Droga Mamo,
pewne zachowania opisane przez Panią rzeczywiście mogą być niepokojące.
Synek potrzebuje intensywnej terapii, gdyż mowa trzylatka ma być zrozumiała dla otoczenia.
Listę terapeutów pracujących Metodą Krakowską znajdzie Pani na
http://www.szkolakrakowska.pl/W Centrum Metody Krakowskiej może Pani zapisać synka na diagnozę. Informacji udzieli Magda Rolińska. Zapraszamy również na intensywną pracę w ramach turnusu.
Dziecko powinno słuchać systematycznie programu słuchowego na dużych słuchawkach. Terapeuta poradzi Pani od której części należy zacząć.
Oprócz TV należy ograniczyć radio, bajki, zabrać dziecku grające zabawki, książeczki, które wydają różne dźwięki.
Zachęcam do prowadzenia dziennika wydarzeń. Na naszym blogu znajdzie Pani artykuły o budowaniu komunikacji językowej za pośrednictwem dziennika wydarzeń.
Należy wprowadzić wczesną naukę czytania metodą Symultaniczno-sekwencyjną. Polecam pomoc "Czytanie przez naśladowanie" z naszego wydawnictwa (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/katalog/cwiczenia/czytanie-przez-nasladowanie-107.html).
Poza tym warto wprowadzić ćwiczenia ogólnorozwojowe( poziom trudności dopieramy w zależności od umiejętności dziecka), m. in.:
- ćwiczenia kategoryzacji atematycznej (sortowanie elementów wg koloru, kształtu, wielkości) i tematycznej - np. pokarmy / zwięrzęta (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/kategoryzacje-jedna-pomoc-wiele-cwiczen/),
- ćwiczenia sekwencji wzrokowych (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/czym-sa-sekwencje/) i słuchowych (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/werbalna-pamiec-sluchowa/)
- ćwiczenia pamięci symultanicznej (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/cwiczenia-pamieci-2/) i sekwencyjnej (
https://centrummetodykrakowskiej.pl/blog/cwiczenia-pamieci-3/),
- układanki lewopółkulowe - odwzorowywanie układu klocków,
- ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (składanie obrazków pociętych na części, dokładanie fragmentu do całości, ćwiczenia identyfikacji obrazków i in.),
- ćwiczenia zabawy tematycznej (np. u lekarza, w sklepie oraz proste czynności wykonywane na lali/misiu - czesanie, pojenie, karmienie itp.).
Sporo ćwiczeń znajdzie Pani we Wczesnej interwencji terapeutycznej J. Cieszyńskiej i M. Korendo. Proszę tylko pamiętać, że nie kierujemy się wiekiem metrykalnym dziecka, tylko umiejętnościami.
Jeśli będzie Pani miała kolejne pytania, proszę śledzić na naszej stronie dyżur telefoniczny dla rodziców.
Z pozdrowieniami
Elena Palinciuc-Dudek