Rozwój poznawczy dziecka dokonuje się w ścisłym związku z kształtowaniem się wszystkich jego funkcji poznawczych i motorycznych, które wzajemnie na siebie oddziałują. Jeśli małe dziecko nie potrafi gryźć i żuć pokarmów, nie będzie mogło uczyć się mówić, jeśli nie skupia wzroku na twarzy dorosłego, nie będzie mogło oglądać obrazków i uczyć się rozumienia nazw przedmiotów. Jeśli nie chwyta, przeciwstawiając kciuk, nie będzie mogło manipulować przedmiotami. Dlatego tak ważne jest wyłapywanie wczesnych deficytów rozwojowych, które mogą zapoczątkować efekt domina i brak pojawienia się kolejnych umiejętności. Jest to szczególnie ważne w przypadku zaburzeń autystycznych.
Właśnie dlatego w zachowaniu dziecka 4-5-miesięcznego powinien szczególnie niepokoić:
- brak mimicznej reakcji na twarz drugiej osoby;
- brak zainteresowania dźwiękami mowy (dziecko uczy się głosu matki już w okresie prenatalnym);
- brak uśmiechu w reakcji na kontakt z drugą osobą (powinien być od 3. miesiąca życia);
- brak zainteresowania nowymi obiektami (np. przedmiotami na stole w zasięgu dziecka);
- brak prawidłowej reakcji na dźwięki: poszukiwania źródła dźwięku, odwracania głowy w kierunku dźwieku, reakcji lękowej na niespodziewany głośny dźwięk;
- brak właściwych reakcji emocjonalnych: niepokoju z powodu dłuższej nieobecności matki.
U dziecka 6-7-miesięcznego do powyższych objawów dojdzie:
- brak gaworzenia samonaśladowczego (czyli powtarzania ciągów tych samych sylab gagaga; dadada itp.);
- brak naśladowania mimiki dorosłego;
- brak manipulowania przedmiotami, oglądania ich, spoglądania za tymi, które zniknęły z pola widzenia (np. spadły ze stołu);
- brak prawidłowej oceny odległości, czyli sięgania po bliższy przedmiot.
U dziecka 8-9-miesięcznego powinien niepokoić:
- brak budowania pola wspólnej uwagi z dorosłym dzięki gestowi wskazywania palcem (dziecko wskazuje, aby coś pokazać: o, zobacz!, albo zdobyć informację: co to jest?; gest wskazywania stosowany tylko celem dostania czegoś, typu: daj mi to, jest niewystarczający);
- brak zwiększonego zainteresowania nowymi zabawkami, a tym samym brak możliwości odwrócenia uwagi dziecka ciekawą zabawką, np. gdy płacze;
- brak poszukiwania przedmiotu, który zniknął (np. piłki schowanej pod pieluszką);
- brak chęci naśladowania prostych czynności dorosłego;
- brak podejmowania zabawy-dialogu z dorosłym, np. przez celowe wyrzucanie zabawek, aby dorosły je podnosił, zrzucanie butów itp.;
- brak prawidłowych reakcji emocjonalnych: wyciągania rąk do znanych osób i lęku przed obcymi.
U dziecka 10-11-miesięcznego:
- brak reagowania na własne imię;
- brak wskazywania palcem osób, przedmiotów, szczegółów na obrazku;
- brak naśladowania prostych gestów (papa, kosi kosi, nie, tak, no no); podejmowania zabaw typu a kuku;
- brak oglądania książeczek (czyli przewracania kartek, celem oglądania obrazków, wskazywania ich, oczekiwania reakcji dorosłego, a nie stereotypowego kartkowania czy celowego niszczenia książki);
- brak poszukiwania pocieszenia u dorosłego, np. gdy dziecko się przewróci.
U dziecka 12-miesięcznego:
- brak rozumienia wyrażeń dźwiękonaśladowczych i prostych poleceń dorosłego popartych gestem (np. daj);
- brak pierwszych słów: mogą nimi być pojedyncze sylaby, ale celowo i świadomie używane przez dziecko;
- brak rozumienia funkcji przedmiotu i kontrolowania wzrokiem wykonywanych czynności z użyciem narzędzi (czyli celowych zabaw w czesanie, telefonowanie, karmienie itp., polegających na naśladowaniu czynności dorosłego), zamiast tego chaos w działaniu, traktowanie wszystkich przedmiotów w ten sam sposób, np. przez wkładanie ich do ust.
U dziecka 18-miesięcznego:
- brak rozwoju języka (dziecko powinno zwiększać zasób słownictwa, używać wyrażeń dźwiękonaśladowczych, powtarzać słowa i sylaby wypowiadane przez dorosłego);
- brak używania gestykulacji do przekazywania znaczeń, np. do wyrażania przeczenia i negacji;
- brak aktywnego reagowania na pieszczoty (nie wystarczy samo przyzwolenie na przytulanie);
- brak naśladowania prostych sekwencji ruchów dorosłego (np. dziecko udaje, że jedzie samochodem) i celowego posługiwania się narzędziami.
U dziecka 2-letniego:
- brak dwuwyrazowych wypowiedzi i prób odmiany wyrazów;
- niechęć przed wykonywaniem ruchów naprzemiennych (wchodzenie po schodach, próby jazdy na rowerku);
- problemy z wykonywaniem ruchów sekwencyjnych (np. próby rozbierania się, budowania prostych konstrukcji – wieży)
- brak naśladowania prostego wzoru (np. szereg lub okienko z 4 kwadratów)
- brak umiejętności dobierania części obrazka do całości (np. głowa zwierzęcia do jego korpusu);
- brak umiejętności dobierania identycznych obrazków;
- brak dzielenia wspólnej uwagi z innymi dziećmi (obserwowania i naśladowania ich czynności).
U dziecka 3-letniego:
- brak używania zdań złożonych w wypowiedzi i umiejętności prostej relacji zdarzeń czy opowiedzenia prostej 3-elementowej historyjki obrazkowej; występowanie echolalii, czyli powtarzania cudzych wypowiedzi, nie zawsze adekwatnie do sytuacji;
- brak zadawania pytań przez dziecko (zwłaszcza pytania "dlaczego ?");
- brak wyboru dominującej ręki;
- brak umiejętności składania prostych obrazków z 3 części;
- brak umiejętności odnalezienia na prostej ilustracji zaprezentowanego wcześniej elementu;
- niechęć do rysowania (brak umiejętności naśladowania bardzo prostych wzorów: kreski, kółka, krzyżyka);
- brak umiejętności dokonywania prostych kategoryzacji (według koloru, kształtu, wielkości, kryterium użycia);
- niechęć do słuchania czytanych tekstów;
- brak współbrzmienia emocjonalnego, czyli chęci, by "robić to samo, co inni";
- brak podejmowania zabaw tematycznych z rówieśnikami, polegających na wcieleniu się w role: zabawa w rodzinę, policjantów, gotowanie itp.; zamiast tego zabawy poniżej wieku: bieganie, "baraszkowanie", stereotypie ruchowe (np. kręcenie się w kółko, trzepotanie rękoma), wkładanie przedmiotów do ust lub zabawy stereotypowe (np. układanie przedmiotów w rządkach);
- brak przyswajania i respektowania reguł społecznych.