Centrum Metody Krakowskiej - Serwis Logopedyczny
Szkolenia

Afazja rozwojowa (alalia, DLD, SLI) i opóźniony rozwój mowy - podstawy diagnozy i terapii

Opis szkolenia:

Szkolenie przeznaczone jest dla logopedów, neurologopedów, pedagogów oraz innych specjalistów pracujących z dziećmi z zaburzeniami rozwoju językowego.

Afazja rozwojowa dotyka 7% populacji a wiedza o niej i odróżnienie jej od opóźnionego rozwoju mowy często bazuje na przekonaniach, nie na badaniach naukowych. Celem szkolenia jest pogłębienie wiedzy i rozwój praktycznych umiejętności w zakresie diagnozowania dziecka z trudnościami językowymi i prowadzenia zindywidualizowanej terapii opartej na wnikliwej diagnozie.

  

Program szkolenia:

Część I: Wprowadzenie teoretyczne

  • Czym jest afazja rozwojowa – definicje i terminologia, afazja w ICD-11
  • Czy istnieją typy afazji rozwojowej?
  • Epidemiologia i możliwe przyczyny

Część II: Trudności językowe i poznawcze w afazji rozwojowej

  • Trudności na różnych etapach rozwoju
  • Charakterystyka trudności fonologicznych, leksykalnych, gramatycznych i pragmatycznych
  • Zależność między funkcjami poznawczymi a rozwojem językowym

Część III: Diagnoza i różnicowanie

  • Narzędzia diagnostyczne: wybrane testy, obserwacja kliniczna, wywiad
  • Różnicowanie afazji rozwojowej od opóźnionego rozwoju mowy (ORM)
  • Studium przypadków – analiza i omówienie

Część IV: Terapia – techniki terapeutyczne

  • Planowanie terapii
  • Techniki wspierające rozwój językowy i poznawczy

Część V: Dyskusja i wymiana doświadczeń 

Część VI: Podsumowanie i pytania

 Kraków, Beliny-Prażmowskiego 12
 10 maja 2025 10:00-15:00
Organizator:
 Wolne miejsca: 13
 Prowadzący: Ewa Bielenda-Mazur
 Opiekun:
Jakub Stępień
jakub@centrummetodykrakowskiej.pl
tel. 789-369-629
 Cena: 600.00 zł
Zapisy zakończone

Prowadzący

Ewa Bielenda-Mazur

dr Ewa Bielenda - Mazur - filolog, logopeda, terapeuta wczesnej interwencji logopedycznej i terapeutycznej, wykładowca w Katedrze Logopedii Uniwersytetu Pedagogicznego, członek Zarządu Małopolskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.

W Centrum Metody Krakowskiej prowadzi terapię dzieci z alalią, autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa oraz zagrożonych dysleksją, z wadami wymowy i niepłynnością mowy. Uczy też języka polskiego dzieci z rodzin dwu- i wielojęzycznych. W badaniach naukowych koncentruje się na problematyce związanej z alalią.