nartach;
- zajęcia na basenie;
- gry zespołowe, które uczą stosowania się do reguł;
- sztuki walki – uczą nie tylko stosowania się do reguł, ale też szacunku dla przeciwnika;
- zajęcia plastyczne (zwłaszcza dla dzieci, u których pracujemy nad grafopercepcją);
- zajęcia uczące zapamiętywania i wykonywania sekwencji ruchów – taniec;
- zajęcia teatralne.
Niewskazane:
- zbyt duża ilość zajęć dodatkowych kosztem realizacji programu terapeutycznego i czasu spędzanego z rodzicem;
- zbyt wczesna nauka języków obcych, jeżeli dziecko nie pochodzi z rodziny mieszanej i ma problemy z opanowaniem systemu własnego języka;
- zbyt duża ilość zajęć muzycznych (stymulujących prawą półkulę mózgu) w momencie, gdy dziecko nie mówi i jest w trakcie terapii usprawniającej lewą półkulę;
- zadania w terapii SI lub Metodzie Denissona, które proponują ćwiczenie obu rąk jednocześnie, co może prowadzić do utrwalania niekorzystnej dla dziecka oburęczności;
- nauka języka migowego dla niemowląt, bo przecież chcemy, aby nasze dziecko do nas mówiło, a nie migało.