Dysleksja - od wczesnych objawów po głębokie zaburzenia. Diagnoza i terapia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Szkolenie dotyczące dysleksji w oparciu o badanie Przesiewowym Testem SWM
18 października 2025 09:30-14:30
Organizator:
Wolne miejsca: 25
Prowadzący: Marta Korendo
Opiekun: Cena: 650.00 zł
Program
1. Neurobiologia dysleksji - przyczyny i rozwój zaburzenia.
2. Wczesne objawy dysleksji (okres przedszkolny i wczesnoszkolny).
3. Współwystępowanie dysleksji i innych zaburzeń rozwojowych (np. ADHD).
4. Sposoby diagnozy zagrożenia dysleksją - test SWM:
Ogólny schemat badania przesiewowego funkcji wzrokowych, słuchowych i grafomotorycznych
I. Analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym
II. Analiza i synteza wzrokowa na materiale atematycznym
III. Grafopercepcja
IV. Powtarzanie
a) Zadania diagnostyczne dla trzylatków
b) Zadania diagnostyczne dla czterolatków
c) Zadania diagnostyczne dla pięciolatków
d) Zadania diagnostyczne dla sześciolatków
5. Konsekwencje zaburzeń dyslektycznych dla edukacji i funkcjonowania poza szkołą.
6. Wczesna terapia uwzględniająca indywidualne problemy dzieci - oddziaływania skierowane na przyczyny (terapia funkcji słuchowych, wzrokowych i motorycznych oraz języka).
Prowadzący
Dr hab. Marta Korendo prof. UKEN jest filologiem polskim, psychologiem, logopedą i neurologopedą, profesorem krakowskiego Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej. Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej – autystycznych, z zespołem Aspergera, z zespołem Downa, alalią, afazją dziecięcą, dyslektycznych i niesłyszących. Naukowe zainteresowania kieruje głównie w stronę znaczenia języka dla procesów poznawczych i społecznych, skutecznych sposobów budowania systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi ora dzieci dwu- i wielojezycznych. Jest autorką ponad 40 artykułów opisujących problemy komunikacyjne oraz ich przyczyny i sposoby terapii, monografii „Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” (2009) i „Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera” (2013) oraz współautorką „Wczesnej interwencji terapeutycznej” (2007) i testu (SWM) do badania zagrożenia dysleksją. Aktywnie współpracuje ze środowiskiem praktyków-terapeutów oraz rodziców, upowszechniając wiedzę o sposobach stymulacji i terapii funkcji językowych i poznawczych.