Afazja rozwojowa (alalia, DLD, SLI) i opóźniony rozwój mowy - podstawy diagnozy i terapii
Opis szkolenia:
Szkolenie przeznaczone jest dla logopedów, neurologopedów, pedagogów oraz innych specjalistów pracujących z dziećmi z zaburzeniami rozwoju językowego.
Afazja rozwojowa dotyka 7% populacji a wiedza o niej i odróżnienie jej od opóźnionego rozwoju mowy często bazuje na przekonaniach, nie na badaniach naukowych. Celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy i rozwój praktycznych umiejętności w zakresie diagnozowania dziecka z trudnościami językowymi i prowadzenia zindywidualizowanej terapii opartej na wnikliwej diagnozie.
Program szkolenia:
Część I: Wprowadzenie teoretyczne
- Czym jest afazja rozwojowa – definicje i terminologia, afazja w ICD-11
- Czy istnieją typy afazji rozwojowej?
- Epidemiologia i możliwe przyczyny
Część II: Trudności językowe i poznawcze w afazji rozwojowej
- Trudności na różnych etapach rozwoju
- Charakterystyka trudności fonologicznych, leksykalnych, gramatycznych i pragmatycznych
- Zależność między funkcjami poznawczymi a rozwojem językowym
Część III: Diagnoza i różnicowanie
- Narzędzia diagnostyczne: wybrane testy, obserwacja kliniczna, wywiad
- Różnicowanie afazji rozwojowej od opóźnionego rozwoju mowy (ORM)
- Studium przypadków – analiza i omówienie
Część IV: Terapia – techniki terapeutyczne
- Planowanie terapii
- Techniki wspierające rozwój językowy i poznawczy
Część V: Dyskusja i wymiana doświadczeń
Część VI: Podsumowanie i pytania
10 maja 2025 10:00-15:00
Organizator:
Wolne miejsca: 13
Prowadzący: Ewa Bielenda-Mazur
Opiekun: Cena: 600.00 zł
Prowadzący
dr Ewa Bielenda - Mazur - filolog, logopeda, terapeuta wczesnej interwencji logopedycznej i terapeutycznej, wykładowca w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Pedagogicznego, członek Zarządu Małopolskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
W Centrum Metody Krakowskiej prowadzi terapię dzieci z alalią, autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa oraz zagrożonych dysleksją, z wadami wymowy i niepłynnością mowy. Uczy też języka polskiego dzieci z rodzin dwu- i wielojęzycznych. W badaniach naukowych koncentruje się na problematyce związanej z alalią.