Ravenclav
Newbie
Wiadomości: 1
|
|
« : Marca 11, 2019, 05:01:25 » |
|
Witam, Wrzucam tą samą wiadomość w tej zakładce, ponieważ w innej nie dostałam odpowiedzi. Proszę o pomoc.
Jestem mamą rocznej córeczki. Gdy zauważyłam u córki kilka niepokojących objawów, umówiłam wizytę u terapeuty metody krakowskiej. Czekamy do kwietnia, a żeby zacząć już działać, zamówiłam 2 pierwsze książeczki z serii "słucham i uczę się mówić" oraz słuchawki dla córki. Przeczytałam książkę profesor Cieszyńskiej "Metoda krakowską wobec zaburzeń rozwoju dzieci", a teraz będę czytać "Wczesną interwencję terapeutyczną". Mam kilka pytań co do terapii i niektórych zachowań córeczki (ciężko mi rozróżnić czy są zachowaniami normatywnymi czy coś należy z nimi zrobić).
1. Nigdy nie oglądamy tv przy dziecku, nie mamy grających zabawek (poza prawdziwymi instrumentami), słuchamy jednak czasem muzyki przez głośnik. Córka bardzo to lubi, tańczy z nami. Czy słuchanie muzyki dla dzieci - specjalna muzyka "Pomelody" też należy ograniczyć/ wyeliminować?
2. Córka to typ muzyczny, więc chodzimy z nią na zajęcia gordonowskie, na których się śpiewa, dzieci odpowiadają na muzykę mową i ruchem (na pewno Państwo znają te zajęcia) - czy jest to dozwolone przy jednoczesnym rozpoczynaniu terapii metodą krakowską?
3. Córeczka w 11. miesiącu zaczęła pokazywać paluszkiem na odległość, rzadko pokaże coś z bliska a jak już to na realnych przedmiotach (gdzie misiu ma oko). Widzę, że zauważa detale różnych zabawek, czasem dotyka je paluszkiem, bada, wsadza do buzi, ale nie patrzy na mnie wtedy pytająco wzrokiem "co to jest?" czy "zobacz mamo". Czy tak to powinno wyglądać? Kiedy chce się czymś pochwalić to wyciąga do mnie całą zabawkę. W obu przypadkach nazywam elementy zabawki albo całą zabawkę.
4. Córka naśladuje gesty, jedne chętniej, drugie mniej. Gest "papa" najpierw wykonywała "poprawnie", tj. machała do kogoś. Od kilku dni odwróciła dłoń i macha do siebie. Nie wiem jak na to zareagować - czy zostawić tak jak jest czy próbować modelować gest skierowany do kogoś.
5. Książeczki i słuchawki są jeszcze w drodze. Czy zaczynać od jednej książeczki czy stosować je zamiennie w ciągu dnia/co drugi dzień? Wiem, że wyrażenia dźwiękonaśladowcze będą dla córki ciekawsze, bo już kilka zwierzątek rozpoznaje.
6. Jak to jest z tym pokazywaniem w książeczce? Moja córka zapytana o pieska, spojrzy albo podejdzie do swojej zabawki psa/tak samo jest z misiem, pytana o książeczkę weźmie ją czy pokaże palcem. A w książeczce nie pokazuje paluszkiem. Wiem, że według metody krakowskiej powinna już to robić. Czy to przyjdzie jej z czasem? Nie rozumie symboli? Czy jest to niepokojący objaw? Martwię się tym. Czytając książeczki biorę jej paluszek i pokazuję. Wcześniej potrafiła się długo skupić na czytaniu, bardzo to lubiła, ostatnio zapał ostygł, czasem czuję że robię to trochę nachalnie, a Mała wcale nie ma na to ochoty. Może robić to w inny sposób? Jaki?
Z góry dziękuję za odpowiedzi, podpowiedzi i wsparcie. Mama
|